174 läst · 7 svar
174 läst
7 svar
IVT optima 1100 samt kombimodul 300 A/W FC 15 år gammal
Hejsan
sitter med en fråga som jag måste kasta ut här, jag sitter i nuläget med en pump där utedelen håller på att ge upp.
Försäkringsbolaget har gått med på att betala 25 000 av reprationen och vi får stå för ca 20 000. min fråga är hur ni hade gjort? det ska tilläggas att det är väldigt mycket bytat i innerdelen de senaste fem åren.
Det som är bytat på innedelen:
växelventil.
expantionskärl.
säkerhetsventil.
cirkulationspumparna.
Varmvattentanken.
utegivare.
kretskorten.
Det som ska bytas på utedelen.
Kompressor
exp ventil
torkfilter
fläkt
Exp kärl
Köldmedium
sitter med en fråga som jag måste kasta ut här, jag sitter i nuläget med en pump där utedelen håller på att ge upp.
Försäkringsbolaget har gått med på att betala 25 000 av reprationen och vi får stå för ca 20 000. min fråga är hur ni hade gjort? det ska tilläggas att det är väldigt mycket bytat i innerdelen de senaste fem åren.
Det som är bytat på innedelen:
växelventil.
expantionskärl.
säkerhetsventil.
cirkulationspumparna.
Varmvattentanken.
utegivare.
kretskorten.
Det som ska bytas på utedelen.
Kompressor
exp ventil
torkfilter
fläkt
Exp kärl
Köldmedium
Beror på var du bor. I kallt väder har LVVP utvecklats väldigt mycket senaste 15 åren och har numera betydligt bättre prestanda, särskilt vissa modeller. Men bor man i t.ex. Trelleborg har man ingen direkt nytta av allt det nya.
Ja jag bor i Helsingborg så relativt milt väder året runt, men är det någon som vet ungerfärliga livslängden på en utedel med allt de som jag ska byta, för vad jag förstår så är det oftast det dyraste som kan gå sönder på en pumpJ Josth skrev:
Vad är det som "håller på att ge upp"? Hur många drifttimmar har kompressorn?
Byter man det du räknar upp (förutom "Exp kärl" som inte finns där) så har man i princip en ny utedel. Det är bara förångaren och värmeväxlaren mot värmevattnet kvar och de brukar inte gå sönder Värmeväxlaren kan med fördel spolas ren när man ändå håller på.
Byter man det du räknar upp (förutom "Exp kärl" som inte finns där) så har man i princip en ny utedel. Det är bara förångaren och värmeväxlaren mot värmevattnet kvar och de brukar inte gå sönder Värmeväxlaren kan med fördel spolas ren när man ändå håller på.
Jag kan tyvärr inte svara på antal drifttimmar, men med tanke på hur den lät samt att det fanns någon form av avlagring eller något sådant runt någon skarv så misstänkte dem stark att den också håller på att ge upp, och han hade fått ställa något motorskydd på manuellt för att den ska fungera.useless skrev:
Vad är det som "håller på att ge upp"? Hur många drifttimmar har kompressorn?
min tanke var också att det i princip blir en ny utedel, som borde hålla ett antal år. ska jag byta hela kommer det kosta 130 000 gemförbart med 20 000 och hämta hem 110 000 i bättre prestandard tar ett antal år tänker jag.
Ja det lutar faktiskt mer och mer åt det hållet
Klicka här för att svara