Hej,
Jag saknar ett Filter för jämförelse av Boytan.
Är det något som går att ordna?
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Ja, filter för uppvärmd yta är på gång. Vi har inte bara hunnit med.

Hoppas vi hinner skapa det på måndag. Planen är att skapa följande filter (utöver de som redan finns):

Årsförbukning (från - till)
Antal personer
Ventilation
Uppvärmd yta (från - till)
Värmepump (rullgardin)
Värmepumpens installationsår (från - till)
Avtalstyp
Elbolag (rullgardin)
Elbolagsbyte
Län (rullgardin)
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi är så olika. Jag klarar mig fint med 19-20 grader. Tycker ofta att det är behagligt, särskilt i sovrummet men även i badrummet. Men min bättre hälft håller inte med och gillar brassa på den elektriska golvvärmen både på gästtoa och badrum så att det oftast är 24 grader där. Jag sänker och hon höjer.

Jag hade önskat att elektrisk golvvärme inte fanns, men det är lätt att vara efterklok.

Å andra sidan så måste jag ha rattvärme på i bilen vinterhalvåret (men jag klarar inte av stolsvärme), medan min fru hatar det och är tvärtemot.

Som sagt, vi har alla olika behov.
Jo jag gjorde ett stort misstag och lärde "hon som bestämmer" hur man ändrar kurvlutningen för fjärrvärmen :crysmile:
Sen golvvärmen i badrummen är ju busenkel ett ändra.

Men "behoven" blir nog iskalla ekonomiska förutsättningar som det barkar iväg..... så på med tofflorna ;)
 
P paralun skrev:
jag gjorde ett stort misstag och lärde "hon som bestämmer" hur man ändrar kurvlutningen för fjärrvärmen :crysmile:
Vår värmekurva i vår luft/vattenvärmepumps innerdel, en CTC Eco El som installerades 2007 men har en programvara som jag tror är daterad 2003 är inte så kurvig och enkel att ställa in. Det krävs rätt så många klick för att åstadkomma det man vill. Det känns inte som att den överhuvudtaget är skapt för vanliga konsumenter, enbart för proffs som sysslar med den mest hela tiden.

Sedan dess har det hänt en hel del på användarvänlighetssidan. År 2007 lanserades till exempel iPhone för första gången. Nuförtiden förväntar man sig ju att kunna ställa in detta enkelt i mobilen utan att behöva gå ner i källaren.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vår värmekurva i vår luft/vattenvärmepumps innerdel, en CTC Eco El som installerades 2007 men har en programvara som jag tror är daterad 2003 är inte så kurvig och enkel att ställa in. Det krävs rätt så många klick för att åstadkomma det man vill. Det känns inte som att den överhuvudtaget är skapt för vanliga konsumenter, enbart för proffs som sysslar med den mest hela tiden.

Sedan dess har det hänt en hel del på användarvänlighetssidan. År 2007 lanserades till iPhone för första gången. Nuförtiden förväntar man sig ju att kunna ställa in detta enkelt i mobilen utan att behöva gå ner i källaren.
Jo men iphone är väl inte särskilt användarvänlig..... :cool: (sa en android vän)

Hursomhelst är det väl ingen ekonomisk misär utan vad jag och frun diskuterat är mer om det är vettigt att skänka bort pengarna till energibolag.

Sen tror jag på utvecklingen med tofflor igen, klart fascinerande när man besöker någon i ett annat land där tofflorna står uppradade plus då gästtofflor.
 
Innetemp kunne vatt intressant, samt somliga kan kolla va pannan drar. Förbrukar ca 8900 kwh per år å kör 23 grader, 3422 va uppvärmning å varmvatten (1882kWh uppvärmning ) 2021 sen hushållsel för resten. Så blir de mer korrekt uppvärmning per kvm.
Missvissande när hushållselen e med har hemmabio å när allt e igång så drar de mellan 1-2 kWh
 
Vi har två elbilar, tänker att vår siffra blir lite missvisande jämfört med de som bara har en. varje elbil drar ju knappt 2 kWh/mil vilket gör 3000 kWh extra i förbrukning för en bil som går 1500 mil/år. I själva verket så står våra bilar för mer än 25% av vår elförbrukning hemma.

Vore det inte bra om man fick välja hur många elbilar man har? Typ ”antal elbilar i hushållet”.
 
Redigerat:
F
Intressant data att filtrera i. Varför är Bergvärme vanligast i S3? Trodde främst det skulle vara i norr man har störst nytta av det?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Blir ju missvisande med att ange elförbrukning (ska ju vara totala användningen när man matar in). Säger egentligen inte mycket om energianvändningen. Har själv solceller, men angett den verkliga förbrukningen. Värmepump och allt går på el. Värmen är hos oss dryga hälften av all elanvändning. Felaktigt då att jämföra med den elförbrukning som anges där annan värmekälla finns, t ex fjärrvärme eller pelletspanna. Vet inte riktigt vad jag får ut av det hela?
 
