Intressant! Men för min del tycks statistiken ändå bli lite förvrängd då jag kör uppvärmningen med köpt pellets. Dessutom är det enpersonshushåll i villan där jag numera har 25 grader varmt! Och bastun värms upp med el varannan dag. Det är ju väldigt många parametrar man måste ta hänsyn till!

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ja, pellets är intressant. Jag var på skidresa i Chamonix i januari och i lägenheten där vi bodde eldade vi med pelletskamin som såg ut så här.

Jag antar att din uppvärmning ser annorlunda ut.

Pelletskamin med brinnande eld sedd genom glasdörr i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller träpellets framför en öppen pelletskamin med digitala kontroller.
Skapa konto

Oavsett så gissar jag att dina siffror ser bra mycket bättre ut än så här.

Diagram som jämför årsförbrukning av energi, med användarens förbrukning markerad som 166,8% över genomsnittet.
Skapa konto
Diagram som visar jämförelse av årsförbrukning av energi, där användaren har 58,2% högre förbrukning än snittet.
Skapa konto
Diagram över jämförelse av årsförbrukning av energi per kvadratmeter per person.
Skapa konto

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bra fråga, vi har vi inte tänkt på detta.

Från och med imorgon så:
- går det inte att skriva in "fel" lika lätt dvs 1000 kWh utifall man menade 10000
- kan man filtrera på "elektrisk golvvärme, elbil, solceller och värmepump"
- kommer man tillbaka till frågeformuläret när man klickar på "Uppdatera" (idag kommer man till sina inställningar) vilket gör det lättare att komma tillbaka till listan när man ändrat

Förbättrad validering:
[bild]

Nytt filter under "Visa fler filter":
[bild]
man kan kanske ha olika kolumner så man delar upp det i värmeenergi, hushållsel, elbilsladdning och övrigt. Pool och spabad kan ju då gå under övrigt.
På så sätt så kan man fortfarande redovisa energiåtgång per kvm som då endast innefattar uppvärmning och hushållsel, men samtidigt kunna redovisa hela energibehovet för fastigheten (allt utom elbil).

Om man har solceller så kan även värden för producerad el köpt el och såld el vara intressanta värden. Av dessa kan formuläret sedan räkna fram totala energinettot för fastigheten. Dvs hur mycket som behöver tillföras under året.
eller något.. :-D allt blir mer komplicerat ju mer man funderar på det.

• Gilla
René W
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
allt blir mer komplicerat ju mer man funderar på det.
Utmaningen som jag ser det är att väldigt få (inklusive jag själv) vet hur mycket olika saker i ens hem förbrukar, och vilka som är de största eltjuvarna. Ju mer uppgifter vi ber om desto färre kommer kunna fylla i formuläret.

De flesta jag känner har till exempel inte ens en aning om hur mycket el de förbrukar per år.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Utmaningen som jag ser det är att väldigt få (inklusive jag själv) vet hur mycket olika saker i ens hem förbrukar, och vilka som är de största eltjuvarna. Ju mer uppgifter vi ber om desto färre kommer kunna fylla i formuläret.

De flesta jag känner har till exempel inte ens en aning om hur mycket el de förbrukar per år.
nä det har du ju helt rätt i. Man blir lite skadad när man som jag har elmätare på alla stora förbrukare och kollar timpris och solproduktionen flera gånger om dagen. :p

men då bör man kanske gå tillbaka till syftet med tabellen igen och det var väll att göra en uppmärksam på hur mycket el man behöver tillföra till fastigheten jämfört med andra. Alltså inte fastighetens förbrukning.
Då lönar det sig med solceller i kalkylen. Dvs om man har solceller så är det nettot mellan köpt och såld el som bör föras in. Har man inte solceller så är det endast köpt el som ska anges.
då räcker det med 1st fält för energin så som det redan är, men att man döper om rubriken och förklarar med text vad som ska anges. I mitt fall tex så blir mitt netto 3700 kWh / år.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Uppvärmningskostnaderna är en av de största kostnadsposterna för en husägare, inte minst nu när elpriserna har skjutit i höjden. Idag lanserar vi ett verktyg för att sänka elförbrukningen tillsammans.

