48 262 läst · 423 svar
48k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
Ja du verkar ha en mycket sundare inställning till utbildning än vad De från SäkerSkog hade. Och jag skulle säkert kunna lära mig mycket av dig då jag definitivt inte anser mig fullärd.Maskintok skrev:Jag avser inte heller att du ska följa till punkt och pricka.
utan med utbildning kommer insyn.
kunskapen om att man gör fel är också en insikt om att börja göra rätt.
vid förflyttning behövs inte bromsen om du lägger sågen emot vänster benet som jag beskrivit tidigare..
Men visst med kedjebromsen tillslagen så är det så säkert det kan bli..
En annan sak med bromsen aktiverad är att då stannar man upp i tempot.. får en chans till att planera och kolla läget.
Vad gäller din skyddsutrustning så bedömer jag i fallet du ger att överdragsskydd även kallade chaps skulle duga.
Och ett par sågskyddsstövlar.
Skulle jag ge dig min utbildning så är det inte för att rätta dig i ledet utan för att väcka tanken om att, nämen när jag gjorde så, så hände detta.. Men på mitt sätt fick jag utöva 2 moment till för samma resultat...
En annan sak som jag reagerade mot var skrämselpropagandan de körde med. Det visades mängder med kortfilmer om olyckor. Om man jämför med utbildning till vanligt körkort för bil har jag inget minne att det förekom ens en enda liknande film Jag tror knappast trafikutbildningen skulle blivit bättre ifall eleverna matats med filmer som visar hur tokigt det kan gå ifall man gör fel. Kändes som förhoppningen var att vi skulle bli så rädda så att vi av den anledningen skulle köpa utbildningen av dem.
Överlag så anser jag att det diskussionsforum på nätet finns en övertro på sin egen förträfflighet och förmåga att undvika olyckor.
Ja, det är väl ingen som säger att den kursen ger någon särskild stor kunskap? Förhoppningsvis skrämde de några till att gå de riktiga utbildningarna som finns. De är riktigt bra.
Nu kanske det inte ingår "skräckfilmer" i körkortsutbildningen men på senare tid har två obligatoriska moment tillkommit med fokus just på riskerna i trafiken, de så kallade riskettan och risktvåan.L lbgu skrev:
https://mc-jakten.se/mc-kort/riskutbildning/
skadat mig rejält 3 gånger i skogen..Alfredo skrev:
1 gång kapade jag mig i vaden..
1 gång for knäskålen ur led..
1 gång blev jag överfälld av ett kvarstående vindfälle.. vinden som tog det.
2 revben gick av..
har hållit på att kapa av mig vänster fot med röj klingan..
kort rigg och fick kast när jag satte fram foten.. slog rätt in i kängan..
Det är riskerna som gör det bra med utbildning...man lär sig av andras misstag och inte "jag provar få se vad som händer"Maskintok skrev:skadat mig rejält 3 gånger i skogen..
1 gång kapade jag mig i vaden..
1 gång for knäskålen ur led..
1 gång blev jag överfälld av ett kvarstående vindfälle.. vinden som tog det.
2 revben gick av..
har hållit på att kapa av mig vänster fot med röj klingan..
kort rigg och fick kast när jag satte fram foten.. slog rätt in i kängan..
Kanske inte, men man ser ofta här och andra ställen att "jag behöver inte gå någon dum kurs, bara idioter görs sig själv illa med motorsåg/röjsåg/fyrhjuling. Med sunt förnuft så är det inga problem!".Alfredo skrev:
sunt förnuft kommer av andras misstag..M -MH- skrev:
Och sin egna eftertänksamhet... Inte ofta man har detta som ny eller glad amatör...
När jag hick c utbildningen så riggades träd upp i spänn... jag förstod innan att man då ska stå och såga på rätt sida mm.
Det som var mycket bra var att vi under säkra förhållanden fick se hur fort samt att utan förvarning kunde trädet smälla av och ändarna far iväg... Lika så ett från början krokigt träd som hamnat i spänn kan då se rakt ut och vara i jätte spänn... trotts att det vid första anblick ser ofarligt ut...
