SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är absolut ingen, varken i den här "gnäll tråden" eller i verkligheten, som skulle hindra dig om du vill inreda ett gammalt svinstall och bo där utan isolering och ventilation, och ha 11 grader inne med hjälp av några elradiatorer och en snik-värmepump från Jula. Sätt igång och bygg redan idag! Ingen kommer anmäla något, ens om du slarvar med bygglovet.

Men om du istället ska tjäna pengar på att hyra ut en dylik bostad, är du ansvarig för att bostaden du hyr ut, och tjänar grova pengar på, är i ett drägligt skick och erbjuder hyresgästen en godtagbar boendemiljö.

Förstår du skillnaden?
Men det är faktiskt ofattbart hur man med hjälp av flera elradiatorer, elektrisk golvvärme samt även en luftvärmepump inte lyckas få upp temperaturen till mer än 12 grader i en liten etta. Tycker inte du det?
Det finns bilder som visar att stället faktiskt har någon form av väggar, annars hade jag på beskrivningen av uppvärmningssituationen trott att hon bodde i ett tält med 3 öppna sidor.
Ventilationen som alla har gnäller på, utan att veta något, verkar det ju heller inte vara några större fel på eftersom tjejen samtidigt klagar på att luften är fruktansvärt torr.

Vad hon lagt ut från sin hyresvärd så har han gett henne ytterligare en värmekälla i en gasolkamin, men tidigare hyresgäster har inte har problem med värmen så han tycker det är lite märkligt. Han har bevisligen försökt hjälpa henne på olika vis. Hon gråter och klagar i ett på "serberna" flera gånger och hyresvärden har sagt att om dem inte följer reglerna och är tysta på nätterna så kommer dem behöva flytta, men samtidigt förespråkar han att försöka komma överens med dem så att ingen behöver flytta, och även eftersom en i familjen är anställd till värden - detta tolkar TS som närmast ett övergrepp och att den andra hyresgästen är mer värd än henne, hon som alltid varit den lilla prinsessan. Hyresvärden tycker att hon är knäpp som gråter över detta och frågar henne om hon är rasist samt om hon är en sån som gnäller över allting? TS ber om att få flytta ut och inte ha någon längre uppsägningstid, värden låter henne direkt utan någon som helst diskussion flytta direkt på dagen. Läser man mellan raderna är TS både inkompetent, bortskämd, uttrycker rasism, och är gnällig och svår att ha att göra med. Hennes hyresvärd låter fantastisk, hjälpsam, tar hennes besvär med grannarna på allvar, och är väldigt tillmötesgående när hon vill flytta ut. Bättre än många värdar jag haft.
 
  • Älska
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Jag vill också mena att få problem med en luftluftvärmepump som står i auto-läge är väldigt ovanligt, det vanligaste fallet är om man har en annan värmekälla ex en eldstad och eldar så mycket att man kommer över inställd temp.
Vilket innebär att TS isf skulle haft 30 grader vid taket och 11-12 grader i midjehöjd i ett öppet rum. Det är omöjligt.
Därmed kan vi utesluta att värmepumpen varit inställd fel, den kunde teoretiskt till och med stått i AC läge 30 grader och hade ändå inte startat förren tempen överstiger 30.
Men förstår man inte det, vet man själv inte hur en llvp fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Men det är faktiskt ofattbart hur man med hjälp av flera elradiatorer, elektrisk golvvärme samt även en luftvärmepump inte lyckas få upp temperaturen till mer än 12 grader i en liten etta. Tycker inte du det?
Det finns bilder som visar att stället faktiskt har någon form av väggar, annars hade jag på beskrivningen av uppvärmningssituationen trott att hon bodde i ett tält med 3 öppna sidor.
Ventilationen som alla har gnäller på, utan att veta något, verkar det ju heller inte vara några större fel på eftersom tjejen samtidigt klagar på att luften är fruktansvärt torr.

