A
L lbgu skrev:
Du menar alltså att sveaskog skulle anses vara arbetsgivare till en julgranstjuv som använt sin motorsåg för att på sveaskogs mark hämta sitt julträd. Hör du inte hur dumt det låter?

Ber om ursäkt för att jag läste lite slarvigt.
Nä det menar jag inte.
Det räknas inte som skogsbrukande åtgärd utan som stöld..
Vad denne person sedan anmäler sveaskog för är helt ointressant då det ej rör denna fråga... Och nä det blir inget med detta.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det menar jag inte.
Det räknas inte som skogsbrukande åtgärd utan som stöld..
Vad denne person sedan anmäler sveaskog för är helt ointressant då det ej rör denna fråga... Och nä det blir inget med detta.
Fast om det inte är en julgranstjuv utan någon som går in på sveaskogs mark och sågar ned ett träd och låter det ligga där det fallit. Tidigare i tråden påstår du att en skogsägare riskerar åtal ifall någon utan skogsägarens medgivande fäller ett träd på dennes mark.

L lbgu skrev:
Eldar jag en tandpetare (tandpetare klassas av någon anledning som miljöfarligt avfall) i kaminen så begår jag ett miljöbrott.
Jag hittar ingenstans att tandpetare skulle vara miljöfarligt avfall.
Allt jag hittar är att de ska sorteras in som "restavfall"
Skulle vara kul och veta vilken kommun som inte gör det, då det verkar bara ett praktexempel konstig byråkrati i så fall :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
För i princip alla försäkringar ska gälla ska det vara en ”plötslig och oförutsedd händelse”. Om man medvetet vet om en risk men väljer att inte åtgärda den, är det inte en plötslig och oförutsedd händelse. Varför skulle det vara annorlunda här ?
Vi fick taket på ett uthus skadat av ett fallande träd, som bröts av ca 1,5 m upp från marken och hamnade liggande mot taket. Meddelade vårt försäkringsbolag och fick okej på kostnad för trädfällare. Trädfällare/arborist kommer och tar ner trädet. Inga problem där. Det finns dock ett till träd som arboristen rekommenderar oss att ta ner, då det inte är friskt och står så att om det bryts av så kommer det att hamna på samma tak som träd nummer 1. Försäkringsbolaget vägrar ta kostnaden för fällning av träd nr 2, då de "bara ersätter skador som redan skett". Vi tar dock ner trädet på egen bekostnad.

Men, när vi köpte huset och tog försäkringen så ingick besiktning, "för att hitta och förebygga eventuella framtida skador". Försäkringsbolaget skriver också/skryter också om att man vill öka kunskapen hos sina försäkringstagare om risker och hur man förebygger skador.

Vi trodde att det var precis det vi ville göra, när vi på arborists inrådan ville ta ner träd nummer 2 ...?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta måste man förstå drabbar företag.
vilket en skogsägare är fast många inte ser sig så.
Här får du inte ens kapa upp ett träd som fallit över vägen...StoraEnso har krav på att du ska ha motorsågskort för att göra det

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Här får du inte ens kapa upp ett träd som fallit över vägen...StoraEnso har krav på att du ska ha motorsågskort för att göra det
precis.
arbetsgivaransvaret slår till direkt oavsett vad man tycker om det..

Samma sak blir det nog även om någon skadar sig vid kapning av en julgran.. finns inget som hindrar en åklagare att väcka åtal över ansvaret.. Vilket man hade förstått om man bara ville läsa med de ögonen i de tidigare inläggen i denna tråd...

skoge skoge skrev:
Då antar jag att det är StoraEnso som äger vägen. Är det någon annan som äger vägen kan de knappast ställa några krav utan rimligtvis måste vägägaren ha rätt att röja vägen utan StoraEnso inblandning. Om SE äger vägen, men den har statsbidrag så är frågan vad som gäller.

H hempularen skrev:
Tyvärr har han nog rätt. I nuläget agerar han vårdslöst som inte tar bort trädet, som han vet innebär en fara. Han blir skadeståndsskyldig om det faller på huset. Men hans försäkring täcker. Därmed inget problem för trädägaren.
Frågan är väl om du på något sätt kan kräva kostnaden för arborist från ägaren eller hans förs. bolag. Troligen inte. Men det kan vara värt att kolla med en jurist.
Är grannen aviserad om att ett dåligt träd, på hans tomt, kan ramla över din fastighet och det verkligen händer: Ja då är han rökt. Hans försäkring gäller inte då. Se till att du får kvitto på att du har informerat honom om risken att trädet kan ramla över ditt hus. Har du däremot inget bevis på att grannen är informerad, ja då får du /din (försäkring?) betala kalaset. Så har jag förstått att det ligger till.