Du kan läsa artikeln här: Jämför din elförbrukning
Vet alla hur stor del av deras elförbrukning som är för uppvärmning?

Karrock
Den vintern förbrukade vi rekordmycket el.
Hoppas det var denna vintern, ni leder tabellen, vad det verkar. :D

K Kane skrev:
Vet alla hur stor del av deras elförbrukning som är för uppvärmning?
Nej, skulle tro att ganska få vet detta. Jag vet inte själv, gissar bara att vår värmepump står för 65-70% av vår elförbrukning.

Det viktiga är inte hur fördelningen ser ut (även om den också är intressant), det viktiga är hur mycket vi förbrukar totalt.

Har man fjärrvärme så får man slå ihop den förbrukning som fjärrvärmen står för med övrig förbrukning. Se bild från en kompis elräkning.

Elräkning med markerade avsnitt för fjärrvärme och elnät, visar förbrukning i MWh och kWh.
Skapa konto

Men majoriteten av villaägare har inte denna uppdelning.

Edit. Jag inser nu att alla som har fjärrvärme förmodligen inte ser fjärrvärmen som elförbrukning eftersom den redovisas separat och i MWh istället för kWh.

Skärmbild av jämförelse av hushållens årliga elförbrukning och uppvärmningssätt från byggforum.
Skapa konto

Redigerat:
Karrock Karrock skrev:
Hoppas det var denna vintern, ni leder tabellen, vad det verkar. :D
Nej, det var inte denna vinter. Men vi har minskat vår elförbrukning från 52 000 kWh (för ett år sedan) till 41 000 utan att göra några större försämringar i vår vardag.

Jag antar att din uppvärmning ser annorlunda ut.Oavsett så gissar jag att dina siffror ser bra mycket bättre ut än så här.
Jag skulle förmodligen komma högre upp i listan om jag inte behövde ha så extremt varmt. Det förvånar mig att inte fler kör med pelletskamin, åtminstone om man bor utanför storstadsregionerna. Billig och installation i nybyggt hus med viss öppen planlösning.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
TRJBerg

Fast det står väl alltid i de flesta elräkningar?

J
Bra initiativ och kul enkät med direktvisualisering :heart:

• Älska
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Som vanligt när man ska mäta så måste man vara på det klara vad man vill få fram. Tex:
Är det totala elförbrukningen?
Är det elkostnad för uppvärmning?
Är det kostnad för tillförd energi för uppvärmning?

Sen känns det oerhört märkligt att ha en total elförbrukning på en villa på 1000 kWh/år. Lagar man mat på gasspis och värmer med ved då? :thinking:

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Alltid omöjligt att göra sådana här jämförelser. Ju fler parametrar som läggs till, desto snårigare blir det. I vårt fall har vi garage och kontor ute i trädgården som har underhållsvärme och som sedan värms upp när vi använder det och som får direkt påverkan utifrån beteende. Men som sagt, det är omöjligt att få en sådan här jämförelse komplett.

Men en sak jag saknade när jag fyllde i mina uppgifter var solfångare. Nu i mars med soliga fina dagar och kalla nätter står de lätt för 100% av uppvärmningsbehovet. Att vi sedan ändå eldar lite på kvällen är bara för mys.

Angående solceller så är det självklart (i min värld) att förbrukning är utan produktion av el. Elen är förbrukad oavsett om den är egenproducerad eller om den kommit via elmätaren.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Patrik440
Får se om jag fyller i våra siffror sedan efter förmiddagskaffet men jag förmodar att det inte finns någon kolumn att fylla i antal liter som ens akvarier är på...? :)

Ett stort akvarium på 720 liter med färgglada fiskar och vattenväxter belyst med blått ljus.
Skapa konto

( Det på bilden är på 720 liter å sedan finns det 3st till på 540, 350 och 160 liter).

/ P

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.