Vad hon lagt ut från sin hyresvärd så har han gett henne ytterligare en värmekälla i en gasolkamin, men tidigare hyresgäster har inte har problem med värmen så han tycker det är lite märkligt. Han har bevisligen försökt hjälpa henne på olika vis. Hon gråter och klagar i ett på "serberna" flera gånger och hyresvärden har sagt att om dem inte följer reglerna och är tysta på nätterna så kommer dem behöva flytta, men samtidigt förespråkar han att försöka komma överens med dem så att ingen behöver flytta, och även eftersom en i familjen är anställd till värden - detta tolkar TS som närmast ett övergrepp och att den andra hyresgästen är mer värd än henne, hon som alltid varit den lilla prinsessan. Hyresvärden tycker att hon är knäpp som gråter över detta och frågar henne om hon är rasist samt om hon är en sån som gnäller över allting? TS ber om att få flytta ut och inte ha någon längre uppsägningstid, värden låter henne direkt utan någon som helst diskussion flytta direkt på dagen. Läser man mellan raderna är TS både inkompetent, bortskämd, uttrycker rasism, och är gnällig och svår att ha att göra med. Hennes hyresvärd låter fantastisk, hjälpsam, tar hennes besvär med grannarna på allvar, och är väldigt tillmötesgående när hon vill flytta ut. Bättre än många värdar jag haft.
Vad är det för rasistiskt med att kalla Serber Serber? Ren idioti!
 
  • Gilla
  • Haha
Graffen och 3 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag vill också mena att få problem med en luftluftvärmepump som står i auto-läge är väldigt ovanligt, det vanligaste fallet är om man har en annan värmekälla ex en eldstad och eldar så mycket att man kommer över inställd temp.
Vilket innebär att TS isf skulle haft 30 grader vid taket och 11-12 grader i midjehöjd i ett öppet rum. Det är omöjligt.
Därmed kan vi utesluta att värmepumpen varit inställd fel, den kunde teoretiskt till och med stått i AC läge 30 grader och hade ändå inte startat förren tempen överstiger 30.
Men förstår man inte det, vet man själv inte hur en llvp fungerar.
Vad som gör det hela än märkligare är att hon har det "kokhett och fruktansvärt torr luft" på sovloftet.

Jag tror att vi inte kan ta något alls som ts upplever från sitt boende som sanning. Allt från hennes användning av termometer till hennes inställning av värmekällor till hennes upplevelse av temperaturer och luftfuktighet samt hennes upplevelse av sin hyresvärd.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Vad är det för rasistiskt med att kalla Serber Serber? Ren idioti!
On du inte fattar det så är det även meningslöst att försöka förklara för dig. Det brukar i alla fall vara så. Men jag gör ett litet försök.
Människors härkomst är ofta oväsentlig. Vad spelar det för roll att dem är serber i det här sammanhanget? Påpekar man upprepat vart människor kommer ifrån så gör man det med ett syfte, man vill säga något med det. Så är det bara, definierar man något så är det med ett syfte man gör det. Snälla fundera lite över detta istället för att gå till din första känslomässiga reaktion.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Vad som gör det hela än märkligare är att hon har det "kokhett och fruktansvärt torr luft" på sovloftet.

Jag tror att vi inte kan ta något alls som ts upplever från sitt boende som sanning. Allt från hennes användning av termometer till hennes inställning av värmekällor till hennes upplevelse av temperaturer och luftfuktighet samt hennes upplevelse av sin hyresvärd.
Torr luft är inget konstigt på vintern och öppnar man dörren kommer det troligen in någon mängd torr luft, när man sedan värmer luften till ca 50 grader i en llvp torkar den fukt som är kvar ur, då behöver man en luftfuktare. Det kör jag själv hemma i lght, försöker hålla över 33%. Har aldrig haft problem med min näsa, men nu har jag uttorkade slemhinnor och torrt snor och blod, denna vinter o luftfuktigheten låg under 20% (med vattenradiator).
 
