224 läst · 9 svar
224 läst
9 svar
Installera värme i kaninbur/hundkoja?
Är det någon som har lyckats få in värme i en kaninbur, hundkoja eller liknande?
Vi har två kaniner som bor inomhus (varav en engelsk vädur som inte klarar av att bo i kyla pga stora öron) men gärna följer med till sommarstugan. Där bor de under sommaren i ett litet rum i en friggebod (3kvm) med hage. Nu till sommaren ska vi isolera den delen av friggeboden ytterligare och vill gärna sätta in någon form av värme (funderar främst på att gjuta golvvärme?) så att de även kan följa med dit nästa vår och stanna inpå hösten. Vi behöver då öka temperaturen under natten så det inte understiger 10 grader.
Är golvvärme det smartaste? Hur stor effekt kan jag tänkas behöva?
Eller kanske en "grislampa"? De ligger inne i ett litet bo med tak så tänker mig att värmelampor kanske inte är det mest effektiva.
Har även kollat på diverse "heating pads" men de går bort eftersom de skulle tuggas sönder direkt. Element kanske funkar men blir väl brandrisk med hö i närheten?
Vi har två kaniner som bor inomhus (varav en engelsk vädur som inte klarar av att bo i kyla pga stora öron) men gärna följer med till sommarstugan. Där bor de under sommaren i ett litet rum i en friggebod (3kvm) med hage. Nu till sommaren ska vi isolera den delen av friggeboden ytterligare och vill gärna sätta in någon form av värme (funderar främst på att gjuta golvvärme?) så att de även kan följa med dit nästa vår och stanna inpå hösten. Vi behöver då öka temperaturen under natten så det inte understiger 10 grader.
Eller kanske en "grislampa"? De ligger inne i ett litet bo med tak så tänker mig att värmelampor kanske inte är det mest effektiva.
Har även kollat på diverse "heating pads" men de går bort eftersom de skulle tuggas sönder direkt. Element kanske funkar men blir väl brandrisk med hö i närheten?
Kan tillägga att sommarstugan ligger i Roslagen så är ju relativt milt klimat där.N Nyfikken skrev:Är det någon som har lyckats få in värme i en kaninbur, hundkoja eller liknande?
Kaniner som man har inomhus är ju mycket känsligare för kyla än de man alltid har inne. Mycket halm som kaninen kan boa in sig i är nog viktigare än "golvvärme". Då är det lätt att göra rent buren med tidningspapper. Kompletterar man med grislampan borde den långörige klara sig. Hemsnickrade burar i trä med höga väggar utan tak hade vi i vårt kallgarage (kaninerna var aldrig inne i bostaden) och de levde (alldeles för) länge ... (döttrarna växte upp och lämnade hemmet så det var jag som fick vårda kaninerna de sista åren).
Redigerat:
Självklart får de massor med halm, men eftersom de är vana med 20 grader (om inte mer...) så vill jag absolut inte att de ska bo under 10 grader när de inte är vana med det. De har ju inte alls samma tjocka fina päls som utekaniner (har haft kaniner ute i oisolerade burar innan och skillnaden på pälsen är enorm).yonna skrev:
Kaniner som man har inomhus är ju mycket känsligare för kyla än de man alltid har inne. Mycket halm som kaninen kan boa in sig i är nog viktigare än "golvvärme". Då är det lätt att göra rent buren med tidningspapper. Kompletterar man med grislampan borde den långörige klara sig. Hemsnickrade burar i trä med höga väggar utan tak hade vi i vårt kallgarage (kaninerna var aldrig inne i bostaden) och de levde (alldeles för) länge ... (döttrarna växte upp och lämnade hemmet så det var jag som fick vårda kaninerna de sista åren).
Och tack för input! Tror du att grislampan funkar även när den inte lyser direkt på kaninerna? De har ett bo (liten låda med tak där vi lägger halmen) i friggeboden där de gillar att sova. Lampan kommer därför lysa på taket av boet, räcker det för att de inte ska frysa tror du?
Det låter ju väldigt positivt! Att ställa in ett element vore ju absolut det enklaste (och billigaste..). Och ja, ska ju höja temperaturen bara några grader så hett kommer det ju inte vara.Dede77 skrev:
Jag var däremot lite orolig för att hö och halm också kan damma en hel del när de hoppar runt och att det kanske skulle bidra till ökad brandrisk?
Ett oljefyllt blir ju som sagt aldrig särskilt varmt på ytan.N Nyfikken skrev:Det låter ju väldigt positivt! Att ställa in ett element vore ju absolut det enklaste (och billigaste..). Och ja, ska ju höja temperaturen bara några grader så hett kommer det ju inte vara.
Jag var däremot lite orolig för att hö och halm också kan damma en hel del när de hoppar runt och att det kanske skulle bidra till ökad brandrisk?
Har ett i garaget och även om det varit igång ett bra tag så kan man fortfarande ta på det utan problem.
Krävs betydligt mycket mer än så för att det skulle ta fyr i halm/halmdamm.
Behöver ju inte ligga med halm intill om man är orolig och dammet är ju bara att torka bort med jämna mellanrum.
Tack så mycket! Då känner jag mig helt trygg med att köra på den lösningenDede77 skrev:
Ett oljefyllt blir ju som sagt aldrig särskilt varmt på ytan.
Har ett i garaget och även om det varit igång ett bra tag så kan man fortfarande ta på det utan problem.
Krävs betydligt mycket mer än så för att det skulle ta fyr i halm/halmdamm.
Behöver ju inte ligga med halm intill om man är orolig och dammet är ju bara att torka bort med jämna mellanrum.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera Garage och installera värmekälla
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Felaktigt installerad golvvärme. Hur går jag vidare?
Badrum -
Installera golvvärme, möjligt?
Värme allmänt -
Lukt från nyinstallerad luftluft värmepump
Värmepumpar -
Nyinstallerad luftvattenvärmepump för högt tryck?
Värmepumpar
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Vad göra med ett nytt garagegolv i betong?
Bygga "garage" i större förråd
Fördelar med oisolerat garage, isolerat samt uppvärmt?
Högt garage utan att det blir för fult?
Mögel i lekstuga/friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus