14 763 läst · 95 svar
15k läst
95 svar
Installation av frikyla och AC
Har samma tanke, returnerade Evecos styrningsmoduler och 2-vägsventilerna. Tänkte istället köra Shelly som du nämner för att både hålla koll på temp, sätta fläkthastighet och slå av och på konvektorerna. Blev bra mycket billigare samt enklare att integrera i smarta hemmet.J jbernspang skrev:Angående styrning som nämndes för några inlägg sedan. Jag skippade helt styrningsmodul från Eveco eftersom jag ville kunna integrera med Homeassistant. Det blev en 0-10V dimmer med 230-utgång (Sunricher). Med den styr jag EC-motorn steglöst och när motorn går så driver 230-utgången cirkulationspumpen. Som komplement har jag en Shelly Uni med två DS18b20-sensorer för att mäta brine på ingående och utgående. Än så länge har jag ingen automation för att starta frikyla utan startar den vid behov, men att kunna starta den vid behov har visat sig väldigt värdefullt.
Ett par tips - sätt runda fyllda ringar (punkter) över anslutningspunkter (t.ex. under ventilen ovan anslutning till inkommande brunsnvatten så blir det tydligare hur det är kopplat.
Ett tips – om du har konvektorerna på vinden, dra ledningar till afrostningsvattnet från respektive konvektor i separata ledningar med självfall som mynnar utanför fasaden. Jag har mina två konvektorer ihopkopplade och när den ena pumpade ut avfrostningsvatten blev det översvämning under den andra. Förr eller senare kommer en pump att lägga av med översvämning som följd.
Jag har en Nibe F1255 och två Ross Diva-I-2T-30 konvektorer som är onödigt sofistikerade. Ju enklare desto bättre.
Att köra in frikyla i golvvärmeslangarna låter tveksamt. Måste vara stor risk för kondens och åtföljande fuktskador!
Ett tips – om du har konvektorerna på vinden, dra ledningar till afrostningsvattnet från respektive konvektor i separata ledningar med självfall som mynnar utanför fasaden. Jag har mina två konvektorer ihopkopplade och när den ena pumpade ut avfrostningsvatten blev det översvämning under den andra. Förr eller senare kommer en pump att lägga av med översvämning som följd.
Jag har en Nibe F1255 och två Ross Diva-I-2T-30 konvektorer som är onödigt sofistikerade. Ju enklare desto bättre.
Att köra in frikyla i golvvärmeslangarna låter tveksamt. Måste vara stor risk för kondens och åtföljande fuktskador!
Redigerat:
Kul med frikyla!
Jag byggde nytt hus 2021 och kyler det hela sommaren med 4 enkla men välfungerande fläktkonvektorer från innova (Ahlsell). 2st 4,2kW och 2st 2,7kW. Har 220m borrhål.
Jag gillar smarta hem men här har jag gjprt det väldigt enkelt för mig. Jag kör Nibes frikylemodul till en s1255 men nyttjar egentligen inte dess funktion så mkt. Kylan är standard allltid på och shuntar till 12grader för att ge en jämn behaglig kyla men med begr kondensering. Om ingen fläktkonvektor vill ha kyla blockeras kylan med några vanliga reläer som styrs av signalen från varje fläktkonvektor
Vid kylbehov körs bvp:s interna cikulationspump och den extra för frikylan.
Mitt tips är att köra båda samtidigt så slipper du drar mer rör än nödvändigt. På många bvp kan man tvångsköra den genom en digital ingång.
Ett generellt tips är att överdimensionera fläktkonvektorerna kraftigt, effekten brukar va angiven vid 7 grader in och 12 ut men man kan ha 10-12 grader in i slutet av säsongen och vid 12 grader in får man ut ungefärhalva effekten mot spec.
Håller även med om tipset om självfall för kondensvattnet. Lättare att då till när man bygger nytt dock...
Min system orkar kyla hela huset hela sommaren och fläktkonvektorerna kan normalt gå på lägsta fläkt. Har då rätt mkt men inte golv till tak-fönster mot söder och inga markiser.
Jag byggde nytt hus 2021 och kyler det hela sommaren med 4 enkla men välfungerande fläktkonvektorer från innova (Ahlsell). 2st 4,2kW och 2st 2,7kW. Har 220m borrhål.
Jag gillar smarta hem men här har jag gjprt det väldigt enkelt för mig. Jag kör Nibes frikylemodul till en s1255 men nyttjar egentligen inte dess funktion så mkt. Kylan är standard allltid på och shuntar till 12grader för att ge en jämn behaglig kyla men med begr kondensering. Om ingen fläktkonvektor vill ha kyla blockeras kylan med några vanliga reläer som styrs av signalen från varje fläktkonvektor
Vid kylbehov körs bvp:s interna cikulationspump och den extra för frikylan.
Mitt tips är att köra båda samtidigt så slipper du drar mer rör än nödvändigt. På många bvp kan man tvångsköra den genom en digital ingång.
