Hejsan alla glada!
Vi har numer bosatt oss på landet och det är säkert alldeles underbart mestadels av tiden, just nu är fallet sådant att det INTE är det pga av yrande snö..
Vi visste att vi skulle behöva hitta på något för snöhanteringen, men vi har inte bott så länge och det har hittills inte varit någon vinter att tala om härnere i skåne - så vi har skjutit på frågan så att säga.
Nu sitter vi halvt insnöade och funderar på vilket som egentligen är det bästa alternativet..
Så, vad säger ni som bor på landet och har egen väg.. vad har ni för utrustning? snöslunga? traktor med skopa/plog? plogblad till bilen? plogblad till åkgräsklippare? skottar för hand?.. vad är bra och dåligt med just ert sätt? Vad kostade utrustningen?
Info om vår gårdssituation:
Vi har en gård mitt ute bland de böljande åkrarna.. vi har kanske 200 meter enskild väg att ta hand om förutom gårdsplanen.. (gårdsplanen är egentligen inte så stort problem då den är ganska skyddad av byggnader runt om) .. men tack vare att vi bor i en "dal" med bara åkrar omkring oss då driver vår enskilda väg igen ganska lätt..
Ser fram emot tips och inspiration ifrån er..
Hur skulle ni gjort/tänkt?
MVH Sandra
Vi har numer bosatt oss på landet och det är säkert alldeles underbart mestadels av tiden, just nu är fallet sådant att det INTE är det pga av yrande snö..
Vi visste att vi skulle behöva hitta på något för snöhanteringen, men vi har inte bott så länge och det har hittills inte varit någon vinter att tala om härnere i skåne - så vi har skjutit på frågan så att säga.
Nu sitter vi halvt insnöade och funderar på vilket som egentligen är det bästa alternativet..
Så, vad säger ni som bor på landet och har egen väg.. vad har ni för utrustning? snöslunga? traktor med skopa/plog? plogblad till bilen? plogblad till åkgräsklippare? skottar för hand?.. vad är bra och dåligt med just ert sätt? Vad kostade utrustningen?
Info om vår gårdssituation:
Vi har en gård mitt ute bland de böljande åkrarna.. vi har kanske 200 meter enskild väg att ta hand om förutom gårdsplanen.. (gårdsplanen är egentligen inte så stort problem då den är ganska skyddad av byggnader runt om) .. men tack vare att vi bor i en "dal" med bara åkrar omkring oss då driver vår enskilda väg igen ganska lätt..
Ser fram emot tips och inspiration ifrån er..
Hur skulle ni gjort/tänkt?
MVH Sandra
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag skulle börja med att höra vem som plogar hos grannarna. Kanske du har en bonde i närheten som kan ploga.
Har snöslunga men brukar oftast få hjälp av en granne med traktor, brukar ge han några pilsner för besväret funkar fint. Har sedan för säkerhetsskull en fyrhjulsdriven bil så vi kommer fram på bya vägen då vi har en del branta backar att tugga oss fram på innan landsvägen.
mvh
mvh
Har en gård med en kilometer väg (som halva driver igen när det blåser) att ploga, använder traktor med skopa och vägsladd och jag vill nog påstå att skopan används hela tiden.
Edit: Vi har snöslunga