Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Är du kommunist, med tanke på att du vill bestämma vad andra får säga?
Fast nu just nu så är det SD som vill införa sådant inte KP som ändå inte är ens i marginalen.
 
  • Gilla
  • Haha
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fast nu just nu så är det SD som vill införa sådant inte KP som ändå inte är ens i marginalen.
Det är väl snarare någon sort kapprustning över hela det politiska spektrat just nu för att försöka begränsa yttrandefriheten. Men det är väldigt off topic. :rofl:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Patrik V.
P patriklarsson skrev:
Nej, man behöver inte höja hyran mer än 6500/mån kallhyra, för en etta/1,5a, det är normal eller något hög hyresnivå i de flesta områden.
Att uppfylla kraven för uthyrning kostar inte speciellt mycket om man gör rätt från början. Däremot om det nu saknas isolering måste ju allt rivas ner och göras om alternativt taket läggas om och isoleras utifrån, det kunde man ju dock räknat ut från början, att det krävs, för att hålla 18 grader.
Jag har sett många ettor i Skåne som är billigare än så, säg runt 2000/mån inkl allt, om man köper i en BRF.
Har själv en etta som kostar runt 1300/mån inkl allt, även parkering. Sedan tillkommer amortering, ränta, men det beror ju snarare på att jag inte var smartare i min ungdom och sparade mer då.
Att hyresvärden tar betalt för sina amorteringar och räntor och avgifter och skatter och kostnader och repfond, är precis det som gör en hyresrätt dyr. Vad du betalar för månadsavgift i en Brf, är fantastiskt irrelevant. Det finns dessutom en mycket hög andel Brf, som har alldeles för låga avgifter, för att täcka upp för husets kostnader. Det krävs insikt, för att fatta.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fast egentligen spelar det ingen roll vem som har rött eller fel är bra eller dålig det enda som är intressant är om hyresvärd får använda bostäderna för uthyrning. Finns bygglov och skattar han för hyresintäkterna.
Det har inte vi med att göra!
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Det har inte vi med att göra!
Har du fler förslag på saker vi inte har med att göra?

När folk klipper gräset, vem som grillar nötkött i trädgården, om någon säljer knark till skolbarn?

En del saker är olagliga av en anledning. Ibland bör man ifrågasätta om det borde fortsätta vara lagligt/olagligt, men det är kanske bra att förstå varför lagarna ser ut som de gör innan man tycker att något borde (av-)regleras.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Det slog
A Alexandra59 skrev:
Det har inte vi med att göra!
Känslan av att du har något med aktuell hyresvärd att göra blir ju onekligen starkare av denna typ av korkade kommentarer.

Förövrigt verkar du vara en synnerligen obehaglig individ som tycker att man inte har ett ansvar att agera om man misstänker felaktigheter som i värsta fall kan äventyra någons hälsa. Tänk om alla resonerade på samma sätt, härligt samhälle vi skulle få :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det slog


Känslan av att du har något med aktuell hyresvärd att göra blir ju onekligen starkare av denna typ av korkade kommentarer.

Förövrigt verkar du vara en synnerligen obehaglig individ som tycker att man inte har ett ansvar att agera om man misstänker felaktigheter som i värsta fall kan äventyra någons hälsa. Tänk om alla resonerade på samma sätt, härligt samhälle vi skulle få :thinking:
Och du är säkert en ev de som smyger i grannarnas trädgårdar för att sedan kunna anmäla anonymt till kommunen.
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Det har inte vi med att göra!
Om man helt saknar sympati så kan man ju resonera så.
Men visst har vi med att göra om människor mår bra eller int även om någon begår brott för då skriker du väl, iaf om de tar från dig
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Och du är säkert en ev de som smyger i grannarnas trädgårdar för att sedan kunna anmäla anonymt till kommunen.
Skulle det vara fel menar du?? Ja förutom att vara i andras trädgårdar då.
Om all människor anmälde brott när de ser det så kanske brottsligheten vore betydligt mindre.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Och du är säkert en ev de som smyger i grannarnas trädgårdar för att sedan kunna anmäla anonymt till kommunen.
K kortis skrev:
Skulle det vara fel menar du?? Ja förutom att vara i andras trädgårdar då.
Om all människor anmälde brott när de ser det så kanske brottsligheten vore betydligt mindre.
Nu är jag rätt ointressant i sammanhanget så jag tycker att vi går vidare efter detta klargörande.

Nej, jag är rätt ointresserad av mina grannars förehavanden. Däremot är jag den som går och knackar på när festen börjar gå över styr och jag inte kan sova kl. 03:00. Senast löste det sig genom att jag inbjuden på festen och fick lite gött att dricka. Dessutom vill jag tro att jag lyckades dämpa det värsta oväsendet genom min närvaro.

EDIT: för att förtydliga gör jag detta istället för att ringa störningsjouren/snuten/Bandidos.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu är jag rätt ointressant i sammanhanget så jag tycker att vi går vidare efter detta klargörande.

Nej, jag är rätt ointresserad av mina grannars förehavanden. Däremot är jag den som går och knackar på när festen börjar gå över styr och jag inte kan sova kl. 03:00. Senast löste det sig genom att jag inbjuden på festen och fick lite gött att dricka. Dessutom vill jag tro att jag lyckades dämpa det värsta oväsendet genom min närvaro.
Så gör jag oxå men int Agda 81 år
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Att hyresvärden tar betalt för sina amorteringar och räntor och avgifter och skatter och kostnader och repfond, är precis det som gör en hyresrätt dyr. Vad du betalar för månadsavgift i en Brf, är fantastiskt irrelevant. Det finns dessutom en mycket hög andel Brf, som har alldeles för låga avgifter, för att täcka upp för husets kostnader. Det krävs insikt, för att fatta.
Nej du behöver insikt i att repfond, tvättstuga/belysningsel, värme, varmvatten, kallvatten och bredband är de kostnader som ingår i den BRF-avgift jag betalar.
Sedan väljer jag att betala för parkering och min hushållsel.
Resten, amortering och ränta väljer jag till viss del själv och beror på hur mycket pengar jag vill investera i fastigheten.
Men det är normalt som du säger att en hyreslägenhetshyra uppgår till motsvarande kostnad som för Skåne ligger runt 500-700.000 och med 5% ränta och 2% amortering ca 2900-4100kr vilket med BRF-avgift hamnar omkring 5-6000kr. Därför är en kallhyra på 6500kr, redan i mina ögon, tillräckligt hög.
Det finns hyresettor där jag bor, under 5000/mån, jag kollade det härom veckan.
Utveckla gärna varför TS lägenhet ska kosta mer bara för att man "måste följa svensk lag"?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur vet du att det är ett flerfamiljshus?
Jag tolkade som att var två.lgh och självdrag.
Läs på kan vara tips
Två lägenheter räcker, om inte hyresvärden själv bor i den ena. Och det måste finnas tilluft någonstans för att det ska vara självdrag. Fönstren ser inte ut att ha några glipor alls.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Två lägenheter räcker, om inte hyresvärden själv bor i den ena. Och det måste finnas tilluft någonstans för att det ska vara självdrag. Fönstren ser inte ut att ha några glipor alls.
det klassas som två bostadshus ändå... det är trots allt bara två lgh. Jag antar att du inte varit i bostaden. Då är din gissning lika bra som min tror nog att det är väldigt svårt att se på en bild huruvida det finns borr hål eller annan lösning.
Ingen här vet hur det ser ut med ventilation.
Ts verkar inte ha så hög kunskap gällande bostäder.. Det är en av anledningarna till att startade en tråd. Jag ville visa på att de krävs väldigt lite för att ha en godkänd ventilation.
.
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Nej, man behöver inte höja hyran mer än 6500/mån kallhyra, för en etta/1,5a, det är normal eller något hög hyresnivå i de flesta områden.
Att uppfylla kraven för uthyrning kostar inte speciellt mycket om man gör rätt från början. Däremot om det nu saknas isolering måste ju allt rivas ner och göras om alternativt taket läggas om och isoleras utifrån, det kunde man ju dock räknat ut från början, att det krävs, för att hålla 18 grader.
Jag har sett många ettor i Skåne som är billigare än så, säg runt 2000/mån inkl allt, om man köper i en BRF.
Har själv en etta som kostar runt 1300/mån inkl allt, även parkering. Sedan tillkommer amortering, ränta, men det beror ju snarare på att jag inte var smartare i min ungdom och sparade mer då.
Du kan inte jämföra din AVGIFT till din Brf
Med din HYRA när du bor i hg.
I en brf så ska avgiften täcka utgifterna, varken mer eller mindre. I en br får man själv stå för reparationer i lgh.
i en hr så så hyran täcka utgifterna, med en marginal. Dels för att täcka kostnadsökningar,
man behöver marginaler. I en hr så är det hv som står för eventuella fel i lgh. Det är något man måste ta rygg för. sen, kommer för en del människor, vinsten. En fastighetsägare behöver också vinst. Vinsten ska täcka mycket runt om kring. I slutänden... det blir ändå inte så mycket till övers. En brf har inga vinstkrav, där emot ska det inte gå med förlust
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.