15 539 läst · 105 svar
16k läst
105 svar
Isoleringsångest! Är vi helt ute och cyklar?
Kondens bildas endast om relativ fuktighet är 100%. Man talar om daggpunkt för vid vilken temperatur detta sker.
Luft kan rymma mer vattenånga vid höga temperaturer än vid låga. När varm luft kyls av mot en yta sjunker luftens kapacitet att hålla vattenånga och den relativa fuktigheten ökar. Når den då 100% kommer vattenångan att kondensera till vattendroppar. Ett bra exempel är när man tar ut en kall dricka från kylen och den får kondens på sig i den varma inomhusluften.
Daggpunkt kan inträffa vid alla temperaturer. Vad som avgör är hur mycket fukt som finns i luften. Luften i ett kallsställt hus kan rymma betydligt mindre vattenånga, så daggpunkten kommer förmodligen ligga relativt nära inomhustemperaturen. När det blir väderomslag och lite kallare så kan kondens lätt bildas. Precis som när dagg eller frost bildas ute.
Nu vet jag inte följande, utan det är ett resonemang utifrån ovanstående:
En relativt tät byggnad som kallställs kommer inte att ventilera bort fukt och RH kommer att öka när den kyls ner. Om man då istället har en ångbroms kan fukten transporteras ut genom ångbromsen genom väggarna, men tillräckligt långsamt för att den fukten ska ventileras bort på utsidan.
Bör man inte kunna få samma effekt genom att ha fungerande/aktiv ventilation, alternativt säkra en högre inomhustemperatur istället?
Luft kan rymma mer vattenånga vid höga temperaturer än vid låga. När varm luft kyls av mot en yta sjunker luftens kapacitet att hålla vattenånga och den relativa fuktigheten ökar. Når den då 100% kommer vattenångan att kondensera till vattendroppar. Ett bra exempel är när man tar ut en kall dricka från kylen och den får kondens på sig i den varma inomhusluften.
Daggpunkt kan inträffa vid alla temperaturer. Vad som avgör är hur mycket fukt som finns i luften. Luften i ett kallsställt hus kan rymma betydligt mindre vattenånga, så daggpunkten kommer förmodligen ligga relativt nära inomhustemperaturen. När det blir väderomslag och lite kallare så kan kondens lätt bildas. Precis som när dagg eller frost bildas ute.
Nu vet jag inte följande, utan det är ett resonemang utifrån ovanstående:
En relativt tät byggnad som kallställs kommer inte att ventilera bort fukt och RH kommer att öka när den kyls ner. Om man då istället har en ångbroms kan fukten transporteras ut genom ångbromsen genom väggarna, men tillräckligt långsamt för att den fukten ska ventileras bort på utsidan.
Bör man inte kunna få samma effekt genom att ha fungerande/aktiv ventilation, alternativt säkra en högre inomhustemperatur istället?
Redigerat:
Utöver fuktspärren behöver du inget alls i ett badrum. Det är ju redan tätt i och med fuktspärren. En period fick man inte ha ytterligare en fuktspärr.
Som du skriver så måste man ha bra vent vid kallställt hus jag har spjällen o luckor öppna till eldstäder samt några ventluckor aldrig någon fuktEddieHansson skrev:Kondens bildas endast om relativ fuktighet är 100%. Man talar om daggpunkt för vid vilken temperatur detta sker.
Luft kan rymma mer vattenånga vid höga temperaturer än vid låga. När varm luft kyls av mot en yta sjunker luftens kapacitet att hålla vattenånga och den relativa fuktigheten ökar. Når den då 100% kommer vattenångan att kondensera till vattendroppar. Ett bra exempel är när man tar ut en kall dricka från kylen och den får kondens på sig i den varma inomhusluften.
Daggpunkt kan inträffa vid alla temperaturer. Vad som avgör är hur mycket fukt som finns i luften. Luften i ett kallsställt hus kan rymma betydligt mindre vattenånga, så daggpunkten kommer förmodligen ligga relativt nära inomhustemperaturen. När det blir väderomslag och lite kallare så kan kondens lätt bildas. Precis som när dagg eller frost bildas ute.
Nu vet jag inte följande, utan det är ett resonemang utifrån ovanstående:
En relativt tät byggnad som kallställs kommer inte att ventilera bort fukt och RH kommer att öka när den kyls ner. Om man då istället har en ångbroms kan fukten transporteras ut genom ångbromsen genom väggarna, men tillräckligt långsamt för att den fukten ska ventileras bort på utsidan.
Bör man inte kunna få samma effekt genom att ha fungerande/aktiv ventilation, alternativt säkra en högre inomhustemperatur istället?
Jo, precis som alla andra rum behöver man en ångbroms/ångspärr mot ute. Har man tätskikt i taket behöver man inte det antar jag, men det är väl ingen som har?D Daniel 109 skrev:
Det här har dock inte nåt med TS att göra längre, så jag har svårt att förstå behovet att argumentera om småsaker? Återkom när du ska renovera och behöver hjälp istället!
Fast i yttervägg räcker det ju medU Utsliten och utdömd skrev:
Var i väggen ska den då monteras om man har ett badrum mot ytterväggen?A arkTecko skrev:
Det finns beskrivet i Säker Vattens folder "Bygg badrummet rätt".EddieHansson skrev:
https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf
Anledningen till att man har ångbroms bakom våtrumsväggen är att man måste kunna skarva ihop det diffusionstäta skiktet med husets övriga ångspärr/-broms så att det blir heltäckande i hela huset. Om man bara slutar med ångspärren där våtrummet börjar så får man ett glapp där det kan läcka ut luft från rummen utanför våtrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis. Det där är om man har ett installationsskikt mellan innerväggen och fuktspärren. Om man inte har det blir det ju bara en träskiva+gips mellan ångbroms och tätskiktet.useless skrev:Det finns beskrivet i Säker Vattens folder "Bygg badrummet rätt".
[länk]
Anledningen till att man har ångbroms bakom våtrumsväggen är att man måste kunna skarva ihop det diffusionstäta skiktet med husets övriga ångspärr/-broms så att det blir heltäckande i hela huset. Om man bara slutar med ångspärren där våtrummet börjar så får man ett glapp där det kan läcka ut luft från rummen utanför våtrummet.
[bild]
Det är exakt samma lösning om man lägger ångspärren utanför all isolering. Visst, om du kan ansluta våtrummets tätskikt till husets ångspärr på något bra sätt så behövs inte den extra ångbromsen, men det brukar vara svårt att lösa i praktiken.
Byggnovis
· Stockholm
· 291 inlägg
Varför dammar det mer för att man har välisolerat? Hyfsat välisolerat + mekanisk frånluft i badrummet (typ pax) borde väl varken leda till hemskt mycket fläktljud, alltför torr luft, eller en massa damm?K kortis skrev:Den största komforten har jag i mitt sommarhus från 40 talet med minimalt med isolering och med självdrag just självdrag i sig utgör komforten slipper fläktljud slipper o allt jävla damm. I stan är det snortätt och välisolerat med fläktljud o det dammar ngt förskräckligt o torrt med påföljd att näsan rinner hela tiden så tänk ett steg till och så ska ju isoleringen betala sig oxå