andersmc skrev:
Du är i runda slängar uppe i vad det kostar att bygga ett nytt hus.
Problemet är bara att de bästa tomterna oftast är bebyggda av ett äldre hus från 1900-talets början. ;). Så vill man ha ett bra läge och inte bo i ett kärr eller spränga ett par tusen kubik berg så kan det vara knepigt att hitta marken att bygga det nya fina huset på :(
 
Hej,

Stefans fru här! :)

Tusen tack för alla bra svar- vilket engagemang!

En sak som jag funderar på är att det luktade lite cigarettrök i huset. Tror inte att man har rökt nyligen men lukten sitter i. Vad tror ni om möjligheten att vädra ur/ måla om för att få bort lukten?

Anna
 
Stefans_anna skrev:
Hej,

Stefans fru här! :)

Tusen tack för alla bra svar- vilket engagemang!

En sak som jag funderar på är att det luktade lite cigarettrök i huset. Tror inte att man har rökt nyligen men lukten sitter i. Vad tror ni om möjligheten att vädra ur/ måla om för att få bort lukten?

Anna

Har hört att enda sättet att få bort röklukt är att måla flera lager.
 
Jag tror inte att man behöver måla flera lager, utan det finns särskild "spärrfärg" som man kan måla med. Det används tex vid målning efter brand.
 
stefancrs skrev:
Oceanis: Tackar! Du tror inte det är bättre att köra vidare med panna än VP? Både källare och vind skulle ju påverkas kraftigt av att sluta köra med panna känns det som.
Detta är en jättebra fråga och i princip så är det ju så att oljeeldning blir ett väldigt dyrt värmesystem och det är nog inte försvarbart att långsiktigt köra med en oljepanna.

Jag har i ena huset som är från 1924 en jordvärmepump som sattes in första gången i slutet av 80-talet och som blev förnyad 2008. Innan var det oljepanna och här har det inte blivit några som helst problem på vinden trots avsaknad av värme från skorstenen. Nu eldas det lite då och då i braskaminen men det ger nog minimalt med restvärme.

Det andra huset fick en luft/vatten VP för 4 år sedan och har hitintills inte visat några som helst problem. Förra sommaren gjorde vi om taket och då tilläggsisolerade jag ovanvåningen men har varit noga med att använda vad jag tror lämpligt material och ingen plast. Jag har isolerat med Feeling Wood som är träfiber baserad isolering. Det var tidigare en fyllning av torvströ/kalk i väggarna.
Här har jag inte heller sett några problem under vintern men håller god koll.

Så svaret är nog att det finns dom som har fått problem men om man gör det riktigt så går det bra att lämna oljepannan. Men du skall absolut satsa på rejäl effekt på en framtida VP. Själv har vi en 16 kW pump i det ena huset och en 12 kW pump i det andra. Kostar så lite mer att vara lite överdimensionerad.
 
Ett tips är att kika lite på Svenska Byggnadsvårdsföreningens hemsida (och kanske tom gå med i framtiden) här hittar man mycket nyttigt och får massor av information om man är intresserad av gamla hus.
Andra tips är de danska byggnadsvårdssidorna som ofta är hemsidor som danska myndigheter håller igång för danskarna har mycket att lära ut om vård av gamla hus till skillnad från svenska myndigheter som har minimalt intresse för sånt här.

http://byggnadsvard.se/
 
Bra att få veta att det går göra VP bra också! Jag menade dock inte att fortsätta med oljepanna, utan snarare pellets. Tidigare i tråden (http://www.byggahus.se/forum/kopa-s...t-hus-friskrivningsklausul-3.html#post1711517) var det någon som påpekade att nuvarande radiatorer och värmeledningar är dimensionerat för betydligt varmare vatten än vad man får med en VP, hur ska man förhålla sig till det?
 
Redigerat:
Alltså det går stefancrs att köra en värmpepump i ett gammalt hus. Det är bara det att effekten blir mycket sämre för att temperaturen är högre än vad som är vanligt för VP. Jag har ett sådant hus och resonerar mycket som Oceanis, alltså man måste accepetera att kostnaden att ha det här fantastiska huset inte skall jämföras med ett vanligt hus. Driftskostnaden blir mycket högre. Därför är det viktigt att du inte går på några försäljares utlovningar kring värmepumpens effekt på din elräkning. :)
Då blir tex pellets mer rationellt rent ekonomiskt. Men det innebär naturligtvis mer arbete. Ja du förstår.


Jag har tittat igenom bilderna och jag blir inte avskräckt. Börja bara rätt och kör klart utsidan först.
 
  • Gilla
Stefans_anna och 1 till
  • Laddar…
När du kör med en oljepanna så har du kanske 60-70 grader ut på vattnet i systemet vilket gör att dina element blir varmare än när du kör med en värmepump som har 45-50 grader ut. Den värmeeffekt du fär ut är rent proportionell till ytan av din element så därför behöver man normalt mer element(radiator)yta för en anläggning med VP i samma hus.

I det huset där vi har en lite större VP, där kompletterade vi med fler radiatorer i samband med installation av VP och klarar 21-22 grader även kalla vinterdagar i Skåne (170 m2 plus hyffsad uppvärmd källare)

I det andra huset klarar jag att hålla värmen med en mindre VP (12kW) utan att ha kompletterat radiatorerna. Här fanns ganska stora sektionsradiatorer som var installerade på 40-talet.
Så att köra VP är inget problem i sig. Pellets har jag inte full koll på prismässigt men det har ju inte blivit så billigt som man räknade med för ett antal år sedan pga alla VP som installerats. Fördelen är att din skorsten kommer att vara varm som är en fördel för din vind.

Se http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se här hittar du radiatorer som kommer att likna de befintliga i huset oavsett hur dom ser ut ;-)

Men värme kostnaderna går helt säkert ner om du jämför med el eller olja.
 
Är man dum i huvudet om man vill safea vinden och sätter radiator där (och i källare) om man går över till VP?

edit: fina radiatorer!
 
Jag värmer båda mina källare men de är under hela huset och används till bla förvaring, tvättstuga etc. Detta tycker jag är bra och håller torrt och fint.

Vinden har jag funderat på ibland men det faller på att jag inte vill ha vattenradiator där om det mot för modan skulle frysa där uppe. Skulle kunna tänka mig att sätta en elradiator om det skulle visa sig bli fuktproblem där i framtiden.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
När jag flyttade in i mitt hus luktade det rök i hela huset trots att arvtagarna hade målat med spärrfärg. Nu efter några månader luktar det ingenting. Om man lever normalt och lagar mat, duschar etc så försvinner lukterna med ventilationen. Åtminstone är det min erfarenhet efter flera bostäder med samma problem.

Du kommer att ha fullt upp med att renovera så värmen vill du inte lägga kraft på. Köp BV med en monsterpump och installera braskamin i varje murstock så håller den sig torr. Eller sätt en huv på toppen så det inte regnar ner. Braskaminerna kommer dessutom att vara värdefull stöttning när det blir -15.

Skit i att sätta radiator på vinden, med en monsterVP har du råd att grilla på i radiatorerna och det är värmeläckaget från ovanvåningen som håller vinden varm och därmed torr. som någon sa, se till att det läcker rejält med värme. Och elda i braskaminerna. Och den pipan som gick till oljepannan kanske kan användas till en vedeldad bastu.

Om du köper det här huset så var en riktigt karl, ta ett djupt andetag och dunka en mill på bordet för att göra tak, dränering, värmesystem, fönsterreparationer och våtrum direkt. Finns inget värre än att bo i ett hus som har fundamentala problem som ger en ångest. Sedan kan du lulla med tapeter och liknande under åren som kommer.

Och skit i badrum på bottenplan, acceptera att det är ett gammalt hus. Har du fyra tonårsdöttrar så bygg en spaanläggning i källaren.

/Anders
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Haha älskar ditt inlägg, tack Anders! Fötterna på jorden, jag gillart! Ena murstocken har ju en skitfin öppen spis i sig, den vill man ju fortsätta ha i bruk. Men resten kan jag hålla med dig om.

Det luktade verkligen inte mycket rök. Kan vara som så att det försvinner om möbler och/eller tapeter gör det. Lite eld i brasan, vädring och matlagning löser nog problemet annars.
 
stefancrs skrev:
Haha älskar ditt inlägg, tack Anders! Fötterna på jorden, jag gillart! Ena murstocken har ju en skitfin öppen spis i sig, den vill man ju fortsätta ha i bruk. Men resten kan jag hålla med dig om.

Det luktade verkligen inte mycket rök. Kan vara som så att det försvinner om möbler och/eller tapeter gör det. Lite eld i brasan, vädring och matlagning löser nog problemet annars.
Komihåg att begära provtryckning av alla skorstenar....
 
yep
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.