cem77 skrev:
Det jag tycker är det största problemet med huset är att det saknas ett riktigt badrum på markplan. Finns det möjlighet att få in ett sådant utan att ändra planlösningen på ett sätt som förstör huset?
Det här förstår faktiskt inte jag. Varför skall man ha ett badrum på första plan? Jag har fått samma kommentar om mitt hus för att jag bara har en toalett på nedre plan. Men på den våningen har man ju bara sällskapsrum, arbetsrum etc. Den övre våningen är ju privat där har man ju alla sovrum och man är ju lagom sugen på att gå i sin morgonrock ned till nedervåningen för att ta ett bad. Det vill man ju göra in anslutning till garderober, kläder, säng etc.
 
Ser inte heller riktigt varför det är ett stort problem?
I huset jag växte upp i fanns inte ett riktigt badrum på entréplan (bara på övervåningen), och det var ett 80-talshus. I huset min fru växte upp i (70-talshus) har de riktigt badrum på entréplan, men inte i källarplan (fullt inredd källare).

Om man nu absolut vill bygga ett så får man väl göra matsalen mindre, den är ju relativt stor. Men sådana ingrepp kanske är dumma att göra...

8954477.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast matsalen är iofs den delen som har alla de fina fönstrena mot baksidan, så nej, det var en dålig idé. Får bli "inre delen" av vardagsrummet isf.
 
Fint hus och tror också att friskrivningsklausulen bara är för att de som säljer inte vet något om huset. Mina släktingar sålde ett hus och de blev påtryckta att inte ha friskrivningsklausul eftersom huset var i så bra skick och de kunnat få mer för huset, men barnen tyckte att de fick nog med pengar för det som det var (i Askim, deras föräldrar hade köpt huset för nästan ingenting) och behöll klausulen just för att vara fria.

En rejäl undersökning måste man ju göra iallafall och dolda fel finns ändå mest i teorin. Tycker det ser ¨beboligt ut och vet man bara att det kommer att kosta och att man kan ta det sakta och bo in sig så skulle inte jag hänga upp mig för mycket på klausulen. Men jag skulle difinitivt fråga om den utan att för den skull lita på mäklarens svar ;)

Tycker frågor om när köket är bytt och andra "ytskikt" nog kan lämnas. rikta in dig på dyra och byggtekniska frågor.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Köket verkar vara platsbyggt, så jag tror att det är äldre än vad vi först anade. Givetvis är de frågor som rör stora pengar viktigare, men varför utesluta frågor? Det står att huset är i "originalskick" och man vill ju gärna ha utrett vad som är original och inte.

Och jag håller med dig, på så här gamla hus finns i princip inga dolda fel. Möjligtvis hussvamp.
 
Redigerat:
Jag tror mycket av insidans ytskikt och renoveringar ser ut att vara från 60-talet. Det är inte original. Har i en fastighet en lägenhet som är totalrenoverad och lämnad i samma skick från 60-talet och har samma typ av tapeter. Dörrarna ut till trädgården från tex matsalen ser inte ut att vara original. Men jag är ingen expert. :)

Tips är att ta bilder när du är på visningen.
 
Nej, precis. Och man vill ju få koll på vad som är original och inte. Vasstapet.... Känns inte helrätt :)

Kameran ska med! Visningen sker i morgon.
 
Förutom det som är uppenbart att göra så skulle jag kolla lite extra på skicket på fönster och de där stora dörrarna, det är ett helvete att renovera själv och svindyrt att köpa nytt.

Mvh
Emil
 
Anledningen till frågan om badrum på bottenvåningen är nog att det nuförtiden är lag/rekommendation/önskvärt (osäker på vilken) att det skall vara på detta vis så att det blir handikappvänligt. Kan väl iofs ha en poäng men jag tycker det går lite till överdrift, det skall vara vissa mått hit och dit i badrummet så att det går att använda även om du sitter i rullstol.
För min egen del hade badrummets mått vållat den minsta delen huvudbry om jag hamnat permanent i rullstol - jag kan inte ens ta mig fram till mitt hus i rullstol. Jag förstår som sagt tanken och den är god men jag tycker det är att överdriva att kräva att alla hus i landet skall ha badrum som går att använda om man är rullstolsbunden.

I övrigt - kalasfint hus ju! Jag tror inte heller att det där med friskrivningsklausul är så mycket att oroa sig för. Antingen så är det väl gubben som gjort allt som gått bort och änkan har ingen koll eller så är det något barn som skall sälja och inte heller har någon aning. Räkna med att allt är kass, budgetera för det och gläds åt om något inte behöver fixas. :)
Håller även med en skribent ovan som _inte_ tyckte att fönster och annat skulle bytas om det inte var absolut nödvändigt. Orginalfönstren gör så sjukt mycket för utseendet! Om man inte vill renovera de själv så kan man lämna in dem för renovering, blir oftast billigare än att köpa nytt och som sagt otroligt mycket mer karaktär!
 
Vad bör man specifikt kolla på fönster och dörrar? Givetvis att inget ruttnat men hur gör man det bäst och vad mer bör man kolla?
 
Tja, kan du köra in en kniv en bit in i trät så behöver det bytas. Gäller för övrigt det mesta trärelaterat. Är det bara kittet som är dåligt så behöver det kittas om. Är det bara färgen som är dålig så behöver det målas om.
Om du lämnar in ett gammalt fönster för renovering så kittar och målar de om. Dessutom kan de oftast sätta in en ruta till, kanske tom en energiruta vilket gör att du får ett mycket mer isolerande fönster men behåller samma utseende utifrån och nästintill inifrån.

Efter att jag köpt nya fönster till mitt hus från -32 så fick jag reda på att det bor en fönsterrenoverare 1,5 mil bort... Det retar mig fortfarande något otroligt då mina nya fönster inte kan mäta sig med de gamla i kvalitet.
 
Tack till dalbotösen! De flesta verkar anse att det inte lönar sig att byta till treglas (från tvåglas), men om man ändå är i en situation där fönster och dörrar behöver renoveras kanske situationen är annorlunda?

Fickkniv, kamera, checklista och anteckningsjox fixat. Känner mig redo.
 
stefancrs skrev:
Tack till dalbotösen! De flesta verkar anse att det inte lönar sig att byta till treglas (från tvåglas), men om man ändå är i en situation där fönster och dörrar behöver renoveras kanske situationen är annorlunda?

Fickkniv, kamera, checklista och anteckningsjox fixat. Känner mig redo.
Du saknar i listan verkar vara en duktig och erfaren byggare som kan hjälpa dig att bedöma skick och funktion på huset ;). Vore nog väl värt pengarna att betala någon ett par timmars arbete för att följa med på visningen och krypa runt och inspektera huset. Någon som är van att renovera och riva i äldre hus ser ganska snabbt skicket och vad som kan tänkas behövas åtgärdas.
 
Det här är bara en första visning. Om vi vill gå vidare kommer vi vilja undersöka det mer noggrant (besiktning, byggare, eventuellt någon som kan el och vvs också, återstår att se :)).
 
stefancrs skrev:
Tack till dalbotösen! De flesta verkar anse att det inte lönar sig att byta till treglas (från tvåglas), men om man ändå är i en situation där fönster och dörrar behöver renoveras kanske situationen är annorlunda?
Fickkniv, kamera, checklista och anteckningsjox fixat. Känner mig redo.
Många gör en felaktig bedömning anser jag när det gäller fönsterrenoveringar. Det är oerhört sällan som alla fönster är dåliga. I vanliga fallet är det något fönster som är dåligt och resten bra. Då finns det egentligen inte någon anledning att byta samtliga fönster. Det är enklare och klart billigare att bara byta den specifika bågen. Tycker man inte att det är tillräckligt tätt så kan man sätta in energiglas för ett par hundralappar per fönster. Det är överkomligt och ger ett klart bättre köldskydd. Men om man måste ha alla bekvämligheter så är det klart att då skall man byta till nya fönster. Men det är ett dyrt projekt och i ditt fall så finns det nog andra hål att stoppa de pengarna i ...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.