j.f.s j.f.s skrev:
Sen känns det oerhört märkligt att ha en total elförbrukning på en villa på 1000 kWh/år. Lagar man mat på gasspis och värmer med ved då? :thinking:
Jag håller med men det kanske inte är omöjligt. Men jag tror också att 1000 kWh/år är en felaktig inmatning. Om det är ett fel så kan det bero på:

1) att de bara använder huset en kort tid på året när de är på semester
2) att de menade 10 000 kWh men råkade skriva en nolla för lite
3) att de inte läste ledtexten så noga och trodde att vi frågade efter månadsförbrukningen istället för årsförbrukningen
4) att de inte läste frågan så noga och trodde att årsförbrukningen var relaterad till hur mycket värmepumpen drog (fältet årsförbrukning var tidigare placerad längre ner i formuläret i anslutning till elbolag mellan "värmepumpens installationsår" och "avtalstyp" när användaren fyllde i dessa siffror)
5) att de fyllde i random siffror "på skoj" bara för att testa funktionen (jämförelselistan fanns inte då)
6) att det är en "bot" som har fyllt i dessa uppgifter

Vi försöker ta reda på detta.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, skulle tro att ganska få vet detta. Jag vet inte själv, gissar bara att vår värmepump står för 65-70% av vår elförbrukning.

Det viktiga är inte hur fördelningen ser ut (även om den också är intressant), det viktiga är hur mycket vi förbrukar totalt.

Har man fjärrvärme så får man slå ihop den förbrukning som fjärrvärmen står för med övrig förbrukning. Se bild från en kompis elräkning.

[bild]

Men majoriteten av villaägare har inte denna uppdelning.

Edit. Jag inser nu att alla som har fjärrvärme förmodligen inte ser fjärrvärmen som elförbrukning eftersom den redovisas separat och i MWh istället för kWh.

[bild]
Varför skulle man se fjärrvärmen som elförbrukning? Hade man jämfört energiförbrukning så hade man tagit med fjärrvärmen precis som en med värmepump hade fått räkna ut producerad energi från pumpen.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast det står väl alltid i de flesta elräkningar?
Ja, årsförbrukningen står normalt på elräkningarna. Men siffrorna kan skilja sig ganska mycket beroende på var du tittar. I varje fall i vårt fall.

I senaste fakturan står det:
Beräknad årsanvändning 46 532 kWh
Men när jag tittar på min elnätsleverantör "Min förbrukning"-sidor så står det
41 930 kWh för perioden senaste 365 dagarna

En skillnad på 11%. Men det tror jag beror på att vi har blivit duktigare på att vara mindre slösaktiga.

Oavsett så känner jag INGEN som inte betalar räkningarna som vet hur mycket el de förbrukar. Och jag känner också många som betalar räkningarna som inte heller har någon koll på detta. Kanske för att det historiskt inte varit så dyrt. Kanske för att de har autogiro och att det bara rullar på. Kanske för att de helt enkelt inte uppmärksammat detta än?

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Varför skulle man se fjärrvärmen som elförbrukning? Hade man jämfört energiförbrukning så hade man tagit med fjärrvärmen precis som en med värmepump hade fått räkna ut producerad energi från pumpen.
Jag har också funderat på detta. Jag tänkte så här. Att de som har fjärrvärme får ju varmt vatten i rören från de kommunala fjärrvärmeverken. Det specificeras på fjärrvärmekundernas fakturor hur mycket el som förbrukas för detta.

Men de flesta småhusägare i Sverige värmer upp sitt hus med direktverkande el eller med någon slags värmepump. De värmer själva upp sitt kran-, dusch- och badvatten samt sina vattenburna värmesystem (vilket är vanligt).

För att överhuvudtaget kunna jämföra hur mycket el som fjärrvärmekunder förbrukar med icke fjärrvärmekunder så anser jag att även fjärrvärmedelen bör vara med i beräkningen. Men det är möjligt att jag tänker fel.

Om vi tror att fjärrvärmeanvändarna "matar in fel" så bör vi kanske filtrera bort fjärrvärmehushållen när vi kollar på genomsnittsiffror?

anders07 anders07 skrev:
En annan grej som blir rätt snett är ju att jag har både pool och spabad som slukar en hel del... Det blir ju inte rätt siffror på uppvärmning per kvm eftersom en hel del går till att värma vatten av årsförbrukningen
Nu har vi lagt till både pool och spabad.

Jag har inte lagt till hur man värmer upp eller hur mycket el poolen eller spabadet förbrukar. Det vill säga om man har en dedikerad värmepump för detta, om man använder solceller, om man värmer upp spabadet med ved eller hur mycket poolpumpen, uppvärmningen och poolbelysningen drar. Anledningen till det är att jag är rädd för att göra formuläret för komplicerat.

