Y
Redigerat:
Mikael_L
Yrrol skrev:
Men varför vara som alla andra månskensbönder, när man kan vara värst med en pansarbandvagn;
[länk]

:cool:
[bild]
Jag ser inget plogblad eller snöslunga ... :cool:

200m väg är inget kul med snöslunga... Blir många vändor fram och tillbaka... Jag hade satsat på en traktor, gärna med lastare. Den kan användas till mer än snöröjning...

A
Traktor med plog är bra. Kör med en gammal en på lantstället och det enda som hittils krävt underhåll vad jag minns är batteriet och oljebyte, annars startar den i alla väder. Den är bra att dra timmer från skogen också när man fällt några träd att göra till ved. Men visst, en fyrhjuling är lite lättare att hantera när väl något större packar ihop.

Snöstaket/snöskärmar är inte att förakta. Läs den här http://www.dot.state.il.us/blr/l002.pdf och snacka med bonden som har ägorna om att få göra ett test. Spika ihop 100m och sätt där det är som värst. Det är så klart bra om det oftast blåser åt samma håll, västan eller nordan tex. Kanske går det få bort 40-70% av drevet? Det sparar mycket pengar för traktorkörning, en sak är säker och det är att dieseln kommer driva priset på skottningen :(

Idag var det 15cm blötsnö att skotta på ca 300m2....gick som en dans med min veterantraktor med snöblad....

• Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Blötsnö är tacksamt, det är puder och blåst som är jobbigt :(. Bor själv på ett ställe där vägen blåser igen på under en timme när det är som sämst. Får se om skärmarna hjälper i år...

Ska ni bo på landet på riktigt ska ni ha en rejäl traktor.

En äldre traktor av större modell kostar påfallande lite pengar och är väldigt användbar till snöröjning, husbyggande, bilbärgande, lyftande och hundra andra grejer. Privatpersoner är mest intresserade av små traktorer och bönderna vill ha nya traktorer. Man får plats med en större traktor än man tror. Försök hitta en med snökedjor och plog. Det är dyrt att köpa sådant separat.

Två exempel från Blocket: Massey Fergusson 595 m lastare, Massey_Ferguson_188

Y
Vad vore en Ferguson utan en v12 motor, samt snöslunga. Kan Norskar så kan väl vi. :)
[video]http://www.liveleak.com/ll_embed?f=e8daa460f2a3[/video]

Krilleman
Den lokala bonden plogar min infartsväg på 300m upp till huset. Har han tid/ork/lust plogar han upp en vändplan och drar med snön från garageuppfarten också.

Jag har bara ringt ut han en extra gång för ett par år sen när jag var totalt insnöad med vind-drivor på en meter!

Bonden plogar när han anser att det är dags, sunt förnuft.

Jag betalar för varje gång i en klumpsumma varje vår.

DeesL skrev:
OK, eftersom jaginte bor i Skåne så ger jag mig inte längre in i diskussionen. Vill bara påpeka att jag inte alls förespråkar fyrhjulingar från kina överhuvudtaget! äger själv en kawasaki och två polaris men det lät som TS inte var intresserad av att punga ut så mycket pengar och därför presenterade jag ett billigare alternativ. Hursomhelst så verkar ju alternativet falla på eget grepp eftersom det bevisligen inte fungerar i södern.

Lycka till i sökandet efter en bra lösning
Tack för inlägg/tips, man får ge tips även om man inte bor här hehe :)
Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra

Mikael_L skrev:
Jag ser inget plogblad eller snöslunga ... :cool:
hahaha.. inte jag heller.. men jag tror å andra sidan att man tar sig fram överallt ändå :p

Enk Projektet skrev:
Idag var det 15cm blötsnö att skotta på ca 300m2....gick som en dans med min veterantraktor med snöblad....
hehe.., kan jag se en liten hint i det där uttalandet :D

krilleman_215 skrev:
Den lokala bonden plogar min infartsväg på 300m upp till huset. Har han tid/ork/lust plogar han upp en vändplan och drar med snön från garageuppfarten också.

Jag har bara ringt ut han en extra gång för ett par år sen när jag var totalt insnöad med vind-drivor på en meter!

Bonden plogar när han anser att det är dags, sunt förnuft.

Jag betalar för varje gång i en klumpsumma varje vår.
Snäll granne :) Vi kommer nog göra en deal med vår plognisse nästa år (eller ja nästa vinter alltså). Denna vintern var ju väldigt kort (hade bara snö ett par veckor) .. men det fick oss mest att börja fundera på vad som kan komma att behövas till nästa år..

..och det är bra att vara ute i god tid! Då kan man kanske göra några fynd..
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra

Pålitlig bonde bli billigast alla gånger, sedan kan en traktor vara bra ändå när man bor som ni. Oceanis har fattat galoppen. En gammal tvåhjulsdriven med piggkedjor klarar det mesta. För 30-40 tusen bör du få en dieseltraktor från 70-tal med frontlastare och plogblad.

Köp ingen fyrhjulsdriven bil vad du gör! Och speciellt inte en Jeep eller annan terränginspirerad skapelse. Ohyggligt dyra på drivmedel. Har du förutom dina 200 meter även några kilometer dålig väg kanske saken kommer i ett annat läge men man kommer långt med bra vinterdäck och snökedjor. De få gånger det inträffar att du blir insnöad längre än 1-2 dygn tar du traktorn för att handla eller till busshållplatsen, se till att den är vägreggad i så fall. Vägreggning kostar försäkring men det är inte så mycket.

Dimensionera dina transportmedel för normalfallet och inte för enstaka problem så får du bra totalekonomi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.