K kurlakarl skrev:
On du inte fattar det så är det även meningslöst att försöka förklara för dig. Det brukar i alla fall vara så. Men jag gör ett litet försök.
Människors härkomst är ofta oväsentlig. Vad spelar det för roll att dem är serber i det här sammanhanget? Påpekar man upprepat vart människor kommer ifrån så gör man det med ett syfte, man vill säga något med det. Så är det bara, definierar man något så är det med ett syfte man gör det. Snälla fundera lite över detta istället för att gå till din första känslomässiga reaktion.
Jag har funderat klart, min tjej bor i Tyskland, om jag är där och någon kallar mig Svenne, är de alltså rasister? Ok! Tänk om lite.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag har funderat klart, min tjej bor i Tyskland, om jag är där och någon kallar mig Svenne, är de alltså rasister? Ok! Tänk om lite.
Dagens definition av rasist är så snäv att i princip alla faller under den. Jag har helt enkelt bara vant mig vid tanken att jag är rasist. ;):D
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Förstår att du är gubbsjuk bara.

Jag hade löst alla de där problemen på en timme. Hyr man hus så uppkommer problem.
Men vet man inte hur en värmepump fungerar så ska man inte bo i hus. Hon har kört den på kylläge. Det var 11 grader inne och 12 ute.

Förstår du nu, gubbe lilla?
:rofl::rofl::rofl:
Om vi träffades i verkligheten är det tämligen otroligt att du skulle tänka "oj, vilken gubbsjuk person". Sen får du själv fundera ut varför...

Den som hyr en bostad har rätt att förvänta sig att bostaden går att värma upp, att luftkvaliteten ska vara godtagbar och att brandskyddet är OK. Hyresgästen betalar för detta, oavsett vad du tycker om andras intelligens.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Man kanske skulle hyra ut nå oisolerad, tät bod med nå fönsterglugg, (typ husvagn), nu när folk försvarar att 9000 i kallhyra är lämpligt. Fan vad rik man skulle va!
Jag byggde friggebod första gången 08 eller något sådant, när jag var 25.
Den blev välisolerad, har öppningsbart fönster och frånluftsfläkt och går alldeles utmärkt att sova över i, året om.
Har bott där när det varit -20 grader ute o +20 inne med bara en liten oljeradiator.
Jag kallar mig inte hyresvärd, men fick tydligen ändå till en ok "bostad".
(Även om man i Sverige inte får inreda friggebod som fast bostad).
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Men det är faktiskt ofattbart hur man med hjälp av flera elradiatorer, elektrisk golvvärme samt även en luftvärmepump inte lyckas få upp temperaturen till mer än 12 grader i en liten etta. Tycker inte du det?
Det finns bilder som visar att stället faktiskt har någon form av väggar, annars hade jag på beskrivningen av uppvärmningssituationen trott att hon bodde i ett tält med 3 öppna sidor.
Ventilationen som alla har gnäller på, utan att veta något, verkar det ju heller inte vara några större fel på eftersom tjejen samtidigt klagar på att luften är fruktansvärt torr.

Vad hon lagt ut från sin hyresvärd så har han gett henne ytterligare en värmekälla i en gasolkamin, men tidigare hyresgäster har inte har problem med värmen så han tycker det är lite märkligt. Han har bevisligen försökt hjälpa henne på olika vis. Hon gråter och klagar i ett på "serberna" flera gånger och hyresvärden har sagt att om dem inte följer reglerna och är tysta på nätterna så kommer dem behöva flytta, men samtidigt förespråkar han att försöka komma överens med dem så att ingen behöver flytta, och även eftersom en i familjen är anställd till värden - detta tolkar TS som närmast ett övergrepp och att den andra hyresgästen är mer värd än henne, hon som alltid varit den lilla prinsessan. Hyresvärden tycker att hon är knäpp som gråter över detta och frågar henne om hon är rasist samt om hon är en sån som gnäller över allting? TS ber om att få flytta ut och inte ha någon längre uppsägningstid, värden låter henne direkt utan någon som helst diskussion flytta direkt på dagen. Läser man mellan raderna är TS både inkompetent, bortskämd, uttrycker rasism, och är gnällig och svår att ha att göra med. Hennes hyresvärd låter fantastisk, hjälpsam, tar hennes besvär med grannarna på allvar, och är väldigt tillmötesgående när hon vill flytta ut. Bättre än många värdar jag haft.

