540 571 läst · 1 450 svar
541k läst
1,5k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Såg att du gjort en liten nisch i duschen. Bra tänkt! Gjorde två i min när jag gjorde om badrummet och dom är perfekta för att slippa ha en lös hylla för schampo som bara trillar ner..
Montera en rörelsesensor så slipper du tända /släckaI Isak90 skrev:Ja det blev kanske en nackdel efter att jag bestämde mig för att vända dörren. Jag hade ritat dörren vänsterhängd och det var det vi gick efter när termostater och strömbrytare placerades. Men när jag skulle montera karmen kändes det mer naturligt att öppna dörren inifrån huset eftersom det är från det hållet man oftast kommer ifrån och att slippa runda dörrbladet.
Så det var att välja på att tända belysning med fel hand eller behöva runda dörren varje gång man ska på toa, pest eller kolera? Men nu är tätskiktet limmat mot karmen så det får bli en vanesak.
//Fredrik
Haha riktigt smart gjort. Priserna skenar nu i samband med leveranssvårigheter på alla träprodukterI Isak90 skrev:Jag var faktiskt iväg idag och bunkrade lite osb till övervåningen. Inte för att jag tror att det är någon brist på det när jag väl ska börja med den (blir väl tidigast efter vintern) utan för att få till lägre pris och kunna bära upp innan trapphuset är tapetserat osv. Köpte 50st 90-skivor och tack vare en inte uppdaterad prislapp i facket fick jag dom för 129kr/st.
[bild]
[bild]
//Fredrik
Det beror nog lite på vilket rum du syftar på för att jag ska kunna svara på varför men jag antar att det är köket eller vardagsrummet du tänker på?X xLnT skrev:
//Fredrik
Ja där är det vardagsrum på ena bilden. Men tex bakom tvn hamnar 4st eluttag, 1st media, 2st dosor är till en kabelkanal och 2st för ljud till taket. Men strömbrytare är väl kanske någon extra som är lite onödig, tex fönsterspottar har jag separat tändning till varje fönsterparti.X xLnT skrev:
I köket blir det en del uttag för att slippa dra bänk-/lådbelysning mellan varandra osv. Blev det något klarare?
//Fredrik
Jag syftade på de vertikala dosorna som är för brytare antar jag. Har du så stort behov av separat brytning?I Isak90 skrev:Ja där är det vardagsrum på ena bilden. Men tex bakom tvn hamnar 4st eluttag, 1st media, 2st dosor är till en kabelkanal och 2st för ljud till taket. Men strömbrytare är väl kanske någon extra som är lite onödig, tex fönsterspottar har jag separat tändning till varje fönsterparti.
I köket blir det en del uttag för att slippa dra bänk-/lådbelysning mellan varandra osv. Blev det något klarare?
//Fredrik
Edit: Ok, separat brytning till fönsterparti borde ju ta en del brytare ja.
Ja och sedan i köket blir det en hel del olika också.X xLnT skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Spottar i tak
- Spottar över vasken (inga överskåp)
- Lampa över matbordet
- Lampa över kökshalvön
- Bänkbelysning & vitrin
Så det blir en del.
//Fredrik
Hej!
Under veckan så har jag spacklat och slipat i garaget, fått satt en remsa tätskikt och lite glasfiberväv så nu kan jag måla klart runt porthålet innan jag monterat porten.
Och så har vi fått börjat i badrummet, har fått hjälp av farsan på eftermiddagarna. Det var ganska mycket funderande för att få till det runt nischen osv så det var bra med ett par extra händer. Men bottenraden sitter runtom och resten syns på bilderna.
//Fredrik
Under veckan så har jag spacklat och slipat i garaget, fått satt en remsa tätskikt och lite glasfiberväv så nu kan jag måla klart runt porthålet innan jag monterat porten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så har vi fått börjat i badrummet, har fått hjälp av farsan på eftermiddagarna. Det var ganska mycket funderande för att få till det runt nischen osv så det var bra med ett par extra händer. Men bottenraden sitter runtom och resten syns på bilderna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Redigerat:
Hej!
Har fått målat lite på utsidan nu när det har varit fint väder, carporten fick sig en vända. Sedan har jag målat taket i garaget en gång till och en första gång runt porthålet. Lite mer kakling har jag också hunnit med.
Och så har jag funderat lite mer på randen jag tänkt ha bakom toalettstolen, om jag ska ha den eller inte. Det blir isf tre i bredd och jag har väl i stort sett bestämt mig men ska fundera lite till.
//Fredrik
Har fått målat lite på utsidan nu när det har varit fint väder, carporten fick sig en vända. Sedan har jag målat taket i garaget en gång till och en första gång runt porthålet. Lite mer kakling har jag också hunnit med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så har jag funderat lite mer på randen jag tänkt ha bakom toalettstolen, om jag ska ha den eller inte. Det blir isf tre i bredd och jag har väl i stort sett bestämt mig men ska fundera lite till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Håller med om att skippa en färgad kakelrad, det dateras fort. Ett alternativ är att kakla vita plattor ståendes istället bakom toan.
Jag tror att jag har sett det tidigare i tråden men har du någon planlösning att dela (igen)?
Jag tror att jag har sett det tidigare i tråden men har du någon planlösning att dela (igen)?