JohanCh skrev:
Blir det inte problem med garanti om man börjar ändra i "maskinens konstruktion" och byter sladdställ eller stickpropp?
Byta sladdställ ska inte vara nåt problem, sladdställ är ju till för att enkelt kunna bytas.

Klippa stickproppen och montera dit en annan kanske en del kan protestera mot, men då ska de ju bevisa att det är bytet av stickpropp som har orsakat felet.
 
Mikael_L
Hur är det med det brittiska uttaget, är det "polariserat", dvs man håller rätt på vilken som är fas och vilken som är noll i uttagen, och stickpropparna?
 
tommib
Mikael_L skrev:
Hur är det med det brittiska uttaget, är det "polariserat", dvs man håller rätt på vilken som är fas och vilken som är noll i uttagen, och stickpropparna?
Ja, det är polariserat (men det tog en stund att hitta). Egentligen ganska naturligt eftersom de är avsäkrade. Man vill givetvis ha säkringen på fas, så polariteten är definierad. Det är högra hålet i ett uttag som är fas, vänstra är nolla.
 
D
Nerre skrev:
Det är möjligt, men hur många är det som köper en sån där från UK? Det är ju knappast så att det inte finns sån där som passa i Schuko-uttag, Lenovo är ju tillräckligt stora för att ha prylar som funkar i hela världen. Vore den tillverkad enbart för UK så skulle den ju knappast ha 100-240 V inspänning. Den är ju uppenbarligen tillverkad för att funka i såväl Japan (100 V) som USA (115 V).
Eftersom det är den laddaren som följer med Lenovos ultraportabla Yoga 3 Pro, så är det nog en hel del som "köper" den. Men laddaren fungerar enbart i UK uttag och man kan inte byta ut "huvudet". Att laddaren klarar många olika ingångsspänningar är ju inte konstigare än att laddare som säljs i Sverige också gör det. Engelsmännen åker ju också utomlands och köper en "travel adapter" och kan då använda sin laddare när de är ute och reser.
 
D
Mikael_L skrev:
Hur är det med det brittiska uttaget, är det "polariserat", dvs man håller rätt på vilken som är fas och vilken som är noll i uttagen, och stickpropparna?
Ja, det är det och det ger ju en viss ökning av säkerheten, då de alltid kan se till att bryta fasen i anslutna apparater.
 
Jag inbillade mig ju att de flesta svenskar som köper en Yoga 3 Pro köper den i Sverige och därmed får med en laddare som passar i svenska uttag. Och de som nu nödvändigtvis köper den i UK och får med en laddare med brittisk stickpropp lär väl hellre köpa en ny laddare med Schuko-stickpropp än byta uttag på alla ställen där de tänker använda sin laddare?

TS skrev ju dessutom om köksmaskiner och att byta uttag i köket, Yoga 3 Pro är ju inte en köksmaskin direkt...
 
tommib
Nerre skrev:
Det finns färdiga att köpa upptäckte jag när jag för ett par år sen tänkte göra ett. En stor fördel är ju att man kan köpa sladdstället på plats, man behöver inte ta reda på innan vad det är för stickpropp som gäller. Har man tur kan man låna ett sladdställ istället för att köpa.

Minns tyvärr inte var jag hittade det, men det var hos nån svensk stor kedja (typ Jula, Kjell, Clas O). Orkar inte sitta och leta nu, kanske har utgått. Men det finns ju sladdmonterade intag som man kan sätta istället för strickpropp.
Kjelle har sålt sådana med tre brunnar. De är tänkta för användning med en UPS. Kommer inte ihåg om de fortfarande säljer dem dock...
 
D
Nerre skrev:
Jag inbillade mig ju att de flesta svenskar som köper en Yoga 3 Pro köper den i Sverige
Jo, men sedan finns det ju folk som flyttar. Jag köpte datorn när jag bodde i UK då det dels var billigt just då och dels behövde en dator som ersättning för den jag hade som gick sönder. Nu när jag flyttat tillbaka så har jag ju detta problemet med laddaren.

Jag påstår inte att ett dedicerat UK uttag är lösningen. Jag ville bara påpeka att det inte alltid är så lätt att byta stickproppen till ett anpassat för Sverige. Köpa ny laddare är ju inte urbilligt precis...
 
