harry73
Nu är skolan eller barnomsorgen viktig för att upptäcka ADHD och ordna en remiss för utredningen.

Så att dagiset pratade med föräldrar om att de förmodar ADHD är precis det de ska göra. Problemet här verkar framförallt vara att kommunikationen melkan dagis och föräldrar blev lite fel och att pedagogen blandade in sin egen bisyssla.

Att folk anmäler till skolinspektionen är vanligt och oftast anser skolinspektionen inte att det handlar om ett fel från skolan.

Min misstanke är att pedagogen som söljer fiskoljan var bra insatt i diagnosen och att det därmed finns en stor risk att pojken faktiskt har ADHD

Martin_B
harry73 harry73 skrev:
Min misstanke är att pedagogen som söljer fiskoljan var bra insatt i diagnosen och att det därmed finns en stor risk att pojken faktiskt har ADHD
Jag ser det mer som att pedagogen utnyttjade situationen för att kunna fylla på sin plånbok lite. Rätt agerande hade väl varit att samtala med andra pedagoger och bjuda in föräldrarna till ett möte, där man förklarar de misstankar man har, och för barnets bästa föreslå att man gör en utredning, just så det kan bli så bra som möjligt för barnet.

...och inte hålla på att försöka sälja sin fiskolja. Fiskolja kan föräldrarna i så fall köpa precis var de vill, om de nu vill det, den här pedagogen försöker bara tjäna pengar på ett fult sätt. Oacceptabelt tycker jag.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
harry73
Martin_B Martin_B skrev:
Rätt agerande hade väl varit att samtala med andra pedagoger och bjuda in föräldrarna till ett möte, där man förklarar de misstankar man har, och för barnets bästa föreslå att man gör en utredning, just så det kan bli så bra som möjligt för barnet.
Absolut, så att kommunikationen har brustit är vi överens om.
Att det är olämpligt att sälja sin fiskolja på det sättet också.
Men därifrån är det ett stort steg till att hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja.

Kuratorn på vår dotters skola säger att dottern skulle må bra av Omega-3. Vilket jag naturligtvis köpt och hoppas att det får någon slags effekt - placebo eller reell.

Men att skolpersonal utan att kontakta föräldrar rekommenderar/ordinerar tillskott tycker jag inte är okej alls, oavsett som de säljer det själva (värre då så klart) eller hänvisar till hälsokost. De har ingen aning om hur deras rekommendationer interagerar med andra pågående medicineringar! Vilket jag så klart ska ta upp med dotterns läkare nu. Hon medicinerar med tre olika läkemedel för en tumörsjukdom liksom :rolleyes:

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
harry73
Nu är omega3 piller som att äta makrill eller lax. Det är ingen medicin.

Jag hoppas der går bra för din dotter

Martin_B
harry73 harry73 skrev:
Men därifrån är det ett stort steg till att hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja.
Fast jag har väl inte skrivit något om att hon satte diagnos för att kunna sälja sin fiskolja?
Jag skrev att hon utnyttjade situationen för att kunna sälja sin fiskolja, och det är en helt annan sak.
Det är mycket möjligt att pedagogen har rätt i att barnet har ADHD, men hon verkar ju skita fullständigt i barnet när hon istället för att rekommendera föräldrarna att överväga en utredning för barnets bästa, försöker sälja sin fiskolja med motivet att få bukt med något som hon själv har "diagnostiserat". Diagnosen, må den vara riktig eller ej, kan hon väl överlåta till leg. psykolog/psykiater? Och införskaffandet av fiskolja kan hon väl också överlåta till föräldrarna?

J
Nej
Ja
Ja

harry73
@Martin_B ta det lugnt, det var Aftonbladet som skrev att hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja.
Och skriver de det, då tar jag också resten med en nypa salt.

Martin_B
harry73 harry73 skrev:
@Martin_B ta det lugnt, det var Aftonbladet som skrev att hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja.
Och skriver de det, då tar jag också resten med en nypa salt.
Jag är helt lugn, kan jag intyga :)

Dock kan jag inte se var Aftonbladet skrivit något sådant? Att pedagogen satt en diagnos för att sälja sin fiskolja? Du får gärna hänvisa :)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[länk]
Vilket aftonskräpet snappade upp från
[länk]
Ja den artikeln har jag ju läst. Ingenstans står det att pedagogen satte diagnos för att sälja sin fiskolja.
Det står "Gav Hannas son adhd-diagnos – ville sälja fiskolja" och det är en STOR skillnad.

När @harry73 skriver att "hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja", så blir ju pedagogen automatiskt stämplad med att hon satte en diagnos FÖR att sälja sin fiskolja.

Men i verkligheten avslöjar artikeln enbart att pedagogen "Gav Hannas son adhd-diagnos" och sedan att hon "– ville sälja fiskolja".

Det är en stor skillnad!! Skall vi nu prata om andra och vad de gör, så kan vi åtminstone nu när vi har "underlag" för det, vara korrekta så vi inte stämplar folk hej vilt med osanningar.

Ledsen, men jag ser ingen avgörande skillnad mellan
"Gav Hannas son adhd-diagnos – ville sälja fiskolja" och "hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja".

Varför skall en barnskötare över huvud taget diagnostisera barnen?
Skötaren skall varken göra det eller lägga sig i medicineringen.

J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ledsen, men jag ser ingen avgörande skillnad mellan
"Gav Hannas son adhd-diagnos – ville sälja fiskolja" och "hon satt en diagnos för att sälja sin fiskolja".

Varför skall en barnskötare över huvud taget diagnostisera barnen?
Skötaren skall varken göra det eller lägga sig i medicineringen.
Nej precis, möjligtvis att de endast i det första fallet insinuerar det, men undviker kanske en reprimand hos PO mot om de formulerat enligt det senare.

Sedan läser bevisligen en del alla artiklar ordagrant och bokstavstroget medan andra läser mer mellan raderna. Sedan är det väl så med att det inte är artikelförfattaren som sätter rubrikerna, vilket komplicerar det ytterligare. Kvällspressen förfasar sig ibland över att andra vill tjäna snabba pengar, medan de med sina artiklar bevisar det samma om sig själva...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.