Mikael_L
Glöm inte att det är krav på JFB.

i garaget finns det ingen elcentral.
centralen sitter i pannrummet i huset o sen går det en kabel till garaget i kulverten mellan hus o garage.

Jordfelsbrytare sitter det i elcentralen, monterades i samband med att det gamla proppskåpet byttes ut till automatsäkringar.

Okej, då får det bli kallvita lysrör.

Blev lite osäker på lysrören när jag kollade närmre på armaturerna...

Längden är iaf 150cm, men ska det vara T8 eller T12 lysrör? (T12 med eller utan rapid start.)

På reaktorn som heter HELVAR L65A står det på de flesta 65w, men på en nyare reaktor står det 58w/65w.

Kan jag använda mig av T8 58w på alla, eller måste det vara T12 65w ?

• lysror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lys.jpg
  • lys1.jpg
  • lys2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
t8 funkar bra det.

ok, tack!

Det finns väl inga lysrör som heter T12? T5 (T16), T8 (T26), T10 är väl de som finns?

//Patrik

lampgrossen.se har:
Lysrör Ø16 T5
Lysrör Ø26 T8
Lysrör Ø38 T12

så antar att det finns lysrör som heter T12

M
Ang lysrör. Kan ha fel, men jag har för mig att http://www.ljusbutiken.nu har lägsta priserna på Internet.., lysrör alltså, inte armatur..

magentis.

De är 3kr billigare på ett T8 58w lysrör jämfört med lampgrossen, men ljusbutiken säljer lysrören i 25pack, ej styckvis, känns lite onödigt och köpa 25st när jag behöver 8st :)
Sen så är frakten det dubbla på ljusbutiken, så den blir dyrare även fast lysrören var nån krona billigare.

magentis skrev:
Ang lysrör. Kan ha fel, men jag har för mig att [länk] har lägsta priserna på Internet.., lysrör alltså, inte armatur..

magentis.

Lite varning för billiga enkelfärgs lysrör, dålig färgåtergivning, hälften så lång livslängd och efter två - tre år halva ljusutbytet mot ett fullfärgslysrör.

Har blivit lite ändringar..

Lysrören köps på ahlsells istället och är fullfärg och kallvit, köper även allt annat där. Blev billigast så.

Drog en ny EKLK 5G2,5, från elcentralen i huset till garaget.
Kommer att sätta en mindre elcentral i garaget som ska delas upp till 3-fas, lysrör, uttag och förråd.

Till uttagen blir det EKK 3G1,5 kabel och till lysrören blir det EKK 5G1,5, sen blir det en trappkoppling så jag kan tända o släcka både vid porten och vid dörren.

Jag är imponerad om du fick bästapriset på ahlsell!

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Men det är inte jag ;)

Det låter inte konstigt. Får man rätt rabatt så. Köpte dräneringslang där i veckan med 80% rabatt. :)

thewolf thewolf skrev:
Det låter inte konstigt. Får man rätt rabatt så. Köpte dräneringslang där i veckan med 80% rabatt. :)
gissar att den finns billigare med "standardpris" på annat håll =)

O denna kommentar var en bra anledning till att väcka en snart 10år gammal tråd?
Garaget är färdigt för längesen o elen funkar bra, minns dock inte vad elmaterialet kostade eller vart det köptes.. :)

C camaro1969 skrev:
gissar att den finns billigare med "standardpris" på annat håll =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.