Snigla skrev:
Är det tungt och gå med den? anser du att 11.5 hp räcker eller hade du valt annat om chansen fanns? (eller mindre?)

MVH Sandra
11.5hp är bland de största handmaskinerna.
Runt 8hp maskinerna duger gott då min är väl lite "over kill"
Men jag ångrar verkligen inte köpet och det är tokkul att slunga snö.
 
cust3000 skrev:
11.5hp är bland de största handmaskinerna.
Runt 8hp maskinerna duger gott då min är väl lite "over kill"
Men jag ångrar verkligen inte köpet och det är tokkul att slunga snö.
Kanske duger det i Östergötland där snön ligger stilla !
 
En fråga : man läser ju om snöstaket. Är det något som ens är att fundera på som privatperson med låt säga 400m grusväg eller det hjälper inget?

Edit : efter lite Google så kan jag ivf konstatera att det inte är särskilt snyggt ivf 😃
 
Redigerat:
engs
oceanis skrev:
Kanske duger det i Östergötland där snön ligger stilla !
Inte på slätta....
(nordväst om Linköping till Vättern är det väldigt platt och blåsigt).
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Du ska köpa dig en liten kompaktlastare om du bor på en gård, typ shäffer eller weideman. Skaffa ett snöblad, en skopa, ett par snökedjor och du har en vän för livet. Du anar inte vilken nytta man har av en sådan. I trädgården, att köra in ved, när man behöver lyfthjälp eller skyfflar snö.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Yrrol skrev:
[länk]

[bild]

Denna så har ni tuffaste/största snöslungan i byn. :)
Hahaaha,, ha det där hade varit nått.. fast då hade jag väl kastat snön till grannbyn snarare :D
 
Till Er som undrade var i skåne..
Bor i en lite nedsänkt "dal" på landet nån mil söder om Hörby i Skåne.. med bara åkrar runt om gårdsbilden..
Vi har väldigt fin utsikt och är väldigt vackert belägna.. men med utsikten kommer också blåsten!

MVH Sandra
 
Jag hade utan tvekan siktat in mig på en fyrhjuling med plogblad, den är dessutom välbehövd även på sommaren. Köra hem ved, dra ris från gården, åka på romantisk picknick med maken. sikta på en vägreggad så kan du även åka och handla mindre partier mat utan att ta bilen.

PM:a mig så länkar jag till en sida med billiga kinamaskiner (om man inte vill köpa en dyr maskin från exempelvis kawasaki)
 
DeesL skrev:
Jag hade utan tvekan siktat in mig på en fyrhjuling med plogblad, den är dessutom välbehövd även på sommaren. Köra hem ved, dra ris från gården, åka på romantisk picknick med maken. sikta på en vägreggad så kan du även åka och handla mindre partier mat utan att ta bilen.

PM:a mig så länkar jag till en sida med billiga kinamaskiner (om man inte vill köpa en dyr maskin från exempelvis kawasaki)
Du är välkommen ner med din fyrhjuling till Skåne och demonstrera att röja hårdpackad drivsnö eller tung blötsnö. :)

Bor själv hälften i Skåne och hälften i Stockholm och vet skillnaden på snö och snö. Ingen som inte upplevt snö eländet här nere kan föreställa sig hur djävligt det är när det sätter igång.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du är välkommen ner med din fyrhjuling till Skåne och demonstrera att röja hårdpackad drivsnö eller tung blötsnö. :)

Bor själv hälften i Skåne och hälften i Stockholm och vet skillnaden på snö och snö. Ingen som inte upplevt snö eländet här nere kan föreställa sig hur djävligt det är när det sätter igång.
Det kan mycket väl vara så att jag inte känner till skillnaden på snö här och hos er men faktum kvarstår dock att varken tung blötsnö eller hårdpackad drivsnö är speciellt svårforcerat med bil (jag har varit yrkeschaufför i 11 år och känner till skillnaderna mellan väglag) Det är först när drivsnön blir till massiv pudersnö som det kan vara jobbigt med bil och då kommer en fyrhjuling med plog väl till pass ;)
 
DeesL skrev:
Det kan mycket väl vara så att jag inte känner till skillnaden på snö här och hos er men faktum kvarstår dock att varken tung blötsnö eller hårdpackad drivsnö är speciellt svårforcerat med bil (jag har varit yrkeschaufför i 11 år och känner till skillnaderna mellan väglag) Det är först när drivsnön blir till massiv pudersnö som det kan vara jobbigt med bil och då kommer en fyrhjuling med plog väl till pass ;)
Vet inte vad du kör med, men antagligen bandvagn :D

När det snön driver i Skåne så bildas det stenhårda vallar tvärs över vägen som ofta kan vara 50-60 cm höga och dessa kan bildas på ett par timmar. Och om du har en egen uppfartsväg så klarar ingen fyrhjuling från kina att röja undan dessa.

Men det är säkert roligt att leka med en sån fyrhjuling men att röja snö i Skåne tämligen värdelöst.

De senaste åren har jag flera gånger behövt spendera många timmar på att med snöskopa gräva undan vallarna för att ens kunna börja röja med blad. Jag försöker bara förmedla en sann bild till TS om hur det är att leva jobbiga vintrar här.
 
OK, eftersom jaginte bor i Skåne så ger jag mig inte längre in i diskussionen. Vill bara påpeka att jag inte alls förespråkar fyrhjulingar från kina överhuvudtaget! äger själv en kawasaki och två polaris men det lät som TS inte var intresserad av att punga ut så mycket pengar och därför presenterade jag ett billigare alternativ. Hursomhelst så verkar ju alternativet falla på eget grepp eftersom det bevisligen inte fungerar i södern.

Lycka till i sökandet efter en bra lösning
 
Bor i norra Dalsland och vi har lite väg att röja. Det är traktor med bakblad som gäller och funkar. Har även skopa fram, men den är oftast avmonterad pga viktfördelningen.

Har funderat på snöslunga i bland men alltid när jag plogat klart kommit fram till att det är skönt med traktor där man sitter i en hytt med värme.

Traktoralternativet får min röst även utan hytt pga snabbheten med ett blad som är ca 230 cm brett.

Edit: Har inte flytläge på lastaren därför använder jag inte frontblad.
 
Redigerat:
Jag har en 700kvm väg och yta att snöröja.
Jag har lånat bondens traktor med vikplog vilket är överlägset bäst.
För 18 år sen köpte jag mig en IH Mckormick traktor med bakmonterad plog, på väg fungerar det kalas att röja, men på ytorna sämre.
Nu kommer jag köpa mig en Avant 420 och röja med, den har jag nytta av till annat också.

Du kan få köpa min traktor med bakplog till våren, när min Avant har kommit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.