Enda invändningen skulle kanske vara att de inte verkar petskyddade.
 
Mikael_L
Snabbare dig och köp, innan dom tvingas bort ur sortimentet ... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är de olämpliga att använda, eller är de svenska reglerna onödigt försiktiga?
 
Mikael_L
Tanken med europluggen är att den uteslutande skall användas till dubbelisolerade apparater som drar max 2,5 A.
Om man tillåter försäljning av lösa stickproppar för sladdmontage så kommer vi snabbt tappa greppet över situationen.
Det kommer sitta eurostickproppar på allsköns utrustning som kräver skyddsjord och/eller drar mer än 2,5 A.

Så lite dåligt är det åtminstone.
Och jag har fått för mig att det inte är godkänt att sälja dylika. Men jag är dock långt ifrån säker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den där ser ju ut att ha fel form, tror inte att den passar i uttag avsedda för Europluggar. Kanske inte ens i vanliga jordade uttag.

För ett antal år sedan försökte elsäkerhetsverket förbjuda försäljning av Europluggar. De får enligt regelverket endast användas på fabrikstillverkad utrustning där varje enskild apparat skall testas. Om jag minns rätt så var det Elfa som sålde uttagen, de överklagade försäljningsförbudet och vann.

Men den här kontakten som länkas kommer att förbjudas. Den mekaninska formen måste vara rätt. På bilden ser det också tveskamt ut om stiften är svagt vinklade innåt som de skall vara.
 
Hur fanken fungerar den där grendosan ??
Man verkar ju kunna sätta stickkontakterna hur som helst ju ?
 
x o x o x
o x o x o
x o x o x
o x o x o
x o x o x

Där X är fas och O nolla, eller tvärsom beroende på hur du vänder stickproppen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
ccf skrev:
En lite off-topic fråga, men ni verkar ju kunna det mesta:
Får man verkligen sälja såna här eurokontakter i Sverige (jag trodde att man bara fick sälja platta kontakter som redan satt fast i kabeln)?

[länk]
Eftersom den här kontakten har fått försäljningsförbud så borde kontakten som du hittat också få det tycker jag.
http://www.elsakerhetsverket.se/pri...emonterbar-stickpropp-far-forsaljningsforbud/

Man skulle kanske anmäla saken till Elsäkerhetsverket.
 
Försäljningsförbudet beror ju där på att det är svårt att veta att dragavlastningen fungerar och att det var fel avstånd mellan stiften.

Jag tror inte det är förbjudet att sälja lösa klass II stickproppar, MEN det finns inget lagligt användningsområde. En sån får ju bara monteras på en klass II-produkt, och på såna måste hela sladden bytas om stickproppen går sönder.

Det finns om jag inte minns fel (det är några år sen jag jobbade med detta) tre kategorier av anslutningssladdar. Beteckningarna är typ M, typ X eller nåt liknande.

- Den ena sorten är specialsladdar där anslutningen mot apparaten är specialtillverkad för just den apparaten. Där måste man byta till exakt rätt sort. Det kan vara att dragavlastning eller brytskydd inte fungerar med fel sladd, men det kan också vara att det sitter nån form av kontaktdon i änden på ledarna.

- Sen finns det sladdar där anslutningen inuti apparaten är en vanlig skruvplint, dragavlastningen sker med en så kallad "ryttare" och brytskyddet är ordnat av apparatens hölje (trattformad del). Där får man byta till vilken sladd som helst som har samma märkdata och stickpropp, Detta eftersom det går att göra bytet med vanliga verktyg och det inte råder nån tveksamhet om att dragavlastning och brytskydd kommer att fungera.

- Det finns också apparater där sladdens infästning i apparaten är sådan att tillverkaren menar att den inte går att byta. Det kan vara att höljet på apparaten är svetsat eller nitat så det går inte med vanliga verktyg att öpnna, byta sladd och återmontera höljet. En sån apparat måste kasseras om sladden går sönder.

Det brukar stå i manualen vad som gäller för aktuell apparat, många apparater med den första typen av sladd brukar dock ha information som säger att sladden inte går att byta (för tillverkaren vill inte hålla på och behöva tillhandahålla reservdelsdistribution).
 
Tack tuktuk, vad dum jag känner mig nu, självklart är det så (y)
 
Undrar fortfarande om de är petskyddade? Ibland ses det ju som viktigt men kanske inte här.
 
Med tanke på att den placeras med hålen vända uppåt så skulle ju i alla fall jag vara bekymrad över att råka tappa ett gem eller en häftklammer så det åker ner i hålet och blir ett spänningsförande spröt som sticker upp...
 
Nerre skrev:
Det finns om jag inte minns fel (det är några år sen jag jobbade med detta) tre kategorier av anslutningssladdar. Beteckningarna är typ M, typ X eller nåt liknande.

Y - Den ena sorten är specialsladdar där anslutningen mot apparaten är specialtillverkad för just den apparaten. Där måste man byta till exakt rätt sort. Det kan vara att dragavlastning eller brytskydd inte fungerar med fel sladd, men det kan också vara att det sitter nån form av kontaktdon i änden på ledarna.

X - Sen finns det sladdar där anslutningen inuti apparaten är en vanlig skruvplint, dragavlastningen sker med en så kallad "ryttare" och brytskyddet är ordnat av apparatens hölje (trattformad del). Där får man byta till vilken sladd som helst som har samma märkdata och stickpropp, Detta eftersom det går att göra bytet med vanliga verktyg och det inte råder nån tveksamhet om att dragavlastning och brytskydd kommer att fungera.

Z - Det finns också apparater där sladdens infästning i apparaten är sådan att tillverkaren menar att den inte går att byta. Det kan vara att höljet på apparaten är svetsat eller nitat så det går inte med vanliga verktyg att öpnna, byta sladd och återmontera höljet. En sån apparat måste kasseras om sladden går sönder
Standarden använder de självklara bokstäverna "X", "Y" och "Z" :)
 
Finns det inte en typ M också? Jag slutade jobba med elsäkerhetsprovning för 5 år sen så jag börjar glömma mycket av detaljerna tyvärr.

Men grundpoängen blir ju alltså att även om det kanske skulle vara tillåtet att sälja en sån där platt stickpropp så finns det antagligen inget tillåtet sätt för nån att använda den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.