I
Vi har en VW Passat 2018 där kroken fastnat i utfällt läge, besiktningen har inte sagt något de 2 senaste gångerna den besiktigats.

Generellt strular äldre bilar mer, men det är också oftast enklare och billigare att åtgärda själv, dock vill det till att man kan mecka. Har man ingen fallenhet alls för detta så får man antingen överlåta det till verkstaden eller köpa nyare bilar med garantier. Att mecka på en bil utan att ha en aning om vad man gör är mer eller mindre som att mecka med el i huset utan rätt kunskap, d.v.s. livsfarligt.

Att kontrollera säkring och smörja upp hör till sunt förnuft, det räknas som underhåll och bör kunna göras av alla som framför ett fordon.

Jag har alltid kört med bilar som är 10+ år och det har utan tvekan haft en stor ekonomisk fördel jämfört med en nyare. Bilen jag kör just nu har gått upp avsevärt i pris sen jag köpte den och då är det ändå inte en veteran bil. :)

Förövrigt, 5-56 är bra på att ta sig an och lösa saker som fastnat, men smörjer väldigt dåligt i längden.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
M Mjärn skrev:
Problemet är bara att jag har lagt flera tusen senaste veckan. Jag är inte så sugen på att hålla på att lägga några tusen hela tiden. Men jag har inget val antar jag.
Ja det kostar att köra bil. Det är länge sedan man kom undan med 30kr/mil idag får man nog snarare räkna nära 50kr/mil oavsett vilken bil du har.
 
Och om Du säljer, så köper Du säkert en annan NYARE bil, som om några år... Blir det bättre av det?

Den jag köpte senast 9-5:an av, en
f d bilmeck, plockade helt sonika bort dragkroken med löstagbar krok (som inte gick att plocka bort) och gjorde en förenklad regbesiktning... Var inte alls blodigt.

Jag o andra sidan monterade en fast dragkrok och reggade på nytt

Rena ekonomiska rävsaxen detta med bilar, om man inte vårdar, skruvar och servar det man äger.
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det kostar att köra bil. Det är länge sedan man kom undan med 30kr/mil idag får man nog snarare räkna nära 50kr/mil oavsett vilken bil du har.
Leasar man elbil ligger man på runt 30-40kr milen dock. 😉

Exempel:
Kia e-niro
2000 mil per år
5500kr mån, ca 200kr i bränsle per månad, 400kr skatt per år, halvförsäkring ca 2500kr per år. Säg totalt 6000kr/mån. 6000kr*12=72 000kr/2000 mil=36kr/milen.

Sen finns det ju ännu billigare.

Vår gamla V70 ligger på 40kr/milen..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Vadå otrevlig?
M Mjärn skrev:
Många är hjälpsamma medan vissa är helt vanliga internettroll.
Du får hjälp och påstår att vanliga vettiga forummedlemmar är internettroll, det är otrevligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
https://www.autodoc.se/ridex/13763167
350kr inkl frakt.


Kräver dock XZN-bits vilket man normalt inte har om man inte kör en modernare VW och mekar själv.
Men en mekare borde fixa det på en timme eller två.
 
RoTe RoTe skrev:
Varför läser du inte tråden och varför sprider du falska uppgifter?? Det är så förbannat tröttsamt med såna som dig.

Om du läser tråden så kan du på flera ställen läsa att kravet på regbesiktning för dragkrok är borttaget sedan över tio år gällande helbilsgodkända bilar. Vi vet redan att TS har en helbilsgodkänd bil så sluta sprida skit!
Är du helt säker? Det gällde demontering och jag tolkar att undantaget inte gäller om bilregistret har uppgift om dragkrok.
Du kanske kan förtydliga för mig?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
350kr inkl frakt.

[media]
Kräver dock XZN-bits vilket man normalt inte har om man inte kör en modernare VW och mekar själv.
Men en mekare borde fixa det på en timme eller två.
Hänger inte med här. Löser detta dragkroksproblemet?
 
K Kane skrev:
Hänger inte med här. Löser detta dragkroksproblemet?
Utifrån beskrivningen av felet (Knappen lyser inte och inget händer när man trycker/drar i den) i kombination med länkar som säger att luckan måste vara öppen för att knappen ska aktiveras och att brytarna i låskistan som känner av just detta kan gå sönder.

Personligen hade jag kanske provat att bygla denna och se vad som händer, men utifrån TS trådar så skulle jag tro att detta ligger utanför dennes kunskap och intresse.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
@Mjärn, lyser belysningen i bagaget när du öppnar luckan?
Och har du någon klonkande ljud när du trycker på knappen?
 
  • Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F Fideliox skrev:
Leasar man elbil ligger man på runt 30-40kr milen dock. 😉

Exempel:
Kia e-niro
2000 mil per år
5500kr mån, ca 200kr i bränsle per månad, 400kr skatt per år, halvförsäkring ca 2500kr per år. Säg totalt 6000kr/mån. 6000kr*12=72 000kr/2000 mil=36kr/milen.

Sen finns det ju ännu billigare.

Vår gamla V70 ligger på 40kr/milen..
5500/månad är vid 1000körda mil/ år enligt Kia. Så bara där kostar bilen 66kr/mil i leasing kostnad.
 
Redigerat:
Tack TS 👍 för att du gjorde en egen tråd om detta, så vi slapp över 200 inlägg i tråden "Allt om bilen"
 
  • Gilla
  • Haha
anml och 5 till
  • Laddar…
F
Cheesen Cheesen skrev:
5500/månad är vid 1000körda mil/ år enligt Kia. Så bara där kostar bilen 66kr/mil i leasing kostnad.
Vad menar du? Jag vet vad jag betalar iaf. 🙆‍♂️

En kollega kör en MG för 3500kr/mån men då var det bara 1500mil.
 
F Fideliox skrev:
Leasar man elbil ligger man på runt 30-40kr milen dock. 😉

Exempel:
Kia e-niro
2000 mil per år
5500kr mån, ca 200kr i bränsle per månad, 400kr skatt per år, halvförsäkring ca 2500kr per år. Säg totalt 6000kr/mån. 6000kr*12=72 000kr/2000 mil=36kr/milen.

Sen finns det ju ännu billigare.

Vår gamla V70 ligger på 40kr/milen..
+service, oljebyten, vinter-sommardäck, vägskatt mm
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
M Mjärn skrev:
Problemet är bara att jag har lagt flera tusen senaste veckan. Jag är inte så sugen på att hålla på att lägga några tusen hela tiden. Men jag har inget val antar jag.
😉Välkommen till bilvärlden-la 19600 på sambons bil för en vecka sen 🥳service samt att partikelfilter gjort sitt i kombination med några givare ,nytt eller gammalt är bara att välja om man inte kör äldre utan krimskramsfunktioner värdeminskning eller reparationer 🤷‍♂️
Var inne på att rensa ur burken men varit med om att en del bilar hamnar på gränsen till godkänt då på utsläpp så jag orkade inte krångla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.