3 282 läst · 68 svar
3k läst
68 svar
Isolera timmervägg invändigt och utvändigt?
Kanska dumt att slänga in en brandfackla här, men jag avser att tilläggsisolera mitt timmerhus invändigt med 45 mm träfiber utan att sätta ångbroms. Ingen isolering på utsida, endast panel och uråldrig förhydringspapp.
Bakgrund. Har rivit ner 120 mm mineralull på insidan som suttit utan plast. Oklart hur länge det suttit men gissar 20+ år. Allting har klarat sig fint så då tänker jag att 45 mm träfiber ska funka utan problem.
Bakgrund. Har rivit ner 120 mm mineralull på insidan som suttit utan plast. Oklart hur länge det suttit men gissar 20+ år. Allting har klarat sig fint så då tänker jag att 45 mm träfiber ska funka utan problem.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 883 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 883 inlägg
Jag har rivit ut plast ur ett timmerhus som såg hur fint ut som helst, efter 50år.
Satte ny plast sen igen, däremot med träfiberisolering istället för glasull. Främst för att det är trevligare att jobba med.
Satte ny plast sen igen, däremot med träfiberisolering istället för glasull. Främst för att det är trevligare att jobba med.
Fördelen med timmervägg / tjock plankvägg + cellulosaisolering med ångbroms är att man får ett klimatskal som ger ett bättre klimat i bostaden , fukthalten blir mycket bättre .
Bor själv i en plastpåse med 22% RH , inte optimalt för hälsan för innevånarna .
Bor själv i en plastpåse med 22% RH , inte optimalt för hälsan för innevånarna .
Oj mitt fel där, med 3 tum ca 80 mm så blir resultatet typ oförändrat.F fribygg skrev:
Fukttillstånd i väggskiftet mellan planken och den invända isoleringen blir enligt bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsatt ingen punkt som risker ligga nära 100% RH vilket skulle ge kondens pga diffusion.
En annan intressant reflektion av denna analys är;
För januari månad var i detta exempel medeltemperatur -7, så även om vi skulle anta att den fuktiga och varma inomhusluften blåser direkt genom den invändiga isoleringen utan att varken kylas eller avge fukt, och sedan möta plankväggen, så kommer denna ändå inte att kylas nog för att kondensera.
Dock om kriteriet är att din isolerade vägg ska kunna hantera en direkt storm av varm inomhusluft och det ska aldrig finnas risk för kondens (inte ens för dagar med extremkyla, säg -20), då blir slutsatsen att man kan aldrig isolera invändigt utan att först isolera utvändigt.
Men så görs det ju inte i praktiken, och jag vet inte hur yrkesproffs analyserar detta.
Jag skulle fortsatt säga att enligt TS ursprungliga plan med 80 utvändig och 50 invändigt ger väldigt låg risk för kondens!
TS ursprungliga plan var väl 50mm utvändigt och 45 mm innanför plankväggen?M Marcus_Carlsson skrev:
I bland skriver du @Marcus_Carlsson INGEN och i bland skriver du väldigt låg. Kan vi vara överens om att det finns en risk iaf? Det bästa sättet att undvika den risken är ju att isolera ordentligt utanför plank väggen.M Marcus_Carlsson skrev:
Hos oss har tapeterna skrynklats och masoniten under är smått böjd.S skogaliten skrev:Ja, det blir "trasiga badrum" i "gamla timmerhus" timmerhus, om man inte "gör rätt".
Ett vanligt sätt att göra moderna badrum till gamla timmerhus är att göra en tillbyggnad med gjuten platta, där man placerar badrummet.
Att bygga ett klinkers- och kakelbadrum, inuti ett gammalt timmerhus, genom att skapa "ett flytande rum i rummet", som tillåter timmerstommen att röra sig utan att de hårda materialen "knäcks", är ett annat.
Givetvis kan moderna typer av tätskikt skadas när timmerstommen rör sig.
Att tapeterna får sprickor eller skrynklar gäller också, om man inte gör rätt alltså.
Man behöver anpassa sina metoder och materialval till det hus man ska "jobba" med.
Är ingen ingenjör eller klimatforskare , det jag läst om ang timmerhus är att aldrig använda diffspärr , timret kommer må mindre bra (ruttna pga fukt på fel ställe)useless skrev:
Skulle du våga testa om du ägde ett likadant hus 🤔
Du har oftast mycket bra svar heimlaga, men det finns absolut inga fördelar att ett timmerhus eller fasad "rör på sig"H heimlaga skrev:
Och isolerar man rejält utvändigt med diffusionsöppen spärrduk, så kommer timret/fasaden att acklimatisera sig runt 15-25 % fuktighet beroende på isolerings tjocklek.
Allt byggt i trä (även timmerhus) mår bäst med en regelbunden jämn temperatur utan för stora svängningar, & precis det får man om man isolerar tillräckligt utifrån fackmannamässigt.