Det var säker skog som vi gick genom.
Hade en mycket bra lärare som var mycket bra instruktör.
Givetvis kan man få en bra utbildning av en erfaren person oavsett om utbildningen sker ordnat eller i privat regi....
En fördel i jobbet är att alla som gått utbildningen har gått under samma koncept så vi jobbar ganska lika. Det underlättar då om vi är två på samma plats och jobbar...
Många utbildningar baseras på tillbud och olyckor som har hänt tidigare, som oerfaren så känner man inte till alla faror, sunt förnuft räcker inte alltid om man inte vet vad man ska se upp efter...
Lika i elbranschen skulle aldrig släppa in en oerfaren i ett utomhusställverk för att röja sly. Oavsett vad han har för röjsågs eller motorsågskörkort. Genomgång på plats med instruktioner och avspänning av förbjudna områden och vid minsta tveksamhet övervakning på plats under arbetet.
Alla faror syns inte. Saknas erfarenhet så är fler faror osynliga.
Jag tycker det är bra med krav på att arbetsgivare ska se till att de som utför arbete vet hur de ska göras utan risk att de eller andra skadas...
Behovet finns det dör folk i arbeten helt i onödan ännu idag.
En utbildning blir inte bättre än lärarens förmåga att lära ut och elevens vilja att lära sig. Sen ska innehållet vara intressant och rätt riktat.
Det som var mycket bra var att vi under säkra förhållanden fick se hur fort samt att utan förvarning kunde trädet smälla av och ändarna far iväg... Lika så ett från början krokigt träd som hamnat i spänn kan då se rakt ut och vara i jätte spänn... trotts att det vid första anblick ser ofarligt ut...
Givetvis kan man få en bra utbildning av en erfaren person oavsett om utbildningen sker ordnat eller i privat regi....
En fördel i jobbet är att alla som gått utbildningen har gått under samma koncept så vi jobbar ganska lika. Det underlättar då om vi är två på samma plats och jobbar...
Många utbildningar baseras på tillbud och olyckor som har hänt tidigare, som oerfaren så känner man inte till alla faror, sunt förnuft räcker inte alltid om man inte vet vad man ska se upp efter...
Lika i elbranschen skulle aldrig släppa in en oerfaren i ett utomhusställverk för att röja sly. Oavsett vad han har för röjsågs eller motorsågskörkort. Genomgång på plats med instruktioner och avspänning av förbjudna områden och vid minsta tveksamhet övervakning på plats under arbetet.
Jag tycker det är bra med krav på att arbetsgivare ska se till att de som utför arbete vet hur de ska göras utan risk att de eller andra skadas...
En utbildning blir inte bättre än lärarens förmåga att lära ut och elevens vilja att lära sig. Sen ska innehållet vara intressant och rätt riktat.
Det är rätt mycket pedagogik i utbildning..H HSP skrev:När jag hick c utbildningen så riggades träd upp i spänn... jag förstod innan att man då ska stå och såga på rätt sida mm.
Det är också lite stimulerande..
För jag iallafall får anpassa kurser och genomgångar beroende på varje person..
håller helt med dig..
säkerhet och utbildningar är viktiga.
Jag har inte hört någon som gått C-kursen som tyckt den var meningslös. Även de i vår grupp som jobbat 30+ år professionellt med motorsåg tyckte det var jäkligt bra.
Det finns väldigt många olika sätt man kan göra illa sig, särskilt vid stormfälld skog.
En klassiker vid kraftigt lutande träd är ju spjälkning, har svårt att se hur man kan list ut faran endast med "sunt förnuft".
Det finns väldigt många olika sätt man kan göra illa sig, särskilt vid stormfälld skog.
En klassiker vid kraftigt lutande träd är ju spjälkning, har svårt att se hur man kan list ut faran endast med "sunt förnuft".
Det är precis så en utbildning ska vara, målsättningen är att eleverna lärt sig inte att de har fått körkortet i handen.Maskintok skrev: