BengtR59 BengtR59 skrev:
Har du något artikelnummer på rotationsenkodern? Jag också en sådan som strular på en IVT-pump. Å andra sidan är anläggningen 20 år i år, så det kanske är dags att byta hela rasket snart.
Så här ser den ut i IVT 695 TWIN. Inget man rengör precis och det kräver lite tålamod att löda bort så man inte förstör kortet, stor termisk massa i jordplanet.
Kretskort från IVT 695 TWIN värmepump, med skärm, knappar och lödda komponenter, inför byte av enkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12-position encoder monterad på ett grönt kretskort med synliga lödningar och komponenter, ersätter 18-position encoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den som satt på kortet från början är en 18 positions enkoder. Hittade ingen sådan men köpte en 12 positions istället, EC12E1220405 encoder 12-pulse ALPS 25mm, på Ebay för 15 spänn styck från en säljare i Estland.

Jag rekommenderar dock att man kontrollerar att enkodern man köper funkar på samma sätt, tex genom uppmätning.
 
Åkte till den lokala värmepumpsinstallatören och deras skrot. Där fanns det en givare. Betalade 50 kr.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Absolut inte ointressant. Tvärtom.

Men jag noterar att det finns en psykologisk aspekt i sammanhanget också. Många, inklusive mig själv har jag märkt, kan lägga avsevärt med tid för att hitta ett alternativ till en produkt som man upplever säljs till ockerpris. Dvs. man lägger hellre ner egentid värd 10 000 kr än att stoppa en tusenlapp i den upplevda ockrarens ficka.
Många som hänger på detta forum är kunniga och har hygglig analytisk förmåga. Vi blir provocerade av att man i dessa dagar med datorprocessorer med 20 miljarder transistorer säljer en standard termistor och en plastlåda för 1000 spänn. Elektronikbranchen är, nästan omänskligt, trimmad och standardiserad på global nivå. De hade varit bättre om IVT kastat med sensorn som ren godwill från början. Och som sagt, jag är däremot imponerad över hur mycket mekanik man får för pengarna när man köpet fläktar, pumpar mm som bara går kontinuerligt 10-20 år och ändå bara kostar några tusenlappar.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Jag jobbar med produktutveckling av elektronik i en annan bransch där det är låga volymer så jag har en del förståelse för dyra reservdelar men stör mig även på det ofta och försöker köpa billiga reservdelar på egen hand när jag är säker på att det är en motsvarande komponent men ibland köper jag de svindyra reservdelarna bara för att vara på säkra sidan eller att jag inte pallar lägga massa tid på att komma runt problemet, så en del av priset är att de tar betalt bara för att de kan göra det. Köper man dyr reservdel och sätter dit själv är det iaf billigare än att ta in en hantverkare för att göra det.

Även om det är störigt med till synes överprissatta reservdelar är det bra att det går att köpa dem alls då en del tillverkare som tex IVT är irriterande svårt att få tag i delar till öht

Kostnaden man betalar för produkter är ofta 3ggr vad det kostar att tillverka dem då det är flera personer på vägen till slutkonsumenten som ska tjäna pengar. Sen är folk olika mycket angelägna om att betala för det beroende på vad det är för produkt, lättare att störa sig på samma relativa marginal en tempsensor än en mobiltelefon, men till skillnad från mobiltelefonen är tempsensorn är så pass enkel att man kan välja att lösa det själv om man vill betala med sin egen tid istället.

När det är låga volymer blir det ofta dyrare när man ska slå ut engångskostnader över ett fåtal enheter, tex om man ska ha gjutverktyg för en specialgjord plastkåpa är de väldigt dyra även om styckpriset på den gjutna plastbiten är lågt, även utvecklingskostnaden i form av ingenjörstid springer snabbt iväg vad man än ska göra (sen kan man tycka att huvudprodukten ska stå för utvecklingskostnad och inte belasta reservdelarna)

Är även massa annat tråkigt man får betala för som kartongen den levereras i, etiketter, administration för att hantera artikelnummer, testning mm som man inte behöver göra själv när man löser det med en sockerbit och termistor från elfa

Att lagerhålla reservdelar kostar en massa för företagen med så man får betala en del för det med, jag hade en matberedare som det gick sönder ett plastkugghjul i som gick att köpa som reservdel vilket skulle kosta typ 300-400 kr vilket troligen var till största del lagerkostnad och investeringsrisk för då det är en extremt udda reservdel, så då köpte jag en ny motsvarande matberedare för 800kr istället och slängde den gamla, så det finns även en negativ miljöaspekt med att reservdelar är så pass dyra.
Jag håller med till fullo men som jag nämnt i andra inlägg så är det så pass stor skillnad i substansvärde kontra pris jämfört med många andra reservdelar att det varit mer lämpligt att skicka med några vid installation som ren godwill.
 
P phosun skrev:
Tänker installera rumsgivare till min IVT 695 TWIN då kaminanvändning och husets vindutsatthet ger alldeles för stor variation i inomhustemperaturen.

Hittade givaren:
Rumsgivare IVT/Bosch NTC - IVT 695 Twin - IVT Reservdelar per pump - IVT Reservdelar & Tillbehör (jsenergi.com)

De ska alltså ha mer än 1000kr för en plastlåda, en sockerbit, och en NTC sensor som kostar mindre än 10kr på elfa.

Därför undrar jag om någon vet vilken typ av NTC motstånd som används här?
Varför sätta rumsgivare?
 
P phosun skrev:
Har beställt samma nu, hela 3st, har samma temperatur till resistans karakteristik som tabellen i IVT installationsmanualen.
Jag köpte precis denna termistor till min IVT för 15 år sen. Tips: jag drog fram en 4-ledare till dosan med
termistorn, en enkel lysdiod ger ett summalarm från värmepumpenvid fel! Montering av lysdioden, se
service manualen till din IVT!
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Alls är överens om att det är självklart att företag vill tjäna pengar. Det är en självklarhet. På samma sätt som andra vill spara pengar.

Jag tycker dock en del argument för prissättningen inte hänger med i verkligheten.
Vi pratar om väldigt enkel teknik som kostar mycket att tillverka varken i delar eller arbetskraft. Ingenting där som tyder på att produkten behöver kosta 1000:- utvecklings kostnad? Det finns det självklart, andra kostnader som ce märkning och annat skoj. Dessa kostnader får man slå ut över samtliga produkter. Om man räknar med att sälja 10000 produkter så blir det inte så mycket per enhet. Sen är frågan om man ce märker en sådan del. Det hänger nog med på pumpen.
Lager kostnader är absolut en viktig del. Men det är kostnader man försöker undvika. De delar som inte säljer har man inte på lager. Men mätaren lär sälja ganska bra vilket innebär att du inte får några större kostnader.
Nu har vi samlat ihop kostnaderna. Jag tycker vi tar i. Varje mätare kostar 200:-att tillverkarka. Då kommer resten av kakan. Det som ska täcka allt övrigt. Personal, kontor, chef samt vinst. Det är den kostnaden som avgör priset. De tycker att 1000:- är ett skäligt pris. Det innebär att 800:- är vinst och omkostnader. Är det skäligt? Jag tycker inte det. Kanske 500:- hade varit mer rimligt.
Det är därför som ", kopior" är så pass billiga. Inga utvecklingskostnader, låga omkostnader, lägre marginaler.

Sen är det roliga när man kan köpa en del till en bil för massa pengar för att det står volvo.
Eller så köper man direkt från tillverkaren. Mycket billigare. Samma pryl men billiga re.
Nu kommer 10000:- frågan. Vilken är bäst den hos volvo eller samma hos tillverkaren?
:) tänk på att volvo köper väldigt många så deras pris borde vara riktigt lågt
Glömt momsen eller är det 1000:- + moms?

En original bildel säg Volvo är beställd av Volvo för att passa just den bilen den tillverkats för.
En kopia från tillverkaren t.ex. Mann filter är universal och ”passar” många bilmärken.
Om ni inte tror mig, köp t.ex. luftfilter, original och ”samma” från tillverkaren, kolla sedan om det skiljer i storlek, brukar kunna skilja upp till 3-4cm men klämmer man in filtret kan det ju passa ändå. Dock går ju luftmassemätaren ofta sönder pga smuts förbi filtret, troligen för att det inte varit tätt. Man får många originalfilter för priset av en luftmassemätare.
 
Lostål Lostål skrev:
Varför sätta rumsgivare?
Varför inte?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
L lapower skrev:
Glömt momsen eller är det 1000:- + moms?

En original bildel säg Volvo är beställd av Volvo för att passa just den bilen den tillverkats för.
En kopia från tillverkaren t.ex. Mann filter är universal och ”passar” många bilmärken.
Om ni inte tror mig, köp t.ex. luftfilter, original och ”samma” från tillverkaren, kolla sedan om det skiljer i storlek, brukar kunna skilja upp till 3-4cm men klämmer man in filtret kan det ju passa ändå. Dock går ju luftmassemätaren ofta sönder pga smuts förbi filtret, troligen för att det inte varit tätt. Man får många originalfilter för priset av en luftmassemätare.
Jag har aldrig haft några problem med eftermarknads filter. Men nu var inte diskussionen eftermarknad eller original.
Jag har inte sagt att man inte ska original.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
G
Till nyare Nibe så är det standard NTC 10k som finns på Ebay i Italien för under 2Euro. Köpte några som funkar perfekt. Till äldre Nibe är det nån " special" som är svårare att hitta billigt.
 
Produktförädling.
Hur man får en kopp kaffe att kosta 38 kronor, en kanelbulle 45 och en tredjedels liter kolsyrat kranvatten 25.
Det är väl folk det är fel på. Som vill betala.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
X
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo enklare delar utan specifika krav på tex utfinhet, temptålighet, tåla smörjmedel, kyla, utvidgning i varierat klimat etc.
Många plastdetaljer är extremt noga förfinade trots ett ganska så banalt utseende

Men såklart, enklare saker som armar, stag, lådor går ju bra.
Det är med största sannolikhet ABS i lådan.
Du kan skriva ut med ABS.
Sedan kan du släta ut den med aceton.
Du får självklart en annan yta jämfört med formsprutad men i övrigt ingen skillnad.

För övrigt är det inte alls dyrt att tillverka en sådan där låda. Formen går kanske loss på 10-20.000 SEK. Max!
Sedan några kronor kanske i formning.
Det lär dessutom redan göras i fabriker där de redan köper ifrån till övriga delar. Frakten är en struntsumma i det hela.
Billig sockerbit (i stället för snyggt kretskort med avsedda plintar). Kunde inte ens kosta på sig en vit, som är dyrare...
De köper många delar.
Termistorn är några ören typ.
Skall vi slå på stort och säga 20 kronor in alles?
Då har jag ändå tagit i ordentligt!

De 1.000 kronorna är bara rent ocker. Visst, vi har fri prissättning i Sverige, men likväl ocker.
Samma med bildelar som nämnts. Märke Original, är bara ommärkt Bosch eller motsvarande.
Volvo bromsskivor är varken bättre eller sämre än Bosch (ibland sämre....).
Belägg likaså. Och oken är lika renoverade som när du köper själv.
Sedan tar ju butikerna hiskeligt påslag också.
AWD-olja på nätet (Sverige) nästan halva priset mot hos Volvohandlaren.
Samma produkt. Samma flaska. Samma innehåll. Samma etikett.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 2 till
  • Laddar…
De som läste mitt inlägg såg kanske att det var arbetskostnaden som var dyr inte komponenten och det beror på oss själva. Varje år så skall det vara ökning av lönen så man kan köpa mer men det är vi själva som får betala det med höjda priser, så i slutändan blir vi ockrade hela tiden.
Ni kan gå till Jula och köpa sandpapper till en bandslip så kostar de 99,90 kr för 3 st. dessa kan man köpa i Tyskland för ca.10 kr st hem skickade till dörren, vilket gör att man slipper köra till Jula då sparar man sin tid och bensinkostnad så de papper man köper på Jula kostar förmodligen inte 33,30 kr/st utan snarare 45 kr/st.
Det jag menar är att alla vill ha så mycket som möjligt utan att göra något helst skall pengarna komma direkt in på kontot utan att passera GÅ. Jag kan tycka att det är dyrt med 1000 kr men personal och lagerbyggnader kostar pengar hela tiden.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Till nyare Nibe så är det standard NTC 10k som finns på Ebay i Italien för under 2Euro. Köpte några som funkar perfekt. Till äldre Nibe är det nån " special" som är svårare att hitta billigt.
Till äldre Nibe är det NTC 3k , ett lite udda värde, närmast vanliga värden är 2,7k 3,3k.
 
K Keld skrev:
Till äldre Nibe är det NTC 3k , ett lite udda värde, närmast vanliga värden är 2,7k 3,3k.
Karaktäristiken kanske inte stämmer, men det går ju att få 3k genom att seriekoppla två och två (2,7+3,3) och sedan parallellkoppla dom.
Blir fyra komponenter istället för en men med standardvärden.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.