Jag håller med helt.

Kallhyran är för övrigt 6 500kr inte 9 000kr! 9 000kr är inklusive elen.

Dessutom kan vi skjuta över diskussionen om huruvida det måste vara 2 utrymningsvägar till hur stort fönster måste vara för att räknas som utrymningsväg. Det här tycker jag ser ut som ett öppningsbart fönster som en vuxen människa kan ta sig ut genom:

Oskarp inomhusbild, vit vägg, takbjälkar, fönster, vit soffa, speltidsmarkör, video-uppspelningskontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser inte ut att matcha med de andra fönstren vilket tyder på att det är ditsatt efteråt, inte orimligt att anta att det är av just brandskyddsskäl? Kanske ett krav för ett bygglov?
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
:rofl::rofl::rofl:
Om vi träffades i verkligheten är det tämligen otroligt att du skulle tänka "oj, vilken gubbsjuk person". Sen får du själv fundera ut varför...

Den som hyr en bostad har rätt att förvänta sig att bostaden går att värma upp, att luftkvaliteten ska vara godtagbar och att brandskyddet är OK. Hyresgästen betalar för detta, oavsett vad du tycker om andras intelligens.
Hon förstod inte att man var tvunget att sätta pumpen i läge AC. Hon har kylt huset samtidigt som hon värmt det med el.
Vet inte vad förmer stolligheter som har hittats på. Hon kanske har kokat vatten på spisen och inte satt på köksfläkten.
Hela diskussionen är bara trams när TS inte klarat av grundläggande saker. Istället lägger hon ut bilder på en annans människas hus, och gnäller på hyresvärden.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Hon har kylt huset samtidigt som hon värmt det med el.
Varför fortsätter du att sprida den lögnen?
 
  • Gilla
  • Haha
Graffen och 1 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Varför fortsätter du att sprida den lögnen?
Varför kan du inte ta till dig fakta?
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
J
K kurlakarl skrev:
Men det är faktiskt ofattbart hur man med hjälp av flera elradiatorer, elektrisk golvvärme samt även en luftvärmepump inte lyckas få upp temperaturen till mer än 12 grader i en liten etta. Tycker inte du det?
Det finns bilder som visar att stället faktiskt har någon form av väggar, annars hade jag på beskrivningen av uppvärmningssituationen trott att hon bodde i ett tält med 3 öppna sidor.
Ventilationen som alla har gnäller på, utan att veta något, verkar det ju heller inte vara några större fel på eftersom tjejen samtidigt klagar på att luften är fruktansvärt torr.

Vad hon lagt ut från sin hyresvärd så har han gett henne ytterligare en värmekälla i en gasolkamin, men tidigare hyresgäster har inte har problem med värmen så han tycker det är lite märkligt. Han har bevisligen försökt hjälpa henne på olika vis. Hon gråter och klagar i ett på "serberna" flera gånger och hyresvärden har sagt att om dem inte följer reglerna och är tysta på nätterna så kommer dem behöva flytta, men samtidigt förespråkar han att försöka komma överens med dem så att ingen behöver flytta, och även eftersom en i familjen är anställd till värden - detta tolkar TS som närmast ett övergrepp och att den andra hyresgästen är mer värd än henne, hon som alltid varit den lilla prinsessan. Hyresvärden tycker att hon är knäpp som gråter över detta och frågar henne om hon är rasist samt om hon är en sån som gnäller över allting? TS ber om att få flytta ut och inte ha någon längre uppsägningstid, värden låter henne direkt utan någon som helst diskussion flytta direkt på dagen. Läser man mellan raderna är TS både inkompetent, bortskämd, uttrycker rasism, och är gnällig och svår att ha att göra med. Hennes hyresvärd låter fantastisk, hjälpsam, tar hennes besvär med grannarna på allvar, och är väldigt tillmötesgående när hon vill flytta ut. Bättre än många värdar jag haft.

Håller med dig! 100%
Gubbsjuka och vänsterradikaler dominerar i tråden.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.