538 470 läst · 1 450 svar
538k läst
1,5k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jo det var faktiskt tanken från början, men sedan funderade jag efter lite mer och kom fram till att det aldrig kommer bli använt. Elpanna är uteslutet och något annat vattenburet springer fort iväg i investering. Därav att jag hoppar det och kör på luft-luft.richardtenggren skrev:
//Fredrik
Hej!
Har jobbat en del så det har bara blivit lite småpill det senaste. Gjort iordning det sista kring dagvatten/dränering och fått dit en uppsamlingsbrunn, återfyllning fick jag visst ingen bild på. Ett kantjärn till ”lilla” porten har också kommit på plats.
Dag för att gjuta är inte bestämt än men förhoppningsvis nästa vecka eller veckan efter det.
//Fredrik
Har jobbat en del så det har bara blivit lite småpill det senaste. Gjort iordning det sista kring dagvatten/dränering och fått dit en uppsamlingsbrunn, återfyllning fick jag visst ingen bild på. Ett kantjärn till ”lilla” porten har också kommit på plats.
Dag för att gjuta är inte bestämt än men förhoppningsvis nästa vecka eller veckan efter det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Kantelementen är 300mm så det blir 20cm frigolit och själva plattan blir 10cm tjock, kantbalken 20x20cm. Järnet är som du säger najat i armeringen och så sitter det med ett par skruvar i regeln för att sitta plant.joakim_j skrev:
//Fredrik
Husägare
· Stockholms län
· 304 inlägg
Om vattnet skulle stiga så högt i omgivande mark så spelar det ingen roll. Vi får anta att brunnen leder till en "stenkista" av något slag. Jag utgår från att Isak kommer att kapa brunnsröret i markhöjd.
Det var vad som ställde till det för mig under skyfallet i Gävle.
Dagvatten och dränering till samma brunn. Den fylldes snabbare än vattnet transporterades bort från den och dräneringen blev minst sagt värdelös.
idag sitter det en pump med nivågivare där som skickar ut vattnet om det börjar stiga nära mot dräneringsrören.
Dagvatten och dränering till samma brunn. Den fylldes snabbare än vattnet transporterades bort från den och dräneringen blev minst sagt värdelös.
idag sitter det en pump med nivågivare där som skickar ut vattnet om det börjar stiga nära mot dräneringsrören.
S sinuslinus skrev:
Ingen aning faktiskt, det är inget jag har tänkt på. Har bara gjort som markfirman har sagt, är likadant på huset. Men jag är inte speciellt orolig, ganska högt belägen platta på mark så ingen större påverkan av markfukt vad jag kan bedöma. och ett 110-rör ut borde svälja rätt braG Gillar att bygga skrev:
Från brunnen kommer det att gå rakt ut i ett dike, och ja brunnen blir kapad i rätt marknivå senare
//Fredrik
Hej!
Sista kantjärnet på plats och all najning är gjord, så nu är allt färdigt för gjutning.
//Fredrik
Sista kantjärnet på plats och all najning är gjord, så nu är allt färdigt för gjutning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto