49 573 läst · 31 svar
50k läst
31 svar
Installationskabel till garage, EKK och EKLK ? - billig webbutik ?
i garaget finns det ingen elcentral.
centralen sitter i pannrummet i huset o sen går det en kabel till garaget i kulverten mellan hus o garage.
Jordfelsbrytare sitter det i elcentralen, monterades i samband med att det gamla proppskåpet byttes ut till automatsäkringar.
Okej, då får det bli kallvita lysrör.
Blev lite osäker på lysrören när jag kollade närmre på armaturerna...
Längden är iaf 150cm, men ska det vara T8 eller T12 lysrör? (T12 med eller utan rapid start.)
På reaktorn som heter HELVAR L65A står det på de flesta 65w, men på en nyare reaktor står det 58w/65w.
Kan jag använda mig av T8 58w på alla, eller måste det vara T12 65w ?
centralen sitter i pannrummet i huset o sen går det en kabel till garaget i kulverten mellan hus o garage.
Jordfelsbrytare sitter det i elcentralen, monterades i samband med att det gamla proppskåpet byttes ut till automatsäkringar.
Okej, då får det bli kallvita lysrör.
Blev lite osäker på lysrören när jag kollade närmre på armaturerna...
Längden är iaf 150cm, men ska det vara T8 eller T12 lysrör? (T12 med eller utan rapid start.)
På reaktorn som heter HELVAR L65A står det på de flesta 65w, men på en nyare reaktor står det 58w/65w.
Kan jag använda mig av T8 58w på alla, eller måste det vara T12 65w ?
t8 funkar bra det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Det finns väl inga lysrör som heter T12? T5 (T16), T8 (T26), T10 är väl de som finns?
//Patrik
//Patrik
Ang lysrör. Kan ha fel, men jag har för mig att http://www.ljusbutiken.nu har lägsta priserna på Internet.., lysrör alltså, inte armatur..
magentis.
magentis.
De är 3kr billigare på ett T8 58w lysrör jämfört med lampgrossen, men ljusbutiken säljer lysrören i 25pack, ej styckvis, känns lite onödigt och köpa 25st när jag behöver 8st
Sen så är frakten det dubbla på ljusbutiken, så den blir dyrare även fast lysrören var nån krona billigare.
Sen så är frakten det dubbla på ljusbutiken, så den blir dyrare även fast lysrören var nån krona billigare.
magentis skrev:
Har blivit lite ändringar..
Lysrören köps på ahlsells istället och är fullfärg och kallvit, köper även allt annat där. Blev billigast så.
Drog en ny EKLK 5G2,5, från elcentralen i huset till garaget.
Kommer att sätta en mindre elcentral i garaget som ska delas upp till 3-fas, lysrör, uttag och förråd.
Till uttagen blir det EKK 3G1,5 kabel och till lysrören blir det EKK 5G1,5, sen blir det en trappkoppling så jag kan tända o släcka både vid porten och vid dörren.
Lysrören köps på ahlsells istället och är fullfärg och kallvit, köper även allt annat där. Blev billigast så.
Drog en ny EKLK 5G2,5, från elcentralen i huset till garaget.
Kommer att sätta en mindre elcentral i garaget som ska delas upp till 3-fas, lysrör, uttag och förråd.
Till uttagen blir det EKK 3G1,5 kabel och till lysrören blir det EKK 5G1,5, sen blir det en trappkoppling så jag kan tända o släcka både vid porten och vid dörren.