M Markarbetaren skrev:
Men hur är en värmepump "icke-hermetisk sluten"? Är den inte det så läcker ju gasen ut:thinking:

Det står i nämnda förordning. Prylar som skruvas ihop på plats är inte hermetiskt tillslutna.


"11. hermetiskt sluten utrustning : utrustning i vilken alla enheter som innehåller fluorerad växthusgas tätats genom svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning, vilket kan inbegripa förslutna ventiler eller förslutna serviceportar som möjliggör reparationer eller bortskaffande, och som har ett fastställt läckage som är mindre än tre gram per år under ett tryck som uppgår till minst en fjärdedel av det tillåtna maximitrycket."
 
M Markarbetaren skrev:
Är detta Julas egna påhitt med installation eller gäller det bara om man köper ”över disk”? På Polarpumpen kan man beställa utan installation. Att installera en luftvärmepump skulle jag säga är 1 på en 5-gradig skala.
Dom kräver också certnummer, om du inte köper installationen av dom. :confused:
Skärmdump av en webbsida med information om köp av värmepump och notering om certifikatnummerkrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Som jämförelse, jag tror felprocenten på burgarna man får i påsen på drive-in på hamburgerhaket är 100gr högre än felprocenten bland dom som monterar sin luftvärmepump själva.

Om det är jobbet som är svårare/lättare får man göra sin personliga bedömning av..;)
Aj då.
Är du religiös? Troende? Då får du ju kraft från ovan! Likt spårvagnarna.
 
useless useless skrev:
Det är EU's påhitt.

5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
[länk]
"Ska" är ju en prognos.. Det angivna företaget kanske går i konkurs.
 
M
electroluxaren skrev:
Aj då.
Är du religiös? Troende? Då får du ju kraft från ovan! Likt spårvagnarna.
Försök vara nykter när du skriver...tips från coachen!
 
A
M Markarbetaren skrev:
Försök vara nykter när du skriver...tips från coachen!
vilken coach?
 
Mikael_L
B BSOD skrev:
Jag tror främst det är kemijättarna som sitter på patenten till diverse köldmedier som lyckats lobba in stränga regler som i praktiken innebär att sådana lösningar är förbjudna.
Tror du det?
Jag tror det är myndigheter, som med stöd av vetenskap och ivrigt påhejade av miljöorganisationer och installationsbranschen själva som ordnar de stränga reglerna, medan tillverkarna av köldmedierna inte alls skulle ha något emot lättare regler.

Tror du också att oljebolagen lobbar för strängare hantering av bensin (att bara den som har en viss utbildning får tanka). Tror du Dupont lobbar för strängare hanteringskrav av teflonprodukter? Tror du Monsanto lobbat för att färre ska få använda glyfosat?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du det?
Jag tror det är myndigheter, som med stöd av vetenskap och ivrigt påhejade av miljöorganisationer och installationsbranschen själva som ordnar de stränga reglerna, medan tillverkarna av köldmedierna inte alls skulle ha något emot lättare regler.

Tror du också att oljebolagen lobbar för strängare hantering av bensin (att bara den som har en viss utbildning får tanka). Tror du Dupont lobbar för strängare hanteringskrav av teflonprodukter? Tror du Monsanto lobbat för att färre ska få använda glyfosat?
Reglerna kring brandskydd som jag skrev om innebär ju mycket mindre konkurrens för kemijättarna, eftersom propan och många andra naturliga köldmedier är billiga och kan produceras av "vem som helst". Ja, jag tror kemijättarna vill ha mindre konkurrens. Producerade köldmedier som är skyddade av patent kostar ofta flera tusen kr per kg i konsumentled, samtidigt som naturliga köldmedier ligger under hundralappen.

Jag tror miljöorganisationerna är för stränga regler kring hantering av köldmedier med höga GWP, eftersom de står för ett par % av den totala klimatutsläppen. Men just kring brandskydd tror jag nog många miljöorganisationer gärna skulle se lite lättare regler, för att möjliggöra miljövänligare köldmedier.

Dina liknelser faller helt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Verkar som Jula insett problemet själva, och därför tagit in en monoblock pump i sortimentet :)
Varsågod att installera själv:
[länk]
Coolt, två hål i väggen!

Jag har låtit installera liknande enhetsaggregat från Italien för ett 10-tal år sedan. Den stora nackdelen är ljudnivån men kan man leva med 58 dBA är det en smutt lösning.
 
För mig som planerar att värma mitt garage är 58 dBA inga problem :)
 
A adde_hjelm skrev:
För mig som planerar att värma mitt garage är 58 dBA inga problem :)

Kan fungera även i kontor etxc men inget man vill ha i sovrummet normalt :)
 
A
A adde_hjelm skrev:
Verkar som Jula insett problemet själva, och därför tagit in en monoblock pump i sortimentet :)
Varsågod att installera själv:
[länk]
Det tråkiga är att Jula inte visar på några siffror för vårt klimat utan det gäller bara sydeuropa, och siffrorna imponerar inte
 
A adde_hjelm skrev:
Verkar som Jula insett problemet själva, och därför tagit in en monoblock pump i sortimentet :)
Varsågod att installera själv:
[länk]
Intressant! Nästa produkt är förhoppningsvis en billig Qlima-AC för lägenheter, med vatten och avloppsanslutning för att pumpa bort värmen till. Kan ju inte göra ens två hål i väggen i ett flerfamiljshus....
 
Putten Putten skrev:
Det är bara fluorerade köldmedium som omfattas av certifieringen. Naturliga köldmedium, dvs kolväten (koldioxid R744, propan R290 och iso-butan R600 t.ex) omfattas inte av certifieringen, inte heller Ammoniak, NH3, R717.
Finns det såna pumpar att köpa och vad är nackdelarna med dem, om nu inte Jula m.fl. hemmapuls-handlare gått över till dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.