E
harry73 harry73 skrev:
Vad jag förstår är det en ledning som bara går till en eller några grannar, och grävmaskinisten sa att man lika bra kunde gräva längs tomten, men tyckte det var lite enklare att gå tvärs över tomten.

Vid ledningsrätt jämför man ledningens nytta med fastighetsägaren kostnad.
Här är det tydligt att det inte finns en bra anledning att gå mitt över fastigheten (få anslutna fastigheter och bra alternativ sträckning.
Intrånget på fastigheten är däremot stort.
Så därför tror ja inte ip only får ledningsrätt här
Det kan vara som du skriver, om detta vet vi betydligt mindre än absolut noll men kartan tyder inte på det, där är fastighetsgränser överallt samt att marken sluttar uppåt dessutom borde väl fastighetsägarna, föräldrarna berättat om denna överlägsna väg då, nätägare väljer alltid att gå över folks tomter som ett sistahandsval.
 
harry73
Jag lägger till en citat från ts som förklarar läget lite bättre
M Morfar68 skrev:
Jag kanske ska tillägga att mor hade haft en stroke och en hjärtinfarkt året innan och far är idag dement så hur alerta de var då frågan kom 2016, kan man undra. De sa ja för att vara snälla mot grävaren (det var inte IP-Only som frågade, utan en bekant i området med grävfirma) och hade absolut ingen aning om vad det innebar i längden. Eller ens att de skulle kunna få ett par tusen för besväret. Grävaren sa att de kunde gå runt deras tomt men det var ju "onödigt" om det inte behövdes.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Jag lägger till en citat från ts som förklarar läget lite bättre
Så är det ju alltid, närmsta och bästa kan bli längsta ifall fastighetsägare är aviga.

Men hur menar då du @harry73 att ledningen skulle kunna dras? För på någons mark måste den väl hamna? Översiktskarta över fastigheter med markerade gränser, fält i olika nyanser och numrerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara 2:39 och 2:25 (Utanför bild, uppåt) som har fiber men "inkommande" kabel och kopplingsskåp står allt på 2:24. Inga andra grannar finns på flera hundra meter.
 
E
M Morfar68 skrev:
Det är bara 2:39 och 2:25 (Utanför bild, uppåt) som har fiber men "inkommande" kabel och kopplingsskåp står allt på 2:24. Inga andra grannar finns på flera hundra meter.
Okej, jag förstår. Då borde ju skåpet och kabeln landat på 2:25 eller det gick inte att gräva så från kullen eller vad det är?
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Men hur menar då du @harry73 att ledningen skulle kunna dras? För på någons mark måste den väl hamna?
Jag är fel person att fråga, men jag ser att ts redan försökte svara
 
Jag skulle inte skriva på men spara dokumentationen och bifoga det vid en eventuell försäljning......
Är bara iponly som vinner på att få tillbaks det underskrivet
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
E
T Taxture skrev:
Jag skulle inte skriva på men spara dokumentationen och bifoga det vid en eventuell försäljning......
Är bara iponly som vinner på att få tillbaks det underskrivet
Det är garanterat inte underskrivet och saknar därför värde. Att ledningen är där kan de inte förneka då är det bara för er att plöja av den.
 
E El-Löken66 skrev:
Okej, jag förstår. Då borde ju skåpet och kabeln landat på 2:25 eller det gick inte att gräva så från kullen eller vad det är?
De hade lätt kunna följa tomtgränsen ner till 2:39 och sedan gå via åkern, på andra sidan grusvägen, bort till 2:25. Så gick de med fibern från 2:24/föräldrarnas till de båda andra. Men det hade såklart blivit lite längre väg att gå. Kullen är ganska brant skogsmark men det finns några hus ett 2-3 hundra meter söder om skogen som också fick fiber inkopplat vid samma tillfälle.
 
E
M Morfar68 skrev:
De hade lätt kunna följa tomtgränsen ner till 2:39 och sedan gå via åkern, på andra sidan grusvägen, bort till 2:25. Så gick de med fibern från 2:24/föräldrarnas till de båda andra. Men det hade såklart blivit lite längre väg att gå. Kullen är ganska brant skogsmark men det finns några hus ett 2-3 hundra meter söder om skogen som också fick fiber inkopplat vid samma tillfälle.
Men skåpet står mer centralt som det står nu? Ifall fler hushåll vill ansluta sig.
 
Ja, så är det ju. Men det kunde stått där det står ändå. Det står vid vägen i hörnet mot 2:25.
 
E
M Morfar68 skrev:
Ja, så är det ju. Men det kunde stått där det står ändå. Det står vid vägen i hörnet mot 2:25.
Okej.
Då kan det stämma att det kunde blivit svårt att tvinga sig på en ledningsrätt till en början men omvägen är ganska stor, man går förbi 2,5 tomt, serviserna måste utgå från skåpet i vilket fall så det finns ingen vinst att man passerar tomterna. Gissar jag.
Där kan även finnas andra hinder på den långa vägen som gör att den bör undvikas.

Men avvakta lite så kommer IP höra av sig igen.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag menar rimlig avtal i förhållande till vad som gäller idag
Man får inte skada kabeln, och ligger kabeln i vägen, flyttas den kostnadsfritt.
Det finns inte heller någon klausul att de får ansöka om ledningsrätt och att ni i förhand godkänner deras ansökan.

Men som sagt tycker jag fortfarande inte ni ska skriva under.
fast den flyttas ju bara kostnadsfritt om det är bra skäl till det sen står det inget exempel om vad ett bra skäl är. Nä, luddigt skrivet säger jag.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
harry73
Visst, men ip only skrev avtalstiden och kunde göra den så tydligt som de tyckte var nödvändigt. Därför tror jag att fastighetsägaren får tolkningsföreträde.
Och det är svårt att bevisa att en rimlig anledning inte är en bra anledning
 
Det kanske finns en inspelning av det muntliga avtalet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.