E
M -MH- skrev:
Det kanske finns en inspelning av det muntliga avtalet?
Och 2:24 har ingen fiber från IPonlu, jag antar nej, men det framgår inte riktigt.
 
Inlägg #34? Ganska tydligt tycker jag nog :)
 
E
M Morfar68 skrev:
Inlägg #34? Ganska tydligt tycker jag nog :)
Ja, du vet ju hur det ligger till men för andra är inget tydligt.

Men då kan vi bekräfta att det inte finns något avtal mellan IPonly från varken nu eller då så detta är heller inget de kan luta sig mot. En nätägare vill normalt sett ha ett avtal men kanske inget som brinner i knutarna, att man försökt nå ett med dina föräldrar nu är något som kan förenkla en framtida ledningsrätt, frågan om man går igång med dessa processer snart, det borde vara enklare att få till ett avtal för alla på en gång, bara ta fastighet efter fastighet.

I vissa fall kanske de inte får genom den som Harry skriver och behöver då troligen flytta den, jag har lite svårt att se att så skulle bli fallet här då föräldrarna godkänt och det inte finns någon annan bra väg att gå möjligtvis.
 
E El-Löken66 skrev:
Men då kan vi bekräfta att det inte finns något avtal mellan IPonly från varken nu eller då så detta är heller inget de kan luta sig mot.
I första inlägget: "Mina gamla föräldrar sa ja till att gräva ner fiber över deras gårdsplan 2016, ungefär i mitten av fastigheten, samt sätta upp skåp för fibern (föräldrarna ville inte ha fiber själva men sa ok). Det var aldrig något tal om något avtal för framtiden. Inga papper skrevs, utan det var muntligt mellan den privata grävaren och föräldrarna."

Det finns ett avtal, muntligt.
 
E
M -MH- skrev:
I första inlägget: "Mina gamla föräldrar sa ja till att gräva ner fiber över deras gårdsplan 2016, ungefär i mitten av fastigheten, samt sätta upp skåp för fibern (föräldrarna ville inte ha fiber själva men sa ok). Det var aldrig något tal om något avtal för framtiden. Inga papper skrevs, utan det var muntligt mellan den privata grävaren och föräldrarna."

Det finns ett avtal, muntligt.
Ja, så sätt men byts fastighetsägarna ut är det inte samma tyngd i ett muntligt avtal, oavsett vilket ankommer det på de nya fastighetsägarna att bevisa att inget avtal finns.

Men det vore intressant om tråd skapare skulle behaga uppdatera tråden, vad har hänt i ärendet om tre månader, sex eller ett år eller föräldrarna väljer den enkla vägen att skriva under.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
oavsett vilket ankommer det på de nya fastighetsägarna att bevisa att inget avtal finns.
Nej tvärtom. Om de nya fastighetsägarna inte blev informerat om avtalet, gäller det inte mot dom.
Vill IP Only då få ut skadestånd, ska de gå på TS föräldrar, men utan skriftligt avtal kan de inte bevisa att ett avtal finns (eller hur avtalet ser ut) och har de inget att hömta där med
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Nej tvärtom. Om de nya fastighetsägarna inte blev informerat om avtalet, gäller det inte mot dom.
Vill IP Only då få ut skadestånd, ska de gå på TS föräldrar, men utan skriftligt avtal kan de inte bevisa att ett avtal finns (eller hur avtalet ser ut) och har de inget att hömta där med
Som sagt ligger bevisbördan på markägaren, det vill säga att de behöver bevisa att grävningen skett utan deras vetskap eller tillåtelse, vilket är väldigt osannolikt, därav en rejäl uppförsbacke att ta det spåret.

Än svårare för nya ägare.
 
harry73
Så om jag parkerar min bil på din tomt, ska du bevisa att det inte finns ett muntligt parkeringsavtal?

Det gör inget att man har fel ibland, men vissa fel är väldigt lätt att upptäcka om funderar lite över konsekvenserna av det man skriver
 
M -MH- skrev:
I första inlägget: "Mina gamla föräldrar sa ja till att gräva ner fiber över deras gårdsplan 2016, ungefär i mitten av fastigheten, samt sätta upp skåp för fibern (föräldrarna ville inte ha fiber själva men sa ok). Det var aldrig något tal om något avtal för framtiden. Inga papper skrevs, utan det var muntligt mellan den privata grävaren och föräldrarna."

Det finns ett avtal, muntligt.
Jag vill nog påstå att avtalet endast innebar att grävaren fick lov att gräva ner en kabel tvärs över gården, inget annat egentligen. Det var aldrig prat om framtida underhåll eller något sånt. Bara "är det ok att gräva här?".
 
Det tror jag blir svårt att hävda i rätten.
 
Men det är inte mina föräldrar som ska bevisa att muntligt avtal inteens finns. Det är IP-Only som måste bevisa att det FINNS nåt muntligt avtal. Bevisbördan ligger på dem, inte föräldrarna.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Om rätten frågar dina föräldrar om det finns ett muntligt avtal, vad skulle de svara då?
 
Det är fortfarande inte föräldrarna som ska bevisa att ett avtal finns. Men min ursprungsfråga är besvarad/lugnad så jag tackar alla inblandade! God Jul!
 
M Morfar68 skrev:
Det är fortfarande inte föräldrarna som ska bevisa att ett avtal finns.
Det är ingen Hollywoodfilm...

Det räcker ju med att de frågor dina föräldrar om det finns ett avtal eller ej. Och så säger dina föräldrar, "Jo, de fick lova att gräva..."

Vad mer finns det att bevisa?
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Beakta att man kan söka om ledningsrätt.
Ledningsrätt lär de inte få tvärsöver en gårdsplan.
Om med gårdsplan menas yta mellan t.ex. boningshus och lagård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.