• Skärmdump av formulär med frågor om uppvärmda pooler och spabad markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
E
Åh vad glad jag blev nu!

Skärmbild av en webbsida för jämförelse av elförbrukning med diagram och dataöversikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tilläggas att jag även driftar en server på 12U som drar cirka 1 kW på tomgång.

• Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har också funderat på detta. Jag tänkte så här. Att de som har fjärrvärme får ju varmt vatten i rören från de kommunala fjärrvärmeverken. Det specificeras på fjärrvärmekundernas fakturor hur mycket el som förbrukas för detta.

Men de flesta småhusägare i Sverige värmer upp sitt hus med direktverkande el eller med någon slags värmepump. De värmer själva upp sitt kran-, dusch- och badvatten samt sina vattenburna värmesystem (vilket är vanligt).

För att överhuvudtaget kunna jämföra hur mycket el som fjärrvärmekunder förbrukar med icke fjärrvärmekunder så anser jag att även fjärrvärmedelen bör vara med i beräkningen. Men det är möjligt att jag tänker fel.

Om vi tror att fjärrvärmeanvändarna "matar in fel" så bör vi kanske filtrera bort fjärrvärmehushållen när vi kollar på genomsnittsiffror?
Förbrukar ingen el fortfarande, det är energi som redovisas i kWh.

Nu efterfrågar ni elförbrukning, o det ni egentligen vill veta är energibehovet för uppvärmning.

Då får man göra lite ändringar i det man fyller i.

Fjärrvärmekunder måste fylla i sin förbrukning.
Pelletseldare sin förbrukning i ton omräknat till kWh likaså med vedeldarna.

Sen måste alla värmepumpsanvändare ange sin energianvändning från pumpen så man ser fastighetens värmebehov.

Nu försöker ni jämföra äpplen med bananer. Helt skruvat.

L Lutte skrev:
Förbrukar ingen el fortfarande, det är energi som redovisas i kWh.

Nu efterfrågar ni elförbrukning, o det ni egentligen vill veta är energibehovet för uppvärmning.

Då får man göra lite ändringar i det man fyller i.

Fjärrvärmekunder måste fylla i sin förbrukning.
Pelletseldare sin förbrukning i ton omräknat till kWh likaså med vedeldarna.

Sen måste alla värmepumpsanvändare ange sin energianvändning från pumpen så man ser fastighetens värmebehov.

Nu försöker ni jämföra äpplen med bananer. Helt skruvat.
Vi frågar efter hur mycket el du förbrukar i ditt hushåll. Till uppvärmning (som står för den största delen om du inte eldar med ved, pellets eller olja), hushållsel, elbilsladdning etc.

De allra flesta har idag ingen aning om hur mycket el som går till respektive område eller funktion. Och många undrar var de värsta eltjuvarna i sitt hem finns. Det enda sättet att få reda på detta är att börja mäta.

Problemet är att om vi frågar efter för komplicerade saker så kommer väldigt få vilja, orka eller kunna fylla i dessa uppgifter. I många fall så finns det inte ens något sätt att ta reda på uppgifterna.

Men med hjälp av våra sökfiltrena (vi kommer lägga till fler) så kan vi se hur olika bostadstyper, uppvärmningssätt, byggår, uppvärmningsytor, antal personer i hushållet, var i landet, huruvida man har elbil, solceller, pool eller olika typer och ålder på värmepumpar påverkar den genomsnittliga förbrukningen.

Kanske blir vi inte ett dugg klokare på detta men förmodligen så kommer vi se mönster (vissa väldigt självklara, andra inte) som vi inte sett tidigare.

Exempel:

Genomsnittliga årsförbrukning bostadstyp just nu:
Alla 15 159 kWh
Villaägare 15 665 kWh
Radhus 11 488 kWh
Lägenheter 3 538 kWh
Fritidshus 10 711 kWh

Villaägare med elektrisk golvvärme 17 243 kWh
Villaägare med elbil 18 363 kWh
Villaägare med solceller 13 253 kWh
Villaägare med värmepump (oavsett sort) 16 089 kWh

Kanske blir vi inte ett dugg klokare på detta men förmodligen så kommer vi se mönster (vissa väldigt självklara, andra inte) som vi inte sett tidigare.
Jo det här är ett höjdarinitiativ och vi kommer att bli mycket klokare. Ska kolla mina siffror via de jag betalar till.