Ett generellt tips är att överdimensionera fläktkonvektorerna kraftigt, effekten brukar va angiven vid 7 grader in och 12 ut men man kan ha 10-12 grader in i slutet av säsongen och vid 12 grader in får man ut ungefärhalva effekten mot spec.
Håller även med om tipset om självfall för kondensvattnet. Lättare att då till när man bygger nytt dock...
Min system orkar kyla hela huset hela sommaren och fläktkonvektorerna kan normalt gå på lägsta fläkt. Har då rätt mkt men inte golv till tak-fönster mot söder och inga markiser.
Å snart, snart så ska jag förhoppningsvis komma igång med min anläggning också. Det blir då ingen fancy installation. Raka puckar.. en innova i vardagsrum övervåningen som kyler alla sovrummen. Den styr då en cirkpump å en magnetventil i pannrum som startar då fläktkonvektor kallar på kyla . Enkelt å billigt. Får se om det blir en liten tråd om det....
Yes, har fått till ett bra självfall för ena konvektorn, den andra var lite knepigare. Men de mynnar bägge ut nere vid golvbrunnen i pannrummet. Har ett schakt som går hela vägen upp till vinden.
Sett till dimensioneringen på konvektorna så har jag tänkt lite i de banorna att inte behöva köra på max för att få bra kyla. Huvudsyftet med dessa är att kyla 3 st sovrum.
Styrningen kommer att bli simpel, till en början endast att jag slår på/av cirkulationspumpen baserat på om någon konvektor kör. Har även satt en motorstyrd kulventil framför varje konvektor. Sedan tänkte jag använda en 0-10V Shelly puck för att kunna ställa fläkthastigheten, men tanken är att inte ändra denna så ofta utan bara ha för att kunna justera in en hastighet som funkar.
Sett till dimensioneringen på konvektorna så har jag tänkt lite i de banorna att inte behöva köra på max för att få bra kyla. Huvudsyftet med dessa är att kyla 3 st sovrum.
Styrningen kommer att bli simpel, till en början endast att jag slår på/av cirkulationspumpen baserat på om någon konvektor kör. Har även satt en motorstyrd kulventil framför varje konvektor. Sedan tänkte jag använda en 0-10V Shelly puck för att kunna ställa fläkthastigheten, men tanken är att inte ändra denna så ofta utan bara ha för att kunna justera in en hastighet som funkar.
Kollade på det, men vågar inte göra det då vi har träbjälklag på ovanvåningen där vi vill kyla. Hade vi haft betong hade jag sannolikt övervägt det alternativet.L loodje skrev:
Vi har frikyla, och gjorde en enkelt installation. Funkar prima och drar som mest 200W.
Hus på 260m² och kyler med två fläktar som sprider ut kylan i intilliggande rum
Hus på 260m² och kyler med två fläktar som sprider ut kylan i intilliggande rum
Jag bygger frikyla med hjälp av en Viessmann Vitocal 333G, en CWK 200 kanalkylare, kanalfläkt från Systemair, ljuddämpare, filter, motorspjäll mm.
Allt monteras på en kattvind med inlopp på övervåningen och utlopp i sovrumstaket via KTI160-don. På så vis kan jag få cirkulation genom hela huset. En magnetkontakt på sovrumsdörren kommer att tvinga den att vara på glänt för att systemet ska gå.
Jag har dragit armaflexisolerade kopparrör dim 28 och ska sätta en varvtalsstyrd (0-10V) cirkulationspump som ska styras av en fläkt/kylreglering. Den ska också styra primärpumpen på bergvärmen.
TS nämnde motoriserad kulventil vilket jag letat efter, kan ni tipsa om en sån som funkar för 28 mm så vore jag glad!
När kulventilerna stänger (vilket bl.a. behövs för att undvika buller) så blir den avstängda kretsen också i behov av ett expansionskärl och en säkventil, eller hur? Hur kan man lösa det på ett bra sätt?
Tack
Allt monteras på en kattvind med inlopp på övervåningen och utlopp i sovrumstaket via KTI160-don. På så vis kan jag få cirkulation genom hela huset. En magnetkontakt på sovrumsdörren kommer att tvinga den att vara på glänt för att systemet ska gå.
Jag har dragit armaflexisolerade kopparrör dim 28 och ska sätta en varvtalsstyrd (0-10V) cirkulationspump som ska styras av en fläkt/kylreglering. Den ska också styra primärpumpen på bergvärmen.
TS nämnde motoriserad kulventil vilket jag letat efter, kan ni tipsa om en sån som funkar för 28 mm så vore jag glad!
När kulventilerna stänger (vilket bl.a. behövs för att undvika buller) så blir den avstängda kretsen också i behov av ett expansionskärl och en säkventil, eller hur? Hur kan man lösa det på ett bra sätt?
Tack
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Bygger något liknande med eveco ecm.
Vad har du för rör/slang fram till aggregaten? Längd? Isolering?
