P peter_73 skrev:
Vad händer om man köper värmepump hos Jula men berätter att den skal installeras utomlands, typ Danmark/Norge/Finland, det är bara så att man handlade i Sverige eftersom det var billigare ? Dom kan väl inte neka att sälja till en annan EU-medborgare, det strider förmodligen mot någon EU-regel...
F-gasförordningen är en EU-förordning med motsvarande tvingande lagar i alla EU-länder, så du får säga att den ska till Norge.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den modellen har väl inte snabbkoppling?
Nej det är helt korrekt att den pumpen inte har snabbkopplingar men pumpen är förfylld med kylmedia. så du lär fixa kopplingar på slangpaketet och sen vakumpumpa rören innan man öppnar kranar på pumpen som fyller systemet med kylmedia om man inte har väldigt ovanligt långa rör så räcker mängden i pumpen till standard installation. Det är vad folk säger iaf . Ger inga garantier att det är rätt och riktigt men flera oberende av varandra påstår att det är så.

• Gilla
Nisken
  • Laddar…
A
P polaris78 skrev:
Nej det är helt korrekt att den pumpen inte har snabbkopplingar men pumpen är förfylld med kylmedia. så du lär fixa kopplingar på slangpaketet och sen vakumpumpa rören innan man öppnar kranar på pumpen som fyller systemet med kylmedia om man inte har väldigt ovanligt långa rör så räcker mängden i pumpen till standard installation. Det är vad folk säger iaf . Ger inga garantier att det är rätt och riktigt men flera oberende av varandra påstår att det är så.
Det intressanta är, vilket inte framkommer, är det förfyllt till slangpaket 4m eller är det mer?

P
electroluxaren skrev:
Det intressanta är, vilket inte framkommer, är det förfyllt till slangpaket 4m eller är det mer?
Står i pdf att det finns kylmedia till 5 meter rör i enheten ska man ha längre rör så behövs 20 gram extra per meter. Flesta modeller har 20 m rörlängd som max.

källa sida 270 punkt 14

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/008299_se-no-pl-en.pdf

Pumpen är redo efter man byggt dit rören och vakumsugit dessa så öppnas kranar i värmepumpens utedel och släpper ut kylmediet i rörsytemet och innedelen.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
P polaris78 skrev:
Står i pdf att det finns kylmedia till 5 meter rör i enheten ska man ha längre rör så behövs 20 gram extra per meter. Flesta modeller har 20 m rörlängd som max.

källa sida 270 punkt 14

[länk]

Pumpen är redo efter man byggt dit rören och vakumsugit dessa så öppnas kranar i värmepumpens utedel och släpper ut kylmediet i rörsytemet och innedelen.
Skulle inte tro att dessa synnerligen allmänna "fakta" från 2018 gäller dagens pumpar med R32

Lät lite på den jag talade på Jula som att det krävs ifyllt installationsavtal för att få köpa en pump där man antingen väljer Inselo eller uppger egna montörens certnummer. :oops:

Kollar de upp certnumret och att installation är bokad innan de lämnar ut pumpen?

FredrikR FredrikR skrev:
Verkar inte bättre, lite känsla som forna DDR om man får vara sarkastisk...
[länk]
Kanske privatimportera från icke eu land, tex Norge?

Eller prioriterar tullen detta lagbrott i så fall?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
FredrikR FredrikR skrev:
Verkar inte bättre, lite känsla som forna DDR om man får vara sarkastisk...
[länk]
Allt ska vara 100% PK idag.
Jula är väl rädda för att någon drar igång en facebookstorm om dom säljer till någon som tänker fixa allt själv ...

Eller är det ett spel för galleriet, kollar dom upp uppgifterna som man fyller i? Undrar vad som händer om jag fyller i mitt eget IT-konsultbolag som installatör, det är ju även reggat som utförare av byggnadsarbeten ;-)

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Allt ska vara 100% PK idag.
Jula är väl rädda för att någon drar igång en facebookstorm om dom säljer till någon som tänker fixa allt själv ...

Eller är det ett spel för galleriet, kollar dom upp uppgifterna som man fyller i? Undrar vad som händer om jag fyller i mitt eget IT-konsultbolag som installatör, det är ju även reggat som utförare av byggnadsarbeten ;-)
Enligt pdfen så ska säljaren verifiera att montörens certnummer och företaget man tänkt att använda finns i databasen hos Incertonline.se.:rolleyes:

• Ledsen
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De allra flesta kylmedier brinner. Får jag välja så föredrar jag nog propan som dels kräver en ganska exakt syreinblandning för att brinna bra och dels brinner relativt långsamt så det blir ingen explosion.

Bensin är betydligt farligare att ha i motorrummet.
Nja.... jag har provat att bränna div köldmedier, propan och butan är dom enda två som brinner utan aktiv tillförsel av öppen låga. Majoriteten köldmedier brinner dessutom vääääldigt dåligt... de som är klassade A2L dvs lätt brännbara slocknar direkt man tar bort den öppna lågan.

Fruktansvärt löjligt att man inte skulle kunna montera ihop en sån pump själv. Hyckleri på hög nivå. :crysmile:

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
A
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Fruktansvärt löjligt att man inte skulle kunna montera ihop en sån pump själv. Hyckleri på hög nivå. :crysmile:
Nu väljer du att bo i EU, så det är bara att ta skeden i vacker hand!

electroluxaren skrev:
Nu väljer du att bo i EU, så det är bara att ta skeden i vacker hand!
Aja, väljer är väl att ta i. Jag hade inte rösträtt -94. Byråkrati är roligt.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.