Axelida Axelida skrev:
Vi fick taket på ett uthus skadat av ett fallande träd, som bröts av ca 1,5 m upp från marken och hamnade liggande mot taket. Meddelade vårt försäkringsbolag och fick okej på kostnad för trädfällare. Trädfällare/arborist kommer och tar ner trädet. Inga problem där. Det finns dock ett till träd som arboristen rekommenderar oss att ta ner, då det inte är friskt och står så att om det bryts av så kommer det att hamna på samma tak som träd nummer 1. Försäkringsbolaget vägrar ta kostnaden för fällning av träd nr 2, då de "bara ersätter skador som redan skett". Vi tar dock ner trädet på egen bekostnad.

Men, när vi köpte huset och tog försäkringen så ingick besiktning, "för att hitta och förebygga eventuella framtida skador". Försäkringsbolaget skriver också/skryter också om att man vill öka kunskapen hos sina försäkringstagare om risker och hur man förebygger skador.

Vi trodde att det var precis det vi ville göra, när vi på arborists inrådan ville ta ner träd nummer 2 ...?
Dom identifierar risker som ni åtgärdar. Så fungerar många försäkringsbolag. Hade ju varit ohållbart om ett försäkringsbolag ska betala för att göra alla kunders objekt riskfria.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej.
Jag syftade mest på moraliskt ansvar. Om min egendom orsakade skada på någon annans egendom, eller ännu värre, på en annan person så hade i alla fall jag mått jävligt dålig av det. Speciellt om jag visste sedan tidigare att det fanns en risk för skada.

Jag håller inte heller med om att det är villaägaren som ska bekosta fällningen av trädet. Det är ju inte hans träd…

T Trunk skrev:
Jag syftade mest på moraliskt ansvar. Om min egendom orsakade skada på någon annans egendom, eller ännu värre, på en annan person så hade i alla fall jag mått jävligt dålig av det. Speciellt om jag visste sedan tidigare att det fanns en risk för skada.
Om man är skogsägare med den inställningen så är det bara att kalhugga skogen för hur ska man kunna leva med att en svampplockare fått en gren i skallen och dött. Det finns alltid en risk att få en gren i huvudet när man rör sig bland träd.

T Trunk skrev:
Jag håller inte heller med om att det är villaägaren som ska bekosta fällningen av trädet. Det är ju inte hans träd…
Det beror väl på trädets skick. Är det uppenbart att det är i så dåligt skick att det riskerar att ramla på huset så tycker jag markägaren bör fixa det. Handlar det om ett friskt träd där det inte finns något som tyder på att det kommer att falla snart så tycker jag villaägaren ska ta kostnaden och vara tacksam att han får ta bort trädet. Sen finns givetvis gråzoner när träd ska bedömas, men är villaägaren verkligen orolig för trädet så verkar det dumsnålt att vägra betala och låta det stå kvar ifall markägaren inte vill bekosta nertagningen.

skoge skoge skrev:
Får?
Vem skulle fundera på motorsågskort eller ens fråga markägaren om det ligger ett hindrande träd över vägen? Klart skiten ska bort och det är sannolikt snabbast och enklast att lösa problemet själv, efter mig kan det ju behöva komma en ambulans eller skolskjuts och då måste det vara värdefullt om vägen är öppen och farbar.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
då måste det vara värdefullt om vägen är öppen och farbar.
Det finns många saker som är värdefulla för stora mängder av samhället utan att det för den skull är tillåtet eller lagligt.

Tänk vad värdefullt det vore för husägare om solcells-montörerna satte upp allt med hjälp av en stege istället för att trilskas med byggställningar och fallskydd. Så länge inget händer så är det ju en win-win!

Eller om jag fick skjuta nästa rådjur som jag ser nafsa i grannens rabatt och så vidare

skoge skoge skrev:
Intressant. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att markägaren har ett ansvar där, utan bara fokuserat på vägen de fåtal gånger jag hamnat i en sådan situation. Men vindfällor kan förstås vara oerhört farliga, allt från träd i spänn över sådana som fastnat i andra träd till knäckta stammar 3–4 meter upp. Långt ifrån något de flesta av oss borde hålla på med, i synnerhet om det fortfarande blåser.

Det är nog bra med sådana regler.

• Gilla
vonSallad och 3 till
  • Laddar…
Se till att få det skriftligt från markägaren att han ger dig rätten att fälla trädet. Med bild på just detta träd! Lycka till!

• Gilla
vonSallad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.