539 251 läst · 1 450 svar
539k läst
1,5k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Det tog slut redan vid 10-tiden på förmiddan för då försökte jag beställa. Men när jag kollade efter lunch hade dom fått in 1000pkt igen så då kunde jag beställa.Ramnemark skrev:
Klokt! Finns risk att du åker på tomtskatt för hela nästkommande år om du flytttar in efter 31/12. Då ingår även värdet på huset i den beräkningen (1% av taxeringsvärdet). När ett nästan färdigt nybyggt hus står på tomten så blir det lite sura pengar i nästkommande års deklaration…I Isak90 skrev:
Mvh en som bittert fått erfara detta ♀️
Vad är det för något?J jenpa skrev:Klokt! Finns risk att du åker på tomtskatt för hela nästkommande år om du flytttar in efter 31/12. Då ingår även värdet på huset i den beräkningen (1% av taxeringsvärdet). När ett nästan färdigt nybyggt hus står på tomten så blir det lite sura pengar i nästkommande års deklaration…
Mvh en som bittert fått erfara detta ♀️
Om man flyttar in före årsskiftet då?
Före årsskiftet är inga problem. Men, när vi flyttade in (om reglerna inte ändrats senaste 5 åren), som i mars, så får man alltså skatta för hela kalenderåret. Har man då exv en tomt och kåk som vid årskiftet innan inflyttning har taxeringsvärde kring 3-4 miljoner , så blir det 30-40 000, vilket är mycket pengar när man precis byggt hus. Kan förstås vara betydligt mer än så. Kallas statlig fastighetsskatt och är 1% av taxeringsvärdet per år tills dess att man lämnat in fastighetsdeklaration där det framgår att huset är färdigbyggt. MEN det gäller hela kalenderår- dvs inflytt från 1e januari 2022 - så får man skatta för hela året 2022.Torbjärn skrev:
Jag förstår inte detta med statlig fastighetsskatt. Är inte den avskaffade för småhus och ersatt med en kommunal fastigetsavgift med ett tak på typ 8tkr? Dessutom slipper man väl den rätt många år när man byggt nytt?
Vad är det jag missar?
Vad är det jag missar?
Jo så fort du flyttat in i nybygge är det befriat x antal år, men en tomt med småhus under uppbyggnad har hög skattesats (beroende på vad tomten är värd förstås), tills dess att du flyttat in. Gissar att det ska fungera som en motivation till att inte folk ska köpa upp tomter och aldrig bygga, men vad vet jag …N nybyggarn3 skrev:
https://skatteverket.se/privat/fast...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja. 2021 åker man ju på ändå. Men flyttar man in efter årsskiftet så åker man på hela år 2022 också. Dvs ytterligare ett års skatt.B Bastiann skrev:
Om reglerna ändrats så får förstås någon gärna rätta mig om jag har fel - och det var inte min mening att kapa en tråd, utan bara råda till att om möjligt flytta in före årsskiftet då det troligen kommer bespara TS en stor slant.
Tack för förklaringen.J jenpa skrev:Jo så fort du flyttat in i nybygge är det befriat x antal år, men en tomt med småhus under uppbyggnad har hög skattesats (beroende på vad tomten är värd förstås), tills dess att du flyttat in. Gissar att det ska fungera som en motivation till att inte folk ska köpa upp tomter och aldrig bygga, men vad vet jag …
[länk]
[bild]
tack, nu är jag med!J jenpa skrev:Nja. 2021 åker man ju på ändå. Men flyttar man in efter årsskiftet så åker man på hela år 2022 också. Dvs ytterligare ett års skatt.
Om reglerna ändrats så får förstås någon gärna rätta mig om jag har fel - och det var inte min mening att kapa en tråd, utan bara råda till att om möjligt flytta in före årsskiftet då det troligen kommer bespara TS en stor slant.
Hej!
Har varit lite dålig aktivitet här det senaste men på bygget är det full fart. Slänger in lite blandade bilder men framförallt så är det golvläggning som är nästintill klar. Dörrkarmar, smygar och lister är det jag grejar med just nu.
Fogat i hallen.
Taklister och spotar monterade i tvättstugan.
Spaljé, stolpe och resterande delar av vanglar monterade i trappan efter golvet.
Fick ställt mig och gjort ett gäng dekor-/skurklossar eftersom jag var för snål för att köpa färdiga..
//Fredrik
Har varit lite dålig aktivitet här det senaste men på bygget är det full fart. Slänger in lite blandade bilder men framförallt så är det golvläggning som är nästintill klar. Dörrkarmar, smygar och lister är det jag grejar med just nu.
Fogat i hallen.
Logga in
Skapa konto
Taklister och spotar monterade i tvättstugan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spaljé, stolpe och resterande delar av vanglar monterade i trappan efter golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick ställt mig och gjort ett gäng dekor-/skurklossar eftersom jag var för snål för att köpa färdiga..
Logga in
Skapa konto
//Fredrik