Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej det sålde slut redan igår. Över 2600 paket online och runt 3-400 i varje butik. Jag beställde 00:30 i fredags precis när priset sänktes, det var slut vid 7-8 på fredag kväll :sweat:
Det tog slut redan vid 10-tiden på förmiddan för då försökte jag beställa. Men när jag kollade efter lunch hade dom fått in 1000pkt igen så då kunde jag beställa.:)

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag har inte bokat något slutsamråd än men på hoppas att jag blir klar och kan flytta in före jul.:)
Klokt! Finns risk att du åker på tomtskatt för hela nästkommande år om du flytttar in efter 31/12. Då ingår även värdet på huset i den beräkningen (1% av taxeringsvärdet). När ett nästan färdigt nybyggt hus står på tomten så blir det lite sura pengar i nästkommande års deklaration…

Mvh en som bittert fått erfara detta ‍♀️

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
J jenpa skrev:
Klokt! Finns risk att du åker på tomtskatt för hela nästkommande år om du flytttar in efter 31/12. Då ingår även värdet på huset i den beräkningen (1% av taxeringsvärdet). När ett nästan färdigt nybyggt hus står på tomten så blir det lite sura pengar i nästkommande års deklaration…

Mvh en som bittert fått erfara detta ‍♀️
Vad är det för något? :thinking:

Om man flyttar in före årsskiftet då?

Torbjärn Torbjärn skrev:
Vad är det för något? :thinking:

Om man flyttar in före årsskiftet då?
Före årsskiftet är inga problem. Men, när vi flyttade in (om reglerna inte ändrats senaste 5 åren), som i mars, så får man alltså skatta för hela kalenderåret. Har man då exv en tomt och kåk som vid årskiftet innan inflyttning har taxeringsvärde kring 3-4 miljoner , så blir det 30-40 000, vilket är mycket pengar när man precis byggt hus. Kan förstås vara betydligt mer än så. Kallas statlig fastighetsskatt och är 1% av taxeringsvärdet per år tills dess att man lämnat in fastighetsdeklaration där det framgår att huset är färdigbyggt. MEN det gäller hela kalenderår- dvs inflytt från 1e januari 2022 - så får man skatta för hela året 2022.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jag förstår nog inte riktigt problemet. Är det inte värre om han flyttar in innan årsskiftet och sedan åker på hela 2021 års skatt? Eller kommer inte det hända?

• Gilla
cmb
  • Laddar…
Jag förstår inte detta med statlig fastighetsskatt. Är inte den avskaffade för småhus och ersatt med en kommunal fastigetsavgift med ett tak på typ 8tkr? Dessutom slipper man väl den rätt många år när man byggt nytt?

Vad är det jag missar?

N nybyggarn3 skrev:
Jag förstår inte detta med statlig fastighetsskatt. Är inte den avskaffade för småhus och ersatt med en kommunal fastigetsavgift med ett tak på typ 8tkr? Dessutom slipper man väl den rätt många år när man byggt nytt?

Vad är det jag missar?
Jo så fort du flyttat in i nybygge är det befriat x antal år, men en tomt med småhus under uppbyggnad har hög skattesats (beroende på vad tomten är värd förstås), tills dess att du flyttat in. Gissar att det ska fungera som en motivation till att inte folk ska köpa upp tomter och aldrig bygga, men vad vet jag …

https://skatteverket.se/privat/fast...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html

Skärmdump från Skatteverkets webbplats om fastighetsavgift för småhus under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
B Bastiann skrev:
Jag förstår nog inte riktigt problemet. Är det inte värre om han flyttar in innan årsskiftet och sedan åker på hela 2021 års skatt? Eller kommer inte det hända?
Nja. 2021 åker man ju på ändå. Men flyttar man in efter årsskiftet så åker man på hela år 2022 också. Dvs ytterligare ett års skatt.
Om reglerna ändrats så får förstås någon gärna rätta mig om jag har fel - och det var inte min mening att kapa en tråd, utan bara råda till att om möjligt flytta in före årsskiftet då det troligen kommer bespara TS en stor slant.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
J jenpa skrev:
Jo så fort du flyttat in i nybygge är det befriat x antal år, men en tomt med småhus under uppbyggnad har hög skattesats (beroende på vad tomten är värd förstås), tills dess att du flyttat in. Gissar att det ska fungera som en motivation till att inte folk ska köpa upp tomter och aldrig bygga, men vad vet jag …

[länk]

[bild]
Tack för förklaringen.

• Gilla
jenpa
  • Laddar…
Aha tack för infon! Man lär sig något nytt varje dag :geek:

• Gilla
jenpa
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack för infon!
En av anledningarna till att jag gillar detta forum är att så många är omtänksamma (y)

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
J jenpa skrev:
Nja. 2021 åker man ju på ändå. Men flyttar man in efter årsskiftet så åker man på hela år 2022 också. Dvs ytterligare ett års skatt.
Om reglerna ändrats så får förstås någon gärna rätta mig om jag har fel - och det var inte min mening att kapa en tråd, utan bara råda till att om möjligt flytta in före årsskiftet då det troligen kommer bespara TS en stor slant.
tack, nu är jag med!

Hej!

Har varit lite dålig aktivitet här det senaste men på bygget är det full fart. Slänger in lite blandade bilder men framförallt så är det golvläggning som är nästintill klar. Dörrkarmar, smygar och lister är det jag grejar med just nu.:)

Fogat i hallen.
Nyfogat kakelgolv i hall med varierande bruna toner, vid vägg med vit och grön dörrkarm.
Skapa konto

Taklister och spotar monterade i tvättstugan.
Vit tvättstuga med taklister och inbyggda spotlights, ogjorda skåp utan luckor.
Skapa konto

Interiör av ett pågående byggprojekt med golvläggning nästan färdig och skyddspapp på golvet.
Skapa konto

Nästan färdiglagt trägolv i rum med vit panel och spotlights, arbetslampa tänd och material synligt.
Skapa konto

Nästan färdiglagt trägolv i rum med trappa, dörrkarmar och skyddstejpade fönster.
Skapa konto

Nästan färdiglagt trägolv i ett ljust kök med omonterade golvlistlängder utspridda.
Skapa konto

Nästan färdiglagt trägolv i ett rum med stående arbetslampa och nymonterade sockellister.
Skapa konto

Nästan färdiglagt trägolv med verktyg och skyddstejp vid dörröppning.
Skapa konto

Spaljé, stolpe och resterande delar av vanglar monterade i trappan efter golvet.
Delvis monterad trätrappa med vita vangstycken och omonterad skyddsplast på väggen.
Skapa konto

Nyinstallerad vit trappa med spaljé och stolpar samt parkettgolv och dörrkarmar i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Fick ställt mig och gjort ett gäng dekor-/skurklossar eftersom jag var för snål för att köpa färdiga..:p
Hantillverkad dekor-/skurkloss i furu med synliga ådringar, staplade klossar i bakgrunden, på en verkstadsbänk.
Skapa konto

//Fredrik

• Gilla
Sthlm1891 och 19 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra gjort att du sätter fodersockel/skurklossar! Och helt rätt att göra dem själv, självklart med den rubriken du har på tråden om inte annat.
Är golvet laminat? Vissa brädor är ganska lika

Ser ut som byggmax ekparkett med 4vägsfas, har den själv och det är ruggigt likt den iaf.

Härligt jobbat,bygget går framåt sakta men säkert. Var länge sedan jag var in o titta senast i tråden.

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.