M Mjärn skrev:
Jag ringde precis till 3 olika Volkswagenverkstäder och frågade om de kunde hjälpa mig med vilken säkring som går till dragkroken. Samtliga svarade att jag måste komma in med bilen så de får titta. Ingen vill ge mig informationen gratis så att säga.
Du har informationen gratis...

Det står i manualen eller i locket på säkringslådan vilken säkring som är vilken.

Är de genomskinliga ser du ju tom. om de är hela och kan snabbt titta av alla.
 
Cheesen
F Fideliox skrev:
Vad menar du? Jag vet vad jag betalar iaf. 🙆‍♂️

En kollega kör en MG för 3500kr/mån men då var det bara 1500mil.
Ja det var då den prisuppgiften jag fick från Kia när jag frågade.
 
F fribygg skrev:
Du får hjälp och påstår att vanliga vettiga forummedlemmar är internettroll, det är otrevligt.
Läs tydligare. "Vissa". Inte alla. Du läser fel med flit.
 
J Jaggatagga skrev:
Du har informationen gratis...

Det står i manualen eller i locket på säkringslådan vilken säkring som är vilken.

Är de genomskinliga ser du ju tom. om de är hela och kan snabbt titta av alla.
Det står inte i manualen. Inte heller i locket på säkringslådan.
 
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Det står inte i manualen. Inte heller i locket på säkringslådan.
Men åk in till verkstaden då? Eftersom du inte verkar vara särskilt händig så är det väl bättre att du får proffshjälp?

Åk till verkstaden och beskriv problemet så kan de säkert lösa det.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[media]
Hittar inget i den listan om dragkroken. Men tack för att du hjälper.
 
RoTe RoTe skrev:
Dragbalken måste så klart bort, annars kan du ju montera dit din krok igen på fem sekunder.
Jag sågade av en fast krok med tigersåg på mossans v70 sen gick den igenom bes.
 
M Mjärn skrev:
Hittar inget i den listan om dragkroken. Men tack för att du hjälper.
Jag gissar på att de kan falla under Rear Lid, eftersom detta är kopplat till bakluckan.
 
RoTe
B Blejdarn skrev:
Är du helt säker? Det gällde demontering och jag tolkar att undantaget inte gäller om bilregistret har uppgift om dragkrok.
Du kanske kan förtydliga för mig?
Om bilen är helbilsgodkänd har den redan uppgifter om max släpvagnsvikt i regbeviset. Monterar du då en E-godkänd dragkrok avsedd för bilen behöver den inte "föras in i registret" på något sätt utan du kontrollbesiktar bilen som vanligt. Vad menar du ska göras då om du tar bort den? Vad ska tas bort ur registret när inget har lagt in i registret?

V vaktis100 skrev:
Jag sågade av en fast krok med tigersåg på mossans v70 sen gick den igenom bes.
Ja jag borde så klart skrivit att man måste se till så att inte dragkroken går att montera enkelt.
 
Dragkrokar och handbromsar är blä.. (speciellt när det kommer till besiktningar!)

Inte ett hjälpsamt inlägg, men det kan inte sägas nog att det är "blä"...

(ännu "roligare" när verkstan och besiktningsgubben inte är överens om hur det ska vara och hur det funkar.. tillslut, när vi återkommit till mekanikern några gånger, så åkte mekanikern iväg med vår bil själv och besiktigade den.. vet ej vad som hände där.. men den gick igenom iaf - men avtagbara krokar kan strula en hel del så några år senare fick vi byta ut den iaf..)
 
  • Haha
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Till vänster i bilen finns ett batteri. Är detta något som kan vara boven också?
Detta är batteriet till parkeringsvärmaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Tror ni att det är krångligt och dyrt att montera av och byta till en permanent fast dragkrok?
Behöver du dragkroken?
Om inte så ta bort den om det kostar för mycket att fixa.
 
M Mawe85 skrev:
På min golf 7 med utdragbar dragkrok så måste jag trycka på själva dragkroken och samtidigt dra i handtaget som ska släppa ner kroken. Detta händer endast ibland när det kärvar, men det lilla extra trycket löser alltid problemet. Kanske är samma på din Passat?
Är det den med en röd och en grön lampa?
Om det är så, då kan du räkna med mycket strul när den gröna lampan slutar att lysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.