D
DIY_freak skrev:
Köpa ny laddare är ju inte urbilligt precis...
Nu fick jag ju anledning att kolla vad en ny laddare kostar. 356:- på DustinHome. Sedan kollade jag prisjakt. 99:- på Inet inkl. frakt. Perfekt ju, hoppas det är original och inte någon farlig skräpladdare, fast Inet skriver ju 399:- ordinarie pris så det verkar ju lovande.
 
En intressant sak med Side-uttaget (på den här bilden side-sviluppo.jpg http://www.4box.it/it/en/side-2/) är att det passar i Hide-boxen

slide.png http://www.4box.it/it/en/hide-2/
Perfekt att ha bakom tv:n (jag har tvn på en vikarm så vill gärna att uttagen bakom skall synas så lite som möjligt.

ATF1187_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7f6ab257e4db647f95a00b1626de06e4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går även att montera tv och data-uttaget i en Hide-box.
frutto_012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
och för att stilla allas undringar - nej, jag tycker inte det är värt att installera ett eluttag för t.ex. endast UK-maskiner - det jag tyckte skulle vara smidigt var att ha en sorts inbyggd adapter så att jag inte skulle behöva mecka med att installera en ny kontakt när jag skall testa en ny köksmaskin (och teknikintresserad som jag är har jag hunnit med en hel del vid det här laget :) )
 
Jag är dock inte så säker på att de där Hide är förenliga med installationsföreskrifterna. Det finns viss risk att en kontakt bakom en lucka sådär räknas som "fast monterad".

Det är ju så att det för stickproppsanslutna produkter finns lite lättnader i kraven på t.ex. huvudströmbrytare, just eftersom "det är enkelt att dra ur stickproppen för att bryta strömmen".

Om din TV har en av/på-knapp så uppfyller den normal inte kraven för huvudströmbrytare (eftersom en sån skall bryta bägge poler så nära inkommande spänning som möjligt) utan manualen säger att man ska dra ur stickproppen för att bryta strömmen. Men sitter stickproppen bakom en lucka går den kanske inte att dra ur så enkelt.


Och för er som tänker kommentera med att det är ju inte så lätt att dra ur den heller om den sitter bakom en bänk, så brukar det vara så att manualen faktiskt säger att apparaten får inte placeras så att man inte kommer åt att dra ur stickproppen.
 
Redigerat:
Menar du att det ska finnas ett "nödstopp" för alla elapparater i hushållen, eller ett liknande behov? Jag finner inget sådant krav i föreskrifter och regler. Nödstopp beskrivs i sammanhang där man genom brytning behöver förhindra en fara.

De krav som standarden har på den fasta anläggningen för att frånskilja anslutna apparater syftar till underhåll, dvs det är inte bråttom att bryta.

Jag ser därmed inga hinder för att gömma stickproppen bakom en lucka. Det krävs ju inga verktyg för att komma åt den.

Strömbrytare i apparaterna är sedan en helt annan historia. De ska nog inte användas för att frånskilja, om de inte är avsedda för det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Menar du att det ska finnas ett "nödstopp" för alla elapparater i hushållen, eller ett liknande behov?
Nej, inte nödstopp, en "frånskiljare" som bryter alla spänningsförande poler.

Och det brukar som sagt var vara krav att manualen ska föreskriva att stickproppen inte får blockeras.

Jag antar att det bakom det kravet kanske ligger en tanke på att man ska kunna bryta strömmen om apparaten börjar blixtra och sprata eller om man spiller vatten på den eller så. En enpolig funktionsströmställare kanske bara bryter nollan (beror ju på hur stickproppen är vänd) och den har oftast inte tillräckligt stort brytgap (kravet är minst 3 mm har jag för mig).
 
DIY_freak skrev:
Jag påstår inte att ett dedicerat UK uttag är lösningen. Jag ville bara påpeka att det inte alltid är så lätt att byta stickproppen till ett anpassat för Sverige. Köpa ny laddare är ju inte urbilligt precis...
Just i det här fallet är ju problemet "olösligt" om man inte vill använda reseadapter eller köpa en ny laddare. Det vore ju helt meningslöst att installera ett UK-uttag till en laptop eftersom man vill kunna ladda den på mer än en plats i hela Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.