33 906 läst · 496 svar
34k läst
496 svar
Ja till nya radio- och TV-avgiften
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Med tanke på ljudkvaliteten och att Spotify inte lagrar ALLA skivor som ges ut i Sverige (vilket SR i alla fall gjorde förr) så är svaret; jag vill inte ha min musik komprimerad till att låta skit, så det får kosta att lagra okomprimerat. Vidare fyller SRs arkiv en oerhört viktig dokumentatorisk funktion. Spotify rensar ut det som inte är aktuellt. Vill vi ha ett utbud baserat på massan (alltså 10 I topp), eller vill vi ha ett utbud som har ALLT? Jag vet att jag vill ha allt.P Pin skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 601 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 601 inlägg
Jag håller med dig om detta , men om du jämför Spotify med ett motsvarande arkiv med LP/cd?Cancerman_777 skrev:Med tanke på ljudkvaliteten och att Spotify inte lagrar ALLA skivor som ges ut i Sverige (vilket SR i alla fall gjorde förr) så är svaret; jag vill inte ha min musik komprimerad till att låta skit, så det får kosta att lagra okomplicerat. Vidare fyller SRs arkiv en oerhört viktig dokumentatorisk funktion. Spotify rensar ut det som inte är aktuellt. Vill vi ha ett utbud baserat på massan (alltså 10 I topp), eller vill vi ha ett utbud som har ALLT? Jag vet att jag vill ha allt.
10 i topp eller stor bredd är ju vad SVT ska lösa i sitt public service uppdrag , att ge smalare intressen utrymme alltså. Vet inte om lantmäteriverket kommer med nya nichade tjänster i och med digitaliseringen, men inlägget jag svarade på antydde det.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Jag skrev om just SRs skivarkiv I jämförelse med Spotify.P Pin skrev:Jag håller med dig om detta , men om du jämför Spotify med ett motsvarande arkiv med LP/cd?
10 i topp eller stor bredd är ju vad SVT ska lösa i sitt public service uppdrag , att ge smalare intressen utrymme alltså. Vet inte om lantmäteriverket kommer med nya nichade tjänster i och med digitaliseringen, men inlägget jag svarade på antydde det.
Och jo...med digitaliserade kartor öppnar sig många möjligheter till nya tjänster, ny kunskap, ökad rättssäkerhet, osv.
Har du helt missat Internet? Det finns massor med intervju och debatt poddar en del bara ljud andra med bild också, det finns väldigt många nät-tidningar, bloggar osv. Har man missat det så är det ju klart man tycker SVT & TV4 samt någon rikstäckande dagstidning är viktig. Tro inte på medströmsmedias kampanjer om att allt som inte är gammelmedia är fake news och hat-media. Visst finns det en hel del skräp men det märker man ju rätt snabbt och då går man vidare. Vad som saknas är väl egentligen lokal bevakning där funkar det inte riktigt ännu, närmaste man kommer är väl lokala grupper på Facebook men de har ju sina problem.BirgitS skrev:Man försöker ju få till att dagstidningarna med olika vinklar ska kunna fortleva men det är ju inte precis gratis utan det har ju kostat stora pengar i presstöd under åren och ändå finns det i stort sett bara två tidningar med varsin vinkel på en ort, och det är ju inte särskilt opartiskt.
När det gäller nyhets- och debattprogram på teve finns väl i princip bara SVT och TV 4 så hur menar du att de två ska kunna leva upp till att ta upp många olika vinklar om de själva kan bestämma hur de ska vinkla alla sina program av den typen?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Bloggar, poddar...har du helt missat att det är källor inte värda att ens torka sig där bak med. Noll ansvar (saknar ansvarig utgivare), drivs av influencers (alltså skall få dig att agera på ett för sponsorn önskat sätt), osv.mnils skrev:Har du helt missat Internet? Det finns massor med intervju och debatt poddar en del bara ljud andra med bild också, det finns väldigt många nät-tidningar, bloggar osv. Har man missat det så är det ju klart man tycker SVT & TV4 samt någon rikstäckande dagstidning är viktig. Tro inte på medströmsmedias kampanjer om att allt som inte är gammelmedia är fake news och hat-media. Visst finns det en hel del skräp men det märker man ju rätt snabbt och då går man vidare. Vad som saknas är väl egentligen lokal bevakning där funkar det inte riktigt ännu, närmaste man kommer är väl lokala grupper på Facebook men de har ju sina problem.
Om du lutar dig på dessa "media" (som egentligen är att betrakta som dagböcker) så är det du som missat någonting.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Fast nu tror jag att jag var tydlig. Att SR hade samma utbud som Spotify, inte tvärtom.Cancerman_777 skrev:
Detta sidospår gäller digitalisering kontra "analogt" och det började med att jag jämförde lantmäteriverkets påstådda ökade kostnader för servrar och databaser med old school arkiv och kartotek .
Ditt exempel är ett annat, men "long tail " brukar fungera bra med digitala media och leverans över webben så vad är problemet? Lagring av flac filer på en server tolkar jag det som att du anser blir för dyrt ? Eller är det bandbredden för leveransen (slutkundens uppkoppling?)
Återigen detta blir sidospår till sidospår..
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Eftersom Spotify har ett ytterst litet arkiv jämfört med SR, lagrar sin data på ett långt mer lagringsekonomiskt sätt (komprimerat), betalar artister i princip noll, och ÄNDÅ går back...vad tror du då SRs arkiv skulle kosta att publicera likt Spotifys? SR betalar vad branschen är överens om i royalties, har LÅNGT högre kvalitet på sin data, osv.P Pin skrev:Fast nu tror jag att jag var tydlig. Att SR hade samma utbud som Spotify, inte tvärtom.
Detta sidospår gäller digitalisering kontra "analogt" och det började med att jag jämförde lantmäteriverkets påstådda ökade kostnader för servrar och databaser med old school arkiv och kartotek .
Ditt exempel är ett annat, men "long tail " brukar fungera bra med digitala media och leverans över webben så vad är problemet? Lagring av flac filer på en server tolkar jag det som att du anser blir för dyrt ? Eller är det bandbredden för leveransen (slutkundens uppkoppling?)
Återigen detta blir sidospår till sidospår..
Vad gäller leveransen till konsumenten så är det kanske inte den stora kostnaden.
Jag vet inte om vi pratar om olika saker, men jag diskuterar PS, anledningar till skattefinansiering, att PS behövs, kvalitet, bredd, osv.
Japp vi har pratat om olika saker.Cancerman_777 skrev:Eftersom Spotify har ett ytterst litet arkiv jämfört med SR, lagrar sin data på ett långt mer lagringsekonomiskt sätt (komprimerat), betalar artister i princip noll, och ÄNDÅ går back...vad tror du då SRs arkiv skulle kosta att publicera likt Spotifys? SR betalar vad branschen är överens om i royalties, har LÅNGT högre kvalitet på sin data, osv.
Vad gäller leveransen till konsumenten så är det kanske inte den stora kostnaden.
Jag vet inte om vi pratar om olika saker, men jag diskuterar PS, anledningar till skattefinansiering, att PS behövs, kvalitet, bredd, osv.
Jag pratade om ersättningsjobben för radiotjänst i Kiruna, som består delvis av lantmäteriverkets digitalisering.
Vi verkar vara överens om digital kontra fysisk lagring med avseende på kostnad.
Låt oss återgå till ursprungsfrågan om PS och dess finansiering .