Ang solcellerna. Spelar det någon roll om man har det eller ska jag då tex räkna av produktionen? Jag ser ju totala förbrukningen hos tibber men även uppdelat hur mycket jag fått från solcellerna
 
Bra initiativ!
För de som har separata mätare torde det vara intressant att kunna specificera hushålls- och fastighetsel separat.
 
E Etrompa skrev:
Blir ju missvisande med att ange elförbrukning (ska ju vara totala användningen när man matar in). Säger egentligen inte mycket om energianvändningen. Har själv solceller, men angett den verkliga förbrukningen. Värmepump och allt går på el. Värmen är hos oss dryga hälften av all elanvändning. Felaktigt då att jämföra med den elförbrukning som anges där annan värmekälla finns, t ex fjärrvärme eller pelletspanna. Vet inte riktigt vad jag får ut av det hela?
Vi frågar efter årsförbrukningen i kWh för uppvärmning inklusive hushållsel.

Om du har en elbil så ökar din förbrukning. Så där har vi inga konstigheter, annat än att det skulle vara intressant att veta hur mycket av hushållets årsförbrukning som elbilarna står för.

Om du också har solceller så minskas inte din förbrukning av el i ditt hem, men antalet kWh som du köper från ditt elbolag minskar (eftersom du tillverkar en del själv, och kanske till och med säljer en del tillbaka till elnätet).

Frågan som då dyker upp, ska du ange antal kWh som du förbrukar eller antalet som du köper? Med risk för att säga fel så tycker jag att du ska ange antalet kWh som du totalt köper.

I framtiden tror jag det hade varit bra om de som har solceller får ange köpt el och egen produktion separat, kanske till och med hur mycket de säljer tillbaka till elnätet.

Och att de som har elbil får ange (eller uppskatta) hur många kWh hemmaladdningen står för. Inte så enkelt för alla att ta reda på dock.

De som eldar med ved, olja eller pellets får gärna ange hur många kubik per år de gör av med.

Och de som har fjärrvärme får ange elförbrukning och fjärrvärmeförbrukning separat så att man kan räkna ut total förbrukning.

Och de som har pool får uppskatta hur mycket uppvärmningen (och cirkulationspumpen) förbrukar.

Detta var klurigare än vad jag först trodde.
 
Redigerat:
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi har två elbilar, tänker att vår siffra blir lite missvisande jämfört med de som bara har en. varje elbil drar ju knappt 2 kWh/mil vilket gör 3000 kWh extra i förbrukning för en bil som går 1500 mil/år. I själva verket så står våra bilar för mer än 25% av vår elförbrukning hemma.

Vore det inte bra om man fick välja hur många elbilar man har? Typ ”antal elbilar i hushållet”.
Förtydligande: vår förbrukning totalt är 20 000 kWh/år, varav nästan 6 000 kWh är laddning av elbilar.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Detta var klurigare än vad jag först trodde.
Japp.

Vi brukar göra av med 6-8 kubik ved/år. Då kommer ju nästa fråga om verkningsgrad på anläggningen? Löv-, bland-, eller barrved? Och kär diskussion brukar ju vara om man mäter i stjälpt eller staplat mått?
(I vårt fall är det staplat mått jag angett och det är allt från björk till gamla torrgranar.)

Antal elbilar kan jag däremot tycka är ganska ointressant. I så fall mer intressant hur många mil de rullar? Hos oss står det 4 bilar, 3 motorcyklar och 3 mopeder. Ingen av dem drar något bränsle alls så länge de står still.

Det här är nog inte bara klurigare än du trott ja, det är rent omöjligt. För när du fått med alla variabler så kommer all statistik koka ner till ett ganska intetsägande navelskådande. Man kommer bara kunna jämföra med sig själv.

Därmed inte sagt att statistiken skulle vara ointressant på något vis. Lite socialporr över det hela :love:
 
Guzzi Guzzi skrev:
Japp.

Vi brukar göra av med 6-8 kubik ved/år. Då kommer ju nästa fråga om verkningsgrad på anläggningen? Löv-, bland-, eller barrved? Och kär diskussion brukar ju vara om man mäter i stjälpt eller staplat mått?
(I vårt fall är det staplat mått jag angett och det är allt från björk till gamla torrgranar.)

Antal elbilar kan jag däremot tycka är ganska ointressant. I så fall mer intressant hur många mil de rullar? Hos oss står det 4 bilar, 3 motorcyklar och 3 mopeder. Ingen av dem drar något bränsle alls så länge de står still.

Det här är nog inte bara klurigare än du trott ja, det är rent omöjligt. För när du fått med alla variabler så kommer all statistik koka ner till ett ganska intetsägande navelskådande. Man kommer bara kunna jämföra med sig själv.

Därmed inte sagt att statistiken skulle vara ointressant på något vis. Lite socialporr över det hela :love:
Eftersom det såvitt jag förstår främst handlar om elförbrukning i boendet så kan man ju tänka sig att respondenten får ange en siffra i kWh för fordonsladdning som sedan dras av från totalsumman. Då spelar det ju ingen roll hur många elbilar eller andra eldrivna fordon som finns i hushållet.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.