333 226 läst · 967 svar
333k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
F-gasförordningen är en EU-förordning med motsvarande tvingande lagar i alla EU-länder, så du får säga att den ska till Norge.P peter_73 skrev:
Nej det är helt korrekt att den pumpen inte har snabbkopplingar men pumpen är förfylld med kylmedia. så du lär fixa kopplingar på slangpaketet och sen vakumpumpa rören innan man öppnar kranar på pumpen som fyller systemet med kylmedia om man inte har väldigt ovanligt långa rör så räcker mängden i pumpen till standard installation. Det är vad folk säger iaf . Ger inga garantier att det är rätt och riktigt men flera oberende av varandra påstår att det är så.Mikael_L skrev:
Det intressanta är, vilket inte framkommer, är det förfyllt till slangpaket 4m eller är det mer?P polaris78 skrev:Nej det är helt korrekt att den pumpen inte har snabbkopplingar men pumpen är förfylld med kylmedia. så du lär fixa kopplingar på slangpaketet och sen vakumpumpa rören innan man öppnar kranar på pumpen som fyller systemet med kylmedia om man inte har väldigt ovanligt långa rör så räcker mängden i pumpen till standard installation. Det är vad folk säger iaf . Ger inga garantier att det är rätt och riktigt men flera oberende av varandra påstår att det är så.
Står i pdf att det finns kylmedia till 5 meter rör i enheten ska man ha längre rör så behövs 20 gram extra per meter. Flesta modeller har 20 m rörlängd som max.electroluxaren skrev:
källa sida 270 punkt 14
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/008299_se-no-pl-en.pdf
Pumpen är redo efter man byggt dit rören och vakumsugit dessa så öppnas kranar i värmepumpens utedel och släpper ut kylmediet i rörsytemet och innedelen.
Redigerat:
Skulle inte tro att dessa synnerligen allmänna "fakta" från 2018 gäller dagens pumpar med R32P polaris78 skrev:Står i pdf att det finns kylmedia till 5 meter rör i enheten ska man ha längre rör så behövs 20 gram extra per meter. Flesta modeller har 20 m rörlängd som max.
källa sida 270 punkt 14
[länk]
Pumpen är redo efter man byggt dit rören och vakumsugit dessa så öppnas kranar i värmepumpens utedel och släpper ut kylmediet i rörsytemet och innedelen.
Verkar inte bättre, lite känsla som forna DDR om man får vara sarkastisk...P Pin skrev:
https://www.jula.se/globalassets/ca...productsheet/008297008298008299_210615_se.pdf
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 742 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 742 inlägg
Allt ska vara 100% PK idag.FredrikR skrev:
Jula är väl rädda för att någon drar igång en facebookstorm om dom säljer till någon som tänker fixa allt själv ...
Eller är det ett spel för galleriet, kollar dom upp uppgifterna som man fyller i? Undrar vad som händer om jag fyller i mitt eget IT-konsultbolag som installatör, det är ju även reggat som utförare av byggnadsarbeten ;-)
Enligt pdfen så ska säljaren verifiera att montörens certnummer och företaget man tänkt att använda finns i databasen hos Incertonline.se.Mats-S skrev:Allt ska vara 100% PK idag.
Jula är väl rädda för att någon drar igång en facebookstorm om dom säljer till någon som tänker fixa allt själv ...
Eller är det ett spel för galleriet, kollar dom upp uppgifterna som man fyller i? Undrar vad som händer om jag fyller i mitt eget IT-konsultbolag som installatör, det är ju även reggat som utförare av byggnadsarbeten ;-)
Nja.... jag har provat att bränna div köldmedier, propan och butan är dom enda två som brinner utan aktiv tillförsel av öppen låga. Majoriteten köldmedier brinner dessutom vääääldigt dåligt... de som är klassade A2L dvs lätt brännbara slocknar direkt man tar bort den öppna lågan.useless skrev:
Fruktansvärt löjligt att man inte skulle kunna montera ihop en sån pump själv. Hyckleri på hög nivå.