48 264 läst · 423 svar
48k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
Ingen på jobbet har klagat på utbildningarnaM -MH- skrev:Jag har inte hört någon som gått C-kursen som tyckt den var meningslös. Även de i vår grupp som jobbat 30+ år professionellt med motorsåg tyckte det var jäkligt bra.
Det finns väldigt många olika sätt man kan göra illa sig, särskilt vid stormfälld skog.
En klassiker vid kraftigt lutande träd är ju spjälkning, har svårt att se hur man kan list ut faran endast med "sunt förnuft".
Vi har även blivit bättre på att ta hand om utrustningen och skyddskläder. Det är även arbetsgivaren glad över. Fungerande och komplett utrustning är lika viktigt som kunskap när man är ute sent en kväll.
Ibland behöver man promenadhjälm.Alfredo skrev:
Att skydda sitt huvud är det viktigaste man kan göra i situationer där man kan råka illa ut. Jag skulle aldrig få för mig att cykla utan hjälm.
Jag är över 50 år gammal och har i hela mitt liv aldrig använt cykelhjälm, det fanns inte ens under min uppväxt. Under alla dessa år har ingen jag vet råkat illa ut med att slå i huvudet i samband med att cykla. Om man då tänker hela skolgången så är det ett ansenligt antal människor man känt till.P pmd skrev:
Det betyder att det måste vara oerhört ovanligt med skallskador i cykelsammanhang.
Det handlar om riskhantering, och detta måste vara lågrisk…
Däremot infördes hjälmtvång på moped innan jag var 15, och i det sammanhanget hände det olyckor ibland, gissar att man är mer riskbenägen på moped.
Att någon frisk människa skulle behöva promenadhjälm är trams…
När det gäller motorsåg så är riskerna sannolikt högre än att köra moped, det finns väldigt många sätt att göra fel på, och det kan få allvarliga konsekvenser…
Det är en mycket osäker slutsats baserad på de premisser du redovisar.Nissens skrev:Jag är över 50 år gammal och har i hela mitt liv aldrig använt cykelhjälm, det fanns inte ens under min uppväxt. Under alla dessa år har ingen jag vet råkat illa ut med att slå i huvudet i samband med att cykla. Om man då tänker hela skolgången så är det ett ansenligt antal människor man känt till.
Det betyder att det måste vara oerhört ovanligt med skallskador i cykelsammanhang.
Du får förstås fortsätta att cykla utan hjälm (men helst inte, men en vädjan om att minska potentialen för att jag ska behöva betala för din rehabilitering eller invaliditetshjälp kommer förmodligen att falla för döva öron).
Jag har sett vad en till synes enkel omkullkörning på cykel kan göra med en människa.
En cykelhjälm är ungefär som en vaccinering. Förhoppningsvis kommer den inte att spela någon roll eftersom man inte blir smittad om man är försiktig, men den gör stor skillnad om man blir smittad vilket kan hända pga orsaker bortom ens kontroll.
Fallskador vid halka förekommer, men det är förstås upp till var och en att avgöra om de är mer fåfänga än rädda om sina skallar. I alla möjliga sammanhang.
Du får nog redovisa någon pålitlig källa om du skall vara trovärdig. Mina egna erfarenheter täcker ju ett antal tusen ungdomar under typ ett decennium. Tänker på grundskolan i första hand, och då fanns det inga cykelhjälmar.P pmd skrev:Det är en mycket osäker slutsats baserad på de premisser du redovisar.
Du får förstås fortsätta att cykla utan hjälm (men helst inte, men en vädjan om att minska potentialen för att jag ska behöva betala för din rehabilitering eller invaliditetshjälp kommer förmodligen att falla för döva öron).
Jag har sett vad en till synes enkel omkullkörning på cykel kan göra med en människa.
En cykelhjälm är ungefär som en vaccinering. Förhoppningsvis kommer den inte att spela någon roll eftersom man inte blir smittad om man är försiktig, men den gör stor skillnad om man blir smittad vilket kan hända pga orsaker bortom ens kontroll.
Fallskador vid halka förekommer, men det är förstås upp till var och en att avgöra om de är mer fåfänga än rädda om sina skallar. I alla möjliga sammanhang.
Sedan hade mina ungar cykelhjälm när de växte upp, men inte en enda gång hände något där hjälmen räddade dem eller deras kompisar.
Så, ingenting jag ser talar för att det är någon större risk att cykla utan hjälm.
Har du ramlat och slagit i hjälmen många gånger?
Min mormor snubblade på mattkanten hemma och slog huvudet i garderobssidan……Nissens skrev:
Skadade sig så illa att hon dog efter en vecka på sjukhuset
En ”promenadhjälm” hade säkerligen räddat hennes liv?
Men å andra sidan går det ju inte att leva livet invirad i bubbelplast heller……
Cykelhjälm räddar fler än du tror
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/d...-liv-men-det-kravs-mer-for-att-oka-sakerheten
Precis, att gå runt med promenadhjälm i 80 år för att kanske aldrig ha nytta av den är ju rätt onödigt…T Taxture skrev:Min mormor snubblade på mattkanten hemma och slog huvudet i garderobssidan……
Skadade sig så illa att hon dog efter en vecka på sjukhuset
En ”promenadhjälm” hade säkerligen räddat hennes liv?
Men å andra sidan går det ju inte att leva livet invirad i bubbelplast heller……
Cykelhjälm räddar fler än du tror
[länk]
så cykelhjälm räddar 13 liv i Sverige under en 6års period?
Det är två liv per år på tio miljoner invånare…
Då finns det säkert saker som är betydligt farligare som man inte gör något åt. Det blir aldrig helt ofarligt att leva…
Frågan är väl mer om dom årliga 2000 svårt skadade….. och hur många ej rapporterade som klarat sig?Nissens skrev:
finns mycket som är betydligt farligare än att cykla och som jag sa vi kan inte leva invirade i bubbelplast
Men det är bra att risker belyses och kommer fram och det mesta är väl ofarligt tills folk skadar sig eller dör av det?
Visst, det handlar om att dra gränsen vi en rimlig nivå. Jag gör ett medvetet val och fortsätter att cykla utan hjälm.T Taxture skrev:Frågan är väl mer om dom årliga 2000 svårt skadade….. och hur många ej rapporterade som klarat sig?
finns mycket som är betydligt farligare än att cykla och som jag sa vi kan inte leva invirade i bubbelplast
Men det är bra att risker belyses och kommer fram och det mesta är väl ofarligt tills folk skadar sig eller dör av det?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Ja som tur är..M -MH- skrev:
Men även den mest normala användaren av handverktyg kan lyckas att skada sig så illa att den får men för livet...
Så vem som helst kan orsaka en olycka...
Och det krävs inte mycket innan en dåre tagit livet av sig med handredskap bara förutsättningar finns...
Nä... finns de som tagit livet av sig med en osthyvel till å medMaskintok skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg