Några saker som måste redas ut innan hela forumet samlas till polsk riksdag.

1. Är bygdegården en ideell förening eller en ekonomisk förening?
2. Hur är stadgarna utformade?
3. Vem och hur tecknas föreningen? En eller flera i styrelsen?
4. Hur protkollförs besluten?
5. Vem attesterar inkomna fakturor?
6. Samtliga styrelseledamöter har strikt enskilt ansvar för fattade beslut om man inte reserverat sig.

Red ut detta först så kan ni gå vidare sen med hur beslut har fattats och vad som överenskommits om gjorda beställningar och betalningar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är klart att det gör, på flera olika sätt.
Nu var jag i och för sig inte ute efter att ifrågasätta din insats, utan tänkte snarare på om beslutet verkligen fattats i behörig ordning om det finns styrelseledamöter som inte ens känner till att sådant förhållandevis viktigt beslut fattats.

Men nu när du nämner det så, ja, jag skall inte gå in djupare på det...
Vi hade samlats vid två tillfällen innan det beslutet, en gång där en person med bakgrund inom kommunen förklarade kraven och vi kollade vilka problem som fanns med nuvarande toaletter. Sedan hade vi ett till pga av att vi var tvungen att göra något i närtid för att inte pengarna skulle brinna inne. Där konstaterade vi ju att pengarna inte skulle räcka och vi diskuterade enklast sätt att genomföra arbetet för att det skulle bli så billigt som möjligt.
Husföretagaren var med vid båda tillfällena och var därmed väl införstådd att det primära syftet var se till att genomföra anpassningen till så låg kostnad som möjligt.

Det formella beslutet togs sedan på nästa möte. Beslutet i sig är inte frågan här, utan det är att husföretagaren totalt ignorerat det absolut viktigaste kravet, dvs att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Han har ju dessutom suttit på ett styrelsemöte inför årsmötet utan att ens nämna kostnaderna, samtidigt som vi pratar om sätt att dra in mer pengar till föreningen, då i en storleksgrad som inte ens är i närheten av de summor som anpassningen dragit iväg.

Han har inte kommunicerat kostnaden på något vis, förutom att skicka fakturan, utan kommentar, någon dag innan årsmötet.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G GeorgeB skrev:
Några saker som måste redas ut innan hela forumet samlas till polsk riksdag.

1. Är bygdegården en ideell förening eller en ekonomisk förening?
2. Hur är stadgarna utformade?
3. Vem och hur tecknas föreningen? En eller flera i styrelsen?
4. Hur protkollförs besluten?
5. Vem attesterar inkomna fakturor?
6. Samtliga styrelseledamöter har strikt enskilt ansvar för fattade beslut om man inte reserverat sig.

Red ut detta först så kan ni gå vidare sen med hur beslut har fattats och vad som överenskommits om gjorda beställningar och betalningar.
1. Det framgår av trådens rubrik
2. Vi använder i princip stadgarna från Bygdegårdarnas riksförbund.
3. Kassör och ordförande var för sig.
4. Av sekreterare, skickas via mail.
5. Kassören
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
problem nr ett som jag ser det i dylika små föreningar är att medlemmarna sällan är kunniga om styrelsearbete inom en förening eller företag eller vad det nu kan vara. Det blir lätt så att det tillsätts personer bara för att ingen ville och nån ska ju göra det och så blir styrelsemötena liksom standardförfaranden. Bevilja styrelsens ansvarsfrihet blir bara en punkt man stegar förbi och alla säger ja för man ska göra det. Typ.......De som blir ordförande i dylika föreningar är människor som har styre i blodet rent personlighetsmässigt och de vet hur man ska göra för att det ska passa deras syften. Många ggr blir det också rent härskarvälde och resten "vågar" inte göra nåt.......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara berömma ditt inlägg. Enormt välskrivet och lättförstått.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
problem nr ett som jag ser det i dylika små föreningar är att medlemmarna sällan är kunniga om styrelsearbete inom en förening eller företag eller vad det nu kan vara. Det blir lätt så att det tillsätts personer bara för att ingen ville och nån ska ju göra det och så blir styrelsemötena liksom standardförfaranden. Bevilja styrelsens ansvarsfrihet blir bara en punkt man stegar förbi och alla säger ja för man ska göra det. Typ.......De som blir ordförande i dylika föreningar är människor som har styre i blodet rent personlighetsmässigt och de vet hur man ska göra för att det ska passa deras syften. Många ggr blir det också rent härskarvälde och resten "vågar" inte göra nåt.......
Nej, jag är den första att erkänna att styrelsen i allmänhet och jag i synnerhet är väldigt okunnig om styrelsearbete. Många har suttit på sin plats i evigheter, främst för att ingen vill ta över. Uppslutningen på årsmötena är nästintill obefintlig, det har under min tid aldrig varit fler än 3 av c:a 250 medlemmar närvarande på årsmötena.

Jag sitter även med i styrelsen i byns bredbandsförening, och där är väl det allmänna intresset något större, men det är ju främst för att vi tillhandahåller en funktion som de flesta i byn använder dagligen. Men även där är uppslutningen på årsmötena närmast obefintlig.

Jag tror det här är ett problem av vår tid, engagemanget är inte vad det var när jag själv växte upp.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 9 till
  • Laddar…
S scim skrev:
1. Det framgår av trådens rubrik
2. Vi använder i princip stadgarna från Bygdegårdarnas riksförbund.
3. Kassör och ordförande var för sig.
4. Av sekreterare, skickas via mail.
5. Kassören
Jaha ja - då ser vi problem med juridiken.

1. Alltså ren ideell förening där styrelsen ansvarar för fattade beslut och föreningens ekonomi.
2. Intressant att få se stadgarnas utformning avseende bl a firmateckning och årsmötets utformning.
3. Normalfördelning för föreningens tecknande är - hela styrelsen eller två av ledamöterna i förening.
4. Finns specifika beslutspunkter i protokollen?
5. Om kassören ska betala räkningar kan han/hon inte vara attestant - det bör väl vara t ex ordförande och sekreteraren som attesterar att kassören får betala ut pengarna.

Har föreningen revisorer som är kvalificerade att sköta sitt jobb? Har de i så fall påpekat de brister som finns? För uppenbarligen har inte er styrelse kunskapen att sköta bygdegårdsverksamheten.

När det gäller jäv så kan inte en styrelseledamot vara delaktig i beslut som fattas rörande den verksamhet som involverar saker som berör egenintressen - i detta fallet att en styrelseledamot driver företag som engageras av föreningen.

Tillägg - om det nu finns egenintressen eller särintressen i föreningen så är risken väldigt stor att ni betraktas som ekonomisk förening istället för ideell förening.
Behöver dock inte vara en nackdel då det faktiskt finns lagar och förordningar för hur ekonomiska föreningar ska drivas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
S scim skrev:
Beslutet i sig är inte frågan här, utan det är att husföretagaren totalt ignorerat det absolut viktigaste kravet, dvs att hålla kostnaderna så låga som möjligt.
Vari skulle annars jävet bestå?

Byggaren har väl inte varit där och snickrat i egenskap av styrelseledamot? Utan i rollen som leverantör till föreningen, och har då vad som avtalats parterna imellan att förhålla sig till.
Visst sitter byggaren därmed på dubbla stolar, visst kan man fundera på om det är lämpligt och visst borde kanske byggaren av den anledningen tackat nej till uppdraget och styrelsen kanske gett uppdraget till någon annan.

Men frågan om jäv utgår ändå från i vilken utsträckning byggaren bidragit till beslutet att "ge sig själv" uppdraget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nä nå jäv blir det nog inte frågan om utan det blir nog till att bita i det sura äpplet och försöka förhandla om kostnaderna om det går och sen betala och sen ev väcka frågan vid nytt möte hur det ska behandlas. Nån har utnyttjat situationen lite väl och det är väl bara olämpligt och vill man göra sak av det så blir det nog kämpigt med tanke på styrelsens ignorans över detaljerna. Brukar bara sluta med att personer utesluts.
 
C cpalm skrev:
Vari skulle annars jävet bestå?

