M Marcussjogren skrev:
Mappningen temp->kOhm finns faktiskt med i installationsmanualen för IVT 290a/w. Det var på den tiden det faktiskt gick att läsa nåt vettigt i böckerna, inte bara friskrivningar och att man inte får stoppa fingrarna i sågklingan :)
Samma gäller för äldre Landis o Gyr shuntautomatiker :cool: (att det är publicerat alltså)

Jag är just nu rätt nöjd med att ha en gammal IVT490. Den är lätt att få ut något vettigt ur via serieporten och jag kan styra det mesta via mekaniska inkopplingar (fläkt, kompressor, elpatronvmm). Nu är det fläkt och kompressor jag gett mig på, men det finns mer man kan styra.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är just nu rätt nöjd med att ha en gammal IVT490. Den är lätt att få ut något vettigt ur via serieporten och jag kan styra det mesta via mekaniska inkopplingar (fläkt, kompressor, elpatronvmm). Nu är det fläkt och kompressor jag gett mig på, men det finns mer man kan styra.
Intressant. Vill gärna veta mer.
Jag har iofs en Autoterm Ventimax 190, men har för mig att de är rätt lika.

Det är INTE en Pt100 givare! Jag satte in en 4.7 kohm NTC givare funkar perfekt. På påsen med givarna
som jag beställt (2006) står det 60-260-25 troligen från ELFA. En snabb koll visar att den fortfarande finns
men har tydligen utgått ur lager. En ersättare som finns i lager är 301-71-530 som har snarlik karakteristik
kostar 4.93 kr i ental.

301-71-530 NTC 4.7kOhm 3950K, 60-260-25 NTC 4.7kOhm 3977K ELFA DISTRELEC

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor för vidare info om NTC givare!

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Elfa har även imomhusgivare i kapsel för att dämpa snabba temperatursvängningar och för att skugga mot solljus och eventuell strålningsvärme.
Kostade 105kr sist jag köpte för ett par år sedan. Fanns med många olika givare till olika system.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
janwide
Huddingebo Huddingebo skrev:
Elfa har även imomhusgivare i kapsel för att dämpa snabba temperatursvängningar och för att skugga mot solljus och eventuell strålningsvärme.
Kostade 105kr sist jag köpte för ett par år sedan. Fanns med många olika givare till olika system.
Finns ELFA kvar?

X
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
X Xanthopteryx skrev:
[länk]
Nänä, det där är inte rätt Elfa (inredningar till garderober etc)

Det som efterfrågas är www.elfa.se som säljer elgrejor.

X
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nänä, det där är inte rätt Elfa (inredningar till garderober etc)

Det som efterfrågas är www.elfa.se som säljer elgrejor.
Google-sökresultatsida för "Elfa", med webbplatssnippet, länkar och reklam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bytte termistorn i utegivaren på min IVT490. Det sitter ett litet kretskort där som inte är kopplat till något som jag tog bort. Fungerar utmärkt :)
Elfa Distrelec: NTC Thermistor, 4.7 kOhm, 5.5mm 301-71-530 10st 49.34

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.