J Johannes56 skrev:
Varför kan du inte ta till dig fakta?
Fakta:
- Värmepumpen går inte att ställa på lägre temperatur än 17 grader i kylläge. Blir det kallare än så stängs kompressorn av i väntan på att det blir varmare.
- på bilden som finns i tråden står värmepumpen i autoläge och 30 grader. I det läget kyler värmepumpen om det blir varmare än 30 grader. Blir det kallare än 30 byter den till värmeläget automatiskt.

Nu är det din tur att med fakta visa att värmepumpen kyler huset när det är 11 grader.

• Gilla
  • Haha
Graffen och 6 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Håller med dig! 100%
Gubbsjuka och vänsterradikaler dominerar i tråden.
Förlåt. Hädanefter ska jag aldrig hjälpa en kvinna under 50. Världen kommer att bli så mycket bättre då.;)(y)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
För övrigt är det intressant att det verkar vara samma personer som anklagar TS för att vara rasist som samtidigt utmålar henne som ett mindervärdigt våp. Hur var det med allas lika värde egentligen? ;)

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
De som funderar på att hyra ut sin bostad efter att läst det här har nog tänkt om nu då värderar jag inte den som bor där utan alla ideer och förslag på hur man ska sätta dit hyresvärden efter utflytt:crysmile::crysmile::crysmile:

J Johannes56 skrev:
Hon förstod inte att man var tvunget att sätta pumpen i läge AC. Hon har kylt huset samtidigt som hon värmt det med el.
Vet inte vad förmer stolligheter som har hittats på. Hon kanske har kokat vatten på spisen och inte satt på köksfläkten.
Hela diskussionen är bara trams när TS inte klarat av grundläggande saker. Istället lägger hon ut bilder på en annans människas hus, och gnäller på hyresvärden.
Värmepumpen ska stå i läge Heat på vintern o AC på sommarn om man vill vara säker på att slippa problem, Auto är en kombination som normalt sett funkar året om, om man vill hålla en mer jämn temperatur.
Spisfläkten är om något en kolfilterfläkt och tar därmed inte bort fukt.
Jag har sett boende montera vanliga spisfläktar med utblås inne i skåp och sedan försökt försvara det med att de aldrig lagar mat, vid en OVK blir det en anmärkning.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M mirevik skrev:
Jag håller med helt.

Kallhyran är för övrigt 6 500kr inte 9 000kr! 9 000kr är inklusive elen.

Dessutom kan vi skjuta över diskussionen om huruvida det måste vara 2 utrymningsvägar till hur stort fönster måste vara för att räknas som utrymningsväg. Det här tycker jag ser ut som ett öppningsbart fönster som en vuxen människa kan ta sig ut genom:

[bild]

Det ser inte ut att matcha med de andra fönstren vilket tyder på att det är ditsatt efteråt, inte orimligt att anta att det är av just brandskyddsskäl? Kanske ett krav för ett bygglov?
2500 för el en vintermånad behöver inte vara dyrt, men kostar det samma året om dvs 30.000/år bör det täcka denna lilla lägenhet och elförbrukning i Skåne.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
J
P patriklarsson skrev:
Värmepumpen ska stå i läge Heat på vintern o AC på sommarn om man vill vara säker på att slippa problem, Auto är en kombination som normalt sett funkar året om, om man vill hålla en mer jämn temperatur.
Spisfläkten är om något en kolfilterfläkt och tar därmed inte bort fukt.
Jag har sett boende montera vanliga spisfläktar med utblås inne i skåp och sedan försökt försvara det med att de aldrig lagar mat, vid en OVK blir det en anmärkning.
jag skrev fel. Ja, men hon har kört i kylläge.

useless useless skrev:
Fakta:
- Värmepumpen går inte att ställa på lägre temperatur än 17 grader i kylläge. Blir det kallare än så stängs kompressorn av i väntan på att det blir varmare.
- på bilden som finns i tråden står värmepumpen i autoläge och 30 grader. I det läget kyler värmepumpen om det blir varmare än 30 grader. Blir det kallare än 30 byter den till värmeläget automatiskt.

Nu är det din tur att med fakta visa att värmepumpen kyler huset när det är 11 grader.
Om det är 30 grader där värmepumpens sensorn sitter så försöker den väl kyla tills det blir under 30 grader där?

TS beskriver det som "olidligt varmt på loftet".

• Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
jag skrev fel. Ja, men hon har kört i kylläge.
Nej den står i Auto läge, dvs värm upp till 30 grader, sedan kyl över 30 grader.

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Din mening är obegriplig.
Vad menar du? Är vänstermänniskor låginkomsttagare men röstar höger?

Janne har förresten jobbat för KGB.
Jag förstår om du har svårt att förstå;)
Om Jan har arbetat för KGB så vet du mer än svenskts rättsväsendet, jag tycker du ska meddela Säpo

• Arg
Graffen
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Jag är mycket vänster men är helt på hyresvärdens sida.
Och tycker det är skrämmande hur folk här hela tiden rekommenderar anmäla hyresvärden för ditt och datt.
Ingen tvingade tjejen att flytta dit, vi har bara hennes version.
Tydligen räcker det med en ung tjej som spelar hjälplös. Och en massa gubbsjuka killar springer för att hjälpa henne.
Lägenheten är väldigt fin, hyresvärden har verkligen ansträngt sig.
Och ni bara vill sabba för hästgården. Då tappar man lusten att själv hyra ut. Typisk svensk avundsjuka att bara rekommendera anmälningar.
Du får int vara med i min vänster och jag är int på långa vägar bokstavstrogen

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M mirevik skrev:
Om det är 30 grader där värmepumpens sensorn sitter så försöker den väl kyla tills det blir under 30 grader där?

Om nu fastighetsägaren har satt värmepumpens sensor där det är 30° varmt samtidigt som det är 11° i rummet, så är han en idiot. Ingenting som man kan lasta hyresgästen för.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om nu fastighetsägaren har satt värmepumpens sensor där det är 30° varmt samtidigt som det är 11° i rummet, så är han en idiot. Ingenting som man kan lasta hyresgästen för.
Om han överhuvudtaget har så det går att köra kyla är han idiot men det har vi ju konstaterat för länge sedan

M mirevik skrev:

Det stämmer, men det kan omöjligt vara 30 grader vid taket och 11-12 grader i midjehöjd, då är det något annat som är allvarligt fel. Så pass fel, att "bostaden" inte kan vara godkänd som bostad.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om han överhuvudtaget har så det går att köra kyla är han idiot men det har vi ju konstaterat för länge sedan
Precis, om hyresvärden står för all el, då den "ingår" i en fast månadskostnad och hyresgästen klagar på att det är kallt, skulle ju åtminstone jag, ändra om fjärrkontrollen till Heat och ge hyresgästen en 5min instruktion om funktion/hantering fjärrkontroll.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.