Byggaren har väl inte varit där och snickrat i egenskap av styrelseledamot? Utan i rollen som leverantör till föreningen, och har då vad som avtalats parterna imellan att förhålla sig till.
Visst sitter byggaren därmed på dubbla stolar, visst kan man fundera på om det är lämpligt och visst borde kanske byggaren av den anledningen tackat nej till uppdraget och styrelsen kanske gett uppdraget till någon annan.

Men frågan om jäv utgår ändå från i vilken utsträckning byggaren bidragit till beslutet att "ge sig själv" uppdraget.
När det gäller jäv så kan inte en styrelseledamot vara delaktig i beslut som fattas rörande den verksamhet som involverar saker som berör ledamotens egenintressen - i detta fallet att en styrelseledamot driver företag som engageras av föreningen.
 
C
G GeorgeB skrev:
När det gäller jäv så kan inte en styrelseledamot vara delaktig i beslut som fattas rörande den verksamhet som involverar saker som berör ledamotens egenintressen
Nä precis. Så frågan är om byggaren varit med och röstat eller på annat sätt påverkat beslutet om att hans firma skall engageras. Och, i den mån han varit det, om beslutet hade blivit annorlunda om han avstått.
 
  • Gilla
GeorgeB
  • Laddar…
Har fått de övriga fakturorna nu och det som står ut förutom frikostiga materialval är väl arbetstiden:
Målaren: 36,5h
Rörmokaren: 37,5h
Elektrikern: 10h
Golvläggaren: 14h
Husföretagaren: 131,5h
Totalt 229,5h på en fyraveckorsperiod.
 
S scim skrev:
Har fått de övriga fakturorna nu och det som står ut förutom frikostiga materialval är väl arbetstiden:
Målaren: 36,5h
Rörmokaren: 37,5h
Elektrikern: 10h
Golvläggaren: 14h
Husföretagaren: 131,5h
Totalt 229,5h på en fyraveckorsperiod.
Finns det någon spec lista på vad Husföretagaren har lagt alla timmar på?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nä nå jäv blir det nog inte frågan om utan det blir nog till att bita i det sura äpplet och försöka förhandla om kostnaderna om det går och sen betala och sen ev väcka frågan vid nytt möte hur det ska behandlas. Nån har utnyttjat situationen lite väl och det är väl bara olämpligt och vill man göra sak av det så blir det nog kämpigt med tanke på styrelsens ignorans över detaljerna. Brukar bara sluta med att personer utesluts.
Som jag nämnt tidigare, det är nog ingen som ids driva någon juridisk process kring det här. Jag har bokat in ett extrainsatt styrelsemöte på måndag då vi ska diskutera detta med husföretagaren. Min inställning är att vi ger honom en chans att kraftigt reducera sina timmar alternativt självmant lämna styrelsen.

Nu när jag går igenom de gamla fakturorna så ser jag f.ö. en konstighet. Jag reagerade på att fakturan till Bygdegården var daterad 20 februari, fast den skickades till ordföranden först strax innan årsmötet. Den ursprungliga rörmokarfakturan var också daterad till 20 februari, sedan finns det en även en kreditfaktura från samma rörmokare daterad 8 mars, där han dragit av 15000 exkl moms. Detta är dock inkluderat i fakturan till Bygdegården.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G GeorgeB skrev:
När det gäller jäv så kan inte en styrelseledamot vara delaktig i beslut som fattas rörande den verksamhet som involverar saker som berör ledamotens egenintressen - i detta fallet att en styrelseledamot driver företag som engageras av föreningen.
Ska man rätta sig efter bestämmelser i Lagen om ekonomiska föreningar även i en ideell förening måste man rimligen applicera samtliga lagens bestämmelser och inte "plocka russinen ur kakan".

Det blir i detta fall svårt för styrelsen att skylla på företagarens eventuella jävighet, eftersom styrelsen gemensamt har det absolut största ansvaret.

Av 7 kap. 4 § EFL framgår under rubriken "Styrelsens uppgifter"

Om vissa uppgifter delegeras till en eller flera av styrelsens ledamöter eller till andra, ska styrelsen handla med omsorg och fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas.

TS skriver själv att han brustit i denna omsorg. Om man då vill applicera lagregler från en annan associationsform får detta till följd att det slår tillbaks mot TS bristande omsorg för sitt eget styrelseansvar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.