Utmaningen är tror jag att många inte varit inne och botaniserat på "Mina sidor" hos sin leverantör av el samt fjärrvärme.

En sak jag skulle vilja se är vilken inomhustemperatur olika hussägare valt för det är klart avgörande.
Sen skulle det vara intressant hur gammal fastigheten är dvs byggnadsår.

Stort cred!

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
P paralun skrev:
En sak jag skulle vilja se är vilken inomhustemperatur olika hussägare valt för det är klart avgörande.
Sen skulle det vara intressant hur gammal fastigheten är dvs byggnadsår.
Tack!

Ålder på fastigheten finns i form av byggår. Jag har övervägt lägga till ”renoveringsår” och ”inomhustemperatur” men har än så länge valt att avstå eftersom jag är rädd att för många frågor avskräcker för många från att fylla i (egen erfarenhet).

Kanske kan vi lägga till dessa uppgifter längre fram i form av enfrågesenkäter som t ex ”hur varmt har du i ditt hem?”, vi får se.

Själv bor vi i ett äldre hus där inomhustemperaturen är väl skiftande, allt från 19-35 grader beroende på väder och årstid. Men jag tror att jag har försökt ställa in värmepumpen på 22 grader, men jag vet inte. Hoppas inte Marlen läser detta, då vill hon att jag genast ska gå ner i källaren och öka temperaturen, vilket är lättare sagt än gjort. Vårt värmesystem är i mångt och mycket ett mysterium.

Tack!

Ålder på fastigheten finns i form av byggår. Jag har övervägt lägga till ”renoveringsår” och ”inomhustemperatur” men har än så länge valt att avstå eftersom jag är rädd att för många frågor avskräcker för många från att fylla i (egen erfarenhet).

Kanske kan vi lägga till dessa uppgifter längre fram i form av enfrågesenkäter som t ex ”hur varm har du i ditt hem?”, vi får se.

Själv bor vi i ett äldre hus där inomhustemperaturen är väl skiftande, allt från 19-35 grader beroende på väder och årstid. Men jag tror att jag har försökt ställa in värmepumpen på 22 grader, men jag vet inte. Hoppas inte Marlen läser detta, då vill hon jag genast ska gå ner i källaren och öka temperaturen, vilket är lättare sagt än gjort. Vårt värmesystem är i mångt och mycket ett mysterium.
Ok ska "få häcken ur vagnen" själv och ta fram siffrorna.

Missade att byggnadsår var med.

Hursomhelst tror jag det är ett mysterium för många och det är mycket viktigt att börja med vilken inomhustemperatur man har. Sedan att man kan ha olika temperaturer i olika zoner av en fastighet.

Själv "offrade" vi källaren i år men det är ju bara på med tofflorna och vänja sig.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Mats-S
P paralun skrev:
och det är mycket viktigt att börja med vilken inomhustemperatur man har.
Det där stämmer nog på vissa hus, medans andra är okänsliga för typ 4 grader upp eller ner.
Har testat lite hemma, men ingen skillnad om vi har komfortabla 22-23 istället för 19-20 ... så givetvis snålar vi inte på värmen då ;)

• Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Mats-S
Men jag tror också att 1000 kWh/år är en felaktig inmatning
instämmer, skrattade gott när jag såg dom siffrorna, totalt orimliga :cool:

Mats-S Mats-S skrev:
Det där stämmer nog på vissa hus, medans andra är okänsliga för typ 4 grader upp eller ner.
Har testat lite hemma, men ingen skillnad om vi har komfortabla 22-23 istället för 19-20 ... så givetvis snålar vi inte på värmen då ;)
Jo jag har enats med "hon som bestämmer" om 21 °C och det funkar, sen även i badrummen.
Matade in mina siffror och med ett hus från 1930 så ligger vi högt.
Källaren offrade vi som jag skrev.

Sen besöker jag då ofta några länder där det ofta är helt normalt med en tjock matta plus tofflor så ditåt är vi kanske på väg?

• Gilla
nickebult
  • Laddar…
Vi är så olika. Jag klarar mig fint med 19-20 grader. Tycker ofta att det är behagligt, särskilt i sovrummet men även i badrummet. Men min bättre hälft håller inte med och gillar brassa på den elektriska golvvärmen både på gästtoa och badrum så att det oftast är 24 grader där. Jag sänker och hon höjer.

Jag hade önskat att elektrisk golvvärme inte fanns, men det är lätt att vara efterklok.

Å andra sidan så måste jag ha rattvärme på i bilen vinterhalvåret (men jag klarar inte av stolsvärme), medan min fru hatar det och är tvärtemot.

Som sagt, vi har alla olika behov.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.