Även jag tänkte få in dessa i HA, men valde deras termostatlösning med modbus för att få in den via modbus. Är väldigt rädd för något ska fallera och ex. få en konvekor som får kyla, men där fläkten inte går.... och då få vattenskada pga kondens....
Vad har du för rör/slang fram till aggregaten? Längd? Isolering?
Även jag tänkte få in dessa i HA, men valde deras termostatlösning med modbus för att få in den via modbus. Är väldigt rädd för något ska fallera och ex. få en konvekor som får kyla, men där fläkten inte går.... och då få vattenskada pga kondens....
Jag köpte mina på styrahem.se, får se hur bra allt lirar sen när det är kopplat och klart.R RAG skrev:Jag bygger frikyla med hjälp av en Viessmann Vitocal 333G, en CWK 200 kanalkylare, kanalfläkt från Systemair, ljuddämpare, filter, motorspjäll mm.
Allt monteras på en kattvind med inlopp på övervåningen och utlopp i sovrumstaket via KTI160-don. På så vis kan jag få cirkulation genom hela huset. En magnetkontakt på sovrumsdörren kommer att tvinga den att vara på glänt för att systemet ska gå.
Jag har dragit armaflexisolerade kopparrör dim 28 och ska sätta en varvtalsstyrd (0-10V) cirkulationspump som ska styras av en fläkt/kylreglering. Den ska också styra primärpumpen på bergvärmen.
TS nämnde motoriserad kulventil vilket jag letat efter, kan ni tipsa om en sån som funkar för 28 mm så vore jag glad!
När kulventilerna stänger (vilket bl.a. behövs för att undvika buller) så blir den avstängda kretsen också i behov av ett expansionskärl och en säkventil, eller hur? Hur kan man lösa det på ett bra sätt?
Tack
Sett till expansionskärl för avstängd krets så bör det väll vara ett ickeproblem om du bara stänger inloppet, dvs. det är fortfarande öppet vid utloppet och kretsen är då inte helt frikopplad. Du tar bara bort flödet. Eller missar jag något här?
Kopparrör med armaflex. 22mm fram till där det delar sig till de två konvektorerna, ca 5-6m,. Sen är det 15mm sista biten, ca 4m. Valde denna setup efter en konversation med säljaren på Eveco där vi gick igenom mina förutsättningar. Samt att även @mikethebik hade något liknande. Vill också minnas att anslutningen på konvektorn inte var så stor heller. Vi får se om det ger tillräckligt bra flöde.S skyisthelimit skrev:
Redigerat:
Mina Acetec stänger inte av cirkulationen, utan det är en trevägsventil som bara skickar tillbaka brinen om fläkten av någon anledning inte längre ska ha cirkulation.
Den lilla länspumpen som pumpar kondenvatten är även aktiv när jag stängt av fläkten (såklart ej stängt av säkerhetsbrytaren). Jag kör alltså allt utan någon automatik alls förutom fläktarnas inbyggda reglering för att hålla rummets temp.
Den lilla länspumpen som pumpar kondenvatten är även aktiv när jag stängt av fläkten (såklart ej stängt av säkerhetsbrytaren). Jag kör alltså allt utan någon automatik alls förutom fläktarnas inbyggda reglering för att hålla rummets temp.
Jag är känslig för ljud, speciellt med installationer som är i/runt sovrummet och även om cirkulationen upphör tror jag det finns risk att t.ex. ljudet från brine-cirkulationen i energibrunnen fortplantar sig i rören till kylaren. På sommaren är det kanske ok när man ändå vill ha kyla. Men resten av året vill jag säkra att det blir så tyst som möjligt. Och då tänker jag att både tur och retur behöver stängas av…Walle85 skrev:Jag köpte mina på styrahem.se, får se hur bra allt lirar sen när det är kopplat och klart.
Sett till expansionskärl för avstängd krets så bör det väll vara ett ickeproblem om du bara stänger inloppet, dvs. det är fortfarande öppet vid utloppet och kretsen är då inte helt frikopplad. Du tar bara bort flödet. Eller missar jag något här?
Nån som har provat och har erfarenhet av ljudsituationer?
P PeterPersson skrev:Ett par tips: På ritningen– sätt runda fyllda ringar (punkter) över anslutningspunkter (t.ex. under ventilen ovan anslutning till inkommande brunsnvatten så blir det tydligare hur det är kopplat.
Om du har konvektorerna på vinden, dra ledningar till avfrostningsvattnet från respektive konvektor i separata ledningar med självfall som mynnar utanför fasaden elelr i golvbrunn. Jag har mina två konvektorer ihopkopplade och när den ena pumpade ut avfrostningsvatten blev det översvämning under den andra. Förr eller senare kommer en pump att lägga av med översvämning som följd.
Jag har en Nibe F1255 och två Ross Diva-I-2T-30 konvektorer som är onödigt sofistikerade. Ju enklare desto bättre.
Att köra in frikyla i golvvärmeslangarna låter tveksamt. Måste vara stor risk för kondens och åtföljande fuktskador!