Varför inte en fyrhjuling med plogblad? Då får man ju en kul maskin som även kan användas till andra bra saker. Hade jag garanterat haft om jag bott på landet.
 
Rosten1000 skrev:
Bor man på landet så kan man inte förlita sig till grannar och bönder till 100%. Man måste ha en egen lösning också.
Om du har uthus så att du kan parkera en gammal traktor inomhus så är mitt förslag att skaffa en gammal bensintraktor med snöblad och kedjor för 8-10 000:- Om du inte har några uthus att parkera den i så kommer du förr eller senare att få problem med den. Dom trivs inte att stå ute i regn och snö. Då skulle jag istället köpa en stor snöslunga. (minst 70cm bredd och minst 10hk) Finns många gamla för småpengar. Köpte min vanliga snöslunga för 2000:- och den funkar perfekt. Vill man så kan man ofta bygga om dom till elektronisk tändning. Ser man promenaden med slungan som ett träningspass så funkar det bra med den lösningen.
Om ni har tänkt att skaffa åkgräsklippare så finns det snöslungor som man monterar fram på dom. Brukar funka bra och snöslungans fördel är att du får bort snön. Plogar du så skapar du vallar och då drivar det igen ännu snabbare. Skickar med några filmer med våran gräsklippparslunga.
[länk]
[länk]
Vad glad jag blir!
Jag köpte en likadan med slunga i somras (för visst är det väl en bm mini?)
Tyvärr så hamnade jag lite efter med renoveringen, och har inte blivit klar ännu.
Det fick bli ännu en vinter med snösläden, men tills nästa år ska det vara klart, speciellt nu när jag fått se hur fint den kan gå.
 
Lostmoose skrev:
Vad glad jag blir!
Jag köpte en likadan med slunga i somras (för visst är det väl en bm mini?)
Tyvärr så hamnade jag lite efter med renoveringen, och har inte blivit klar ännu.
Det fick bli ännu en vinter med snösläden, men tills nästa år ska det vara klart, speciellt nu när jag fått se hur fint den kan gå.
Klart det är en BM mini. En helt underbar maskin på en lite gård. Går att använda till mycket.
Lägger upp ett antal filmer.
Köra hö. Ca 700kg + kärrans vikt.
http://www.youtube.com/watch?v=wmb3oD1ZkeA&list=UUqjTMJmUAqYK78ql5hFESdA&feature=c4-overview
Köra ved men hemmabyggd tippkärra.
http://www.youtube.com/watch?v=XRXvvj0K4Ms&list=UUqjTMJmUAqYK78ql5hFESdA
Renovera gammal paddock
http://www.youtube.com/watch?v=sjxA0NErY7M&list=UUqjTMJmUAqYK78ql5hFESdA
Köra jord
http://www.youtube.com/watch?v=C5kJGAudkP8&list=UUqjTMJmUAqYK78ql5hFESdA
http://www.youtube.com/watch?v=St_P4oyQYeQ
Klippning av fårhage.
http://www.youtube.com/watch?v=IM0jUts4QME&list=UUqjTMJmUAqYK78ql5hFESdA
150kg havre.
http://www.youtube.com/watch?v=YAyvOY0IdIk
Mera snöslungning. Problem när man bor på slätten.
http://www.youtube.com/watch?v=lzufMIINjAI
 
Redigerat:
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Krilleman
D09 skrev:
Håller med, mitt första år bad jag bonden som plogar för samfälligheten samt extraknäckte med att ploga de privata skaftvägarna..

Kommit ca 20-25cm snö och han skulle fixa det.... Kom tillbaka efter några dagar och ser att han plogat 2 meter av 100 och lämnat resten som blivit en fin iskaka... Bara o ta fram hackan... Efter det litade jag aldrig på att någon annan skulle sköta om det och skaffade en volvo t24, den står ute året om.. Funkar fint bara jag täcker över magnettändningen samt en burk över avgasröret :)

Bara o veva igång och den skrapar betydligt bättre än vad en fyrhjuling gör med det tunga bladet bak.

Visst, den är inte snygg men den är odödlig :)
Är det bara jag som haft tur med bondens plogande? Vi har bott i huset snart fyra år och jag har inte brytt mig om plogningen en enda gång! Litar fullständigt på dom, då dom som redan sagt kommit ut en extra gång då jag ringde och frågade om dom kanske kunde förbarma sig över min väg som var full av vind-drivor trots lätt snöfall. Bönder är bra för Sverige och jag gynnar dom gärna med både direkt handel och tjänster som jag betalar för. Men självklart ska man sköta sig också om man betalar för tjänsten!

Kanske snart ett minne blott enligt våran nuvarande regering...

Anders Borgs egen titt i "spåkulan"
 
Visst kan man lita på bönder. Men inte på vädret. I vårt fall så är inte själva snöandet ett problem utan blåsten som drivar igen vägen på nolltid. Som värst har det blivit 1.5meter över en natt. Tog två dygn för bonden som snöröjer att lyfta bort snön med hjälp av en hjullastare. I normala fall så kör man med traktor och stor snöslunga.
 
1. Markera varje höst vägen med snöpinnar! Oavsett vem som röjer vägen eller om ingen gör det är detta grundläggande för alla väghållare. Snöpinnarna är i första hand till för att hjälpa röjaren att hitta rätt. Men den hjälper er själva att undvika diket de där jobbiga mornarna när han ännu inte hunnit fram.

2. Förebygg snödrev med planteringar och/eller snöstaket! Passa på nu när snön ligger och kartlägg på vilka ställen drivorna hamnar. Det är där ni ska jobba förebyggande. Vackrast blir förstås med häck parallellt med vägens diken. Men det förutsätter förstås att man äger marken.

3. Utnyttja samma entreprenör som samfälligheten! Jag såg att ni redan pratat med den personen, vilket oftast är den i särklass bästa lösningen. Dock kan detta bli en fälla för en alltför ambitiös uppdragstagare. Det händer att killarna tar på sig så många sidouppdrag, att de i praktiken inte hinner göra allt de lovar när vädret blir hårt. Se upp med detta genom att samverka både direkt med grannarna och med samfällighetens styrelse.
 
Rosten1000 skrev:
Bor man på landet så kan man inte förlita sig till grannar och bönder till 100%. Man måste ha en egen lösning också.
Om du har uthus så att du kan parkera en gammal traktor inomhus så är mitt förslag att skaffa en gammal bensintraktor med snöblad och kedjor för 8-10 000:- Om du inte har några uthus att parkera den i så kommer du förr eller senare att få problem med den. Dom trivs inte att stå ute i regn och snö.
Håller med! Köp inte fel lösning för att du saknar uthus. En carport (traktorport?) bygger du ju lätt själv på semestern och den kostar inte mycket. Är ju inte särskilt jobbigt att komplettera till kallgarage. Ute på landet kan man ju också ha ett rätt enkelt utförande, krävs väl inte ceder, sibirisk lärk eller putsad fasad för att smälta in bland grannarna utan Byggmax billigaste panel duger. Eller rivningsvirke..
 
Sandra! Vi bor nästgårds så vi har väl samma problem.
Vår lösning är en LR Disco II som andra bil (och hobby) men har kontakt med grannarna som ställer upp efter ett telefonsamtal. Nu i vintras hade vi en driva vid gården på 1-1,5 meter hög. Jag ringde grannen under dagen och bad han ta bort den. Förvånat svarade han ja men sa att han hade ingen snö själv hemma. Så problemet vara väldigt lokalt.
Tänk även på att kostnaden för maskiner kan betala många många års utgifter till den lokala snöröjaren.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
billy_baver skrev:
1. Markera varje höst vägen med snöpinnar! Oavsett vem som röjer vägen eller om ingen gör det är detta grundläggande för alla väghållare. Snöpinnarna är i första hand till för att hjälpa röjaren att hitta rätt. Men den hjälper er själva att undvika diket de där jobbiga mornarna när han ännu inte hunnit fram.

2. Förebygg snödrev med planteringar och/eller snöstaket! Passa på nu när snön ligger och kartlägg på vilka ställen drivorna hamnar. Det är där ni ska jobba förebyggande. Vackrast blir förstås med häck parallellt med vägens diken. Men det förutsätter förstås att man äger marken.

3. Utnyttja samma entreprenör som samfälligheten! Jag såg att ni redan pratat med den personen, vilket oftast är den i särklass bästa lösningen. Dock kan detta bli en fälla för en alltför ambitiös uppdragstagare. Det händer att killarna tar på sig så många sidouppdrag, att de i praktiken inte hinner göra allt de lovar när vädret blir hårt. Se upp med detta genom att samverka både direkt med grannarna och med samfällighetens styrelse.
1. Vi har köpt snöstavar, hann dock inte placera dem.. Men till nästa säsong kommer vi ligga före!

2. Äger tyvärr ingen mark runt vägen ner., andra grannar har försökt köpa marken.. Men misslyckats. Vi tar det lugnt nu och pejlar läget (vi är ju 'nya').. Vi är också intresserade av att köpa mer mark runt gården..

3. Japp, plognisse kontaktad och nästa år tar han oss en gång om dagen när han kör sitt varv (vägsamfälligheten i sig får två besök om dagen).. Han vet nu var han ska åka.. Hur lång tid det tar osv. Grannarna kan säkert hjälpa till nån gång men generellt verkar de inte pigga på såna jobb.. De har fullt upp med annat.

tack för tips :)
 
Tack alla för goda råd och tips! Har lite betänketid nu fram till nästa vinterperiod..
Tänker mer på sol än snö nu.. Men håller ett öga på blocket ;)

Mvh Sandra
 
Hemmakatten
Kan vara bra läge att kolla in snöslungor nu. Många rear ut sina snöslungor för att frigöra kapital, de har dåligt med lagerutrymmer eller de är osäkra på om det blir en snörik Skånevinter eller inte i år.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.