Nicke Nyfiken
K kortis skrev:
Jag förstår om du har svårt att förstå;)
Om Jan har arbetat för KGB så vet du mer än svenskts rättsväsendet, jag tycker du ska meddela Säpo
Nu blottar du din okunskap.
Jan Guillou har suttit inne, dömd för spioneri. Han skrev bl a säkerhetsrapporter som han sålde till KGB.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Graffen och 6 till
  • Laddar…
J
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nu blottar du din okunskap.
Jan Guillou har suttit inne, dömd för spioneri. Han skrev bl a säkerhetsrapporter som han sålde till KGB.
..och andra har blottat vissas okunskap gällande..
..funktion värmepump.
..att det är brottsligt att bryta mot lagen.
..det krävs vissa funktioner som värme, ventilation, utrymningsvägar för att få hyra ut en bostad.
Med det sagt, att vi inte vet allt om denna bostad men vi har de fakta vi kan se.
Samt att mina kunskaper om Guillou är självvalt sparsamma.
Ganska dumt att komma med kommentarer som, ta inte bilder i din egen hyrda bostad och "häng ut på nätet".
Kräv inte mer för 9000/mån osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Precis, om hyresvärden står för all el, då den "ingår" i en fast månadskostnad och hyresgästen klagar på att det är kallt, skulle ju åtminstone jag, ändra om fjärrkontrollen till Heat och ge hyresgästen en 5min instruktion om funktion/hantering fjärrkontroll.

El ingår inte i hyran.
 
M mirevik skrev:
El ingår inte i hyran.
Ok, men om man nu hyr ut några lägenheter på en hästgård, kan man ändå titta på om fjärrkontrollen verkligen är rätt inställd som hyresvärd? Tycker inte det är rimligt att alla hyresgäster ska känna till allt om llvp, men som ägare/hyresvärd, ett större ansvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Ok, men om man nu hyr ut några lägenheter på en hästgård, kan man ändå titta på om fjärrkontrollen verkligen är rätt inställd som hyresvärd? Tycker inte det är rimligt att alla hyresgäster ska känna till allt om llvp, men som ägare/hyresvärd, ett större ansvar.
Självklart borde hyresvärden göra det, han borde även informera om hur systemet fungerar. Hurvuida det är gjort framgår dock inte, eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Eftersom den står i Auto 30 grader, får vi förutsätta att något inte fungerar och då har hyresgästen klagat hos hyresvärden som trots detta inte kan få igång värmen.
Då har hyresgästen gjort sitt och hyresvärden inte sitt.
Kanske därför de flesta här anser att hyresgästen har rätt.
Men man kan ju också tycka att det vore rimligt att hyresgästen själv går ut och hugger ned närmsta träd och drar in ett oljefat mitt i lägenheten och brassar på lite govärme.
Men det är inte så vanliga metoder i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om nu fastighetsägaren har satt värmepumpens sensor där det är 30° varmt samtidigt som det är 11° i rummet, så är han en idiot. Ingenting som man kan lasta hyresgästen för.
Utan att veta antar jag att sensorn sitter i utblåsenheten. Kan också vara så att den sitter i fjärrkontrollen?

Jag vet inte heller hur sannolikt det är att det är 30 grader vid utblåset och 10 vid köksbordet. Men givet vad TS sagt så finns det väl få andra vettiga förklaringar till varför det inte är varmare i lägenheten?
Till och med kallare än utomhus, på kvällen.
 
M mirevik skrev:
Utan att veta antar jag att sensorn sitter i utblåsenheten. Kan också vara så att den sitter i fjärrkontrollen?

Jag vet inte heller hur sannolikt det är att det är 30 grader vid utblåset och 10 vid köksbordet. Men givet vad TS sagt så finns det väl få andra vettiga förklaringar till varför det inte är varmare i lägenheten?
Till och med kallare än utomhus, på kvällen.
Den sitter i innerdelen som tar in luft ovanifrån, läser av temp och blåser ut luft nedåt, dock är det viktigt att man har så mycket fläkt hastighet på som man kan, den fungerar effektivare då.
Eftersom detta gör att den blandar luft i hela rummet, är det omöjligt att tempen diffar nästan 20 Kelvin i rummet.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nu blottar du din okunskap.
Jan Guillou har suttit inne, dömd för spioneri. Han skrev bl a säkerhetsrapporter som han sålde till KGB.
Det hade jag faktiskt glömt kom bara ihåg IB affären.
Han sammanställde väl rapporter från offentliga register om jag inte missminner mig nu igen.
Fast man kan ju undra vad det hade med mitt inlägg från början att göra.
 
J Johannes56 skrev:
De som resten av oss andra vet redan om det.
Lärde du dig något nytt om din idol nu?

[länk]
Jo som jag skrev det hade jag glömt.
Jag har faktiskt inga idoler men han är en väldigt bra författare. Han verkar ju klok oxå, något som brukar beundras här är ju när människor blir rika på arbete och er har väl han blivit om någon
 
P patriklarsson skrev:
Eftersom den står i Auto 30 grader, får vi förutsätta att något inte fungerar och då har hyresgästen klagat hos hyresvärden som trots detta inte kan få igång värmen.
Då har hyresgästen gjort sitt och hyresvärden inte sitt.
Kanske därför de flesta här anser att hyresgästen har rätt.
Men man kan ju också tycka att det vore rimligt att hyresgästen själv går ut och hugger ned närmsta träd och drar in ett oljefat mitt i lägenheten och brassar på lite govärme.
Men det är inte så vanliga metoder i Sverige.
Nja, hyresvärden erbjöd sig att ställa dit en till värmekälla. Det framgår inte tydligt om hyresvärden identifierat något problem med värmesystemet eller inte, inte heller om han föreslagit någon mer premanent lösning än gasolvärmaren. Så att hyresvärden inte gjort sitt, det kan vi nog inte konstatera baserat på detta.
 
M mirevik skrev:
Nja, hyresvärden erbjöd sig att ställa dit en till värmekälla. Det framgår inte tydligt om hyresvärden identifierat något problem med värmesystemet eller inte, inte heller om han föreslagit någon mer premanent lösning än gasolvärmaren. Så att hyresvärden inte gjort sitt, det kan vi nog inte konstatera baserat på detta.
Vi kan ju konstatera att hyresvärden fått kännedom om att bostaden inte uppfyller Boverkets krav på 18 graders inomhustemp och därmed har all rätt att inspektera sin llvp, och om fjärrkontrollen är rätt inställd.
Om hen då föreslår lösningen med annan värmekälla, kan vi också konstatera att den inte fungerar.
Eftersom alla llvp normalt klarar att värma ett rum mer än 12 grader.
Alternativt, som jag gissar på, att det finns obefintlig isolering.
 
  • Gilla
  • Haha
Graffen och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
För övrigt är det intressant att det verkar vara samma personer som anklagar TS för att vara rasist som samtidigt utmålar henne som ett mindervärdigt våp. Hur var det med allas lika värde egentligen? ;)
Du får anklaga mig tillbaka för att vara manschauvinist i så fall, det är en srparat diskussion och kanske har du rätt. Men det påverkar ju inte huruvida en annan person är rasist eller ej. Hur är det med logiken egentligen?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Den sitter i innerdelen som tar in luft ovanifrån, läser av temp och blåser ut luft nedåt, dock är det viktigt att man har så mycket fläkt hastighet på som man kan, den fungerar effektivare då.
Eftersom detta gör att den blandar luft i hela rummet, är det omöjligt att tempen diffar nästan 20 Kelvin i rummet.
Okej, hur många grader är det möjligt att det diffar då?
Enligt ts beskrivning är det "olidligt varmt på mitt sovloft" så att det är en inte obetydlig differans får vi anta.
Hade det inte redan konstaterats att TS lvp var inställd på minsta möjliga fläkt vid fototillfället.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.