Nerre skrev:
Nej, inte nödstopp, en "frånskiljare" som bryter alla spänningsförande poler.

Och det brukar som sagt var vara krav att manualen ska föreskriva att stickproppen inte får blockeras.

Jag antar att det bakom det kravet kanske ligger en tanke på att man ska kunna bryta strömmen om apparaten börjar blixtra och sprata eller om man spiller vatten på den eller så. En enpolig funktionsströmställare kanske bara bryter nollan (beror ju på hur stickproppen är vänd) och den har oftast inte tillräckligt stort brytgap (kravet är minst 3 mm har jag för mig).
Det du beskriver är ju ett slags "nödstopp". Har du något exempel på produkt som säger att stickproppen inte får blockeras. Det vore intressant att se även om de knappast beskriver något motiv.

Kravet på 3 mm brytavstånd kommer från kravet på frånskiljning i den fasta anläggningen för fast anslutna elapparater. 3 mm är bara ett annat ord för frånskiljare, och 3 mm är tänkt att motstå en viss grad av (åsk)överspänningar utifrån under tiden som man gör underhållet på apparaten.
 
Nerre skrev:
Nej, inte nödstopp, en "frånskiljare" som bryter alla spänningsförande poler.

Och det brukar som sagt var vara krav att manualen ska föreskriva att stickproppen inte får blockeras.

Jag antar att det bakom det kravet kanske ligger en tanke på att man ska kunna bryta strömmen om apparaten börjar blixtra och sprata eller om man spiller vatten på den eller så. En enpolig funktionsströmställare kanske bara bryter nollan (beror ju på hur stickproppen är vänd) och den har oftast inte tillräckligt stort brytgap (kravet är minst 3 mm har jag för mig).
Betyder detta att t.ex. Evoline Port inte heller är lämplig/tillåten (eftersom den är konstruerad för att kunna användas även när den är nedfälld, dvs så att själva kontakten döljs)?

8031130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg skrev:
Det du beskriver är ju ett slags "nödstopp". Har du något exempel på produkt som säger att stickproppen inte får blockeras. Det vore intressant att se även om de knappast beskriver något motiv.
Jag vet att det finns standarder som kräver att det står i manualen, sen vilka tillverkare som verkligen följer standarderna är ju en annan femma.

Kravet på 3 mm brytavstånd kommer från kravet på frånskiljning i den fasta anläggningen för fast anslutna elapparater. 3 mm är bara ett annat ord för frånskiljare, och 3 mm är tänkt att motstå en viss grad av (åsk)överspänningar utifrån under tiden som man gör underhållet på apparaten.
Jo, jag bara förklarade två anledningar till att en normal funktionsströmbrytare inte kan/får räknas som frånskiljare.
 
ccf skrev:
Betyder detta att t.ex. Evoline Port inte heller är lämplig/tillåten (eftersom den är konstruerad för att kunna användas även när den är nedfälld, dvs så att själva kontakten döljs)?
Som jag skrev så är jag inte helt säker på vad som gäller för uttag med lock och liknande, utan att jag misstänker att det kan bryta mot reglerna (baserat på att jag vet att produktstandarder brukar innehålla krav på att manualen ska ange att stickproppen måste vara åtkomlig).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har rätt Nerre, hittade kravet i standarder som beskriver säkerhetskraven på hemelektronik. För apparater utan egen strömbrytare, där istället stickproppen är avsedd som "strömbrytare" så finns ett krav att stickproppen ska vara lätt åtkomlig (readily operable). Ett typisk exempel är en liten bärbar radio med fast ansluten sladd och utan en egen strömbrytare som bryter på 230 V-sidan. En sådan ska man "enkelt" kunna rycka ut ur uttaget.

Behovet av detta, och kraven på "lätt åtkomlig" kan ju diskuteras. Uttaget bakom luckan ska ju också följa en standard...
 
Mikael_L
Jag är rätt övertygad att man uppfyller "lätt åtkomlig" bakom en liten skjutlucka och att Evoline Port klarar sig också.
Men behöver man leta reda på en skruvmejsel först så kan vi nog tänka oss att man har gått över gränsen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag lär mig massor hela tiden här - uppskattar mycket att ni tar er tid att dela med er av er kunskap.

Vad gäller för den här grenkontakten - är den inte tillåten för att den tillåter jordade kontakter i ett ojordat uttag, eller gäller de reglerna inte skarvsladdar (jag har inte tänkt att köpa det, men tycker den ser cool ut och vill ju alltid lära mig mer :) ).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.proidee.de/villa-p/alle...karree?HI=produktuebersicht&ID_KATEGORIE=2647
 
Mikael_L
Hehe, vilken ball grendosa.

Vill-ha-genen darrade till ordentligt nu. :cool:
 
hsd
ccf skrev:
Jag lär mig massor hela tiden här - uppskattar mycket att ni tar er tid att dela med er av er kunskap.

Vad gäller för den här grenkontakten - är den inte tillåten för att den tillåter jordade kontakter i ett ojordat uttag, eller gäller de reglerna inte skarvsladdar (jag har inte tänkt att köpa det, men tycker den ser cool ut och vill ju alltid lära mig mer :) ).

[bild]

[länk]
ÄNTLIGEN (y)
att den tillåter jordade kontakter i ojordat uttag är ju inget problem, så är det med alla ojordade uttag

det som saknas är uttagsbrunnar men det kan vara säkrat genom isticksdjupet innan kontakt med spänningsförande delar

men det var ett dj...a pris på´n
 
D
hsd skrev:
det som saknas är uttagsbrunnar men det kan vara säkrat genom isticksdjupet innan kontakt med spänningsförande delar
Sen kontakt ersätter ju inte direkt uttagsbrunnar. Då får man ju också göra stiften isolerade förutom i toppen, som UK-pluggarna.
 
Mikael_L
hsd skrev:
ÄNTLIGEN (y)
att den tillåter jordade kontakter i ojordat uttag är ju inget problem, så är det med alla ojordade uttag
Håller inte med.

Det skulle vara gränsfall tillåtet om grendosan anslöts med en klass 0 stickpropp. Men sådant material är åtminstone i Sverige inte tillåtet att sälja idag.
 
Förhoppningsvis tillåter grendosan endast eurostickproppar med 4 mm stift på ett avstånd av 18.5 mm.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Förhoppningsvis tillåter grendosan endast eurostickproppar med 4 mm stift på ett avstånd av 18.5 mm.
Förklara gärna för den oinvigde, hur skiljer sig dessa från stift på jordade kontakter?
 
D
ccf skrev:
Förklara gärna för den oinvigde, hur skiljer sig dessa från stift på jordade kontakter?
Tunnare och bara ledande i toppen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Enligt designern så skall den endast funka för europlugs och inte Schuco: http://www.artlebedev.com/everything/rozetkus/1/

De verkar även ha denna i pipelinen (extra bra om man som i andra länder har 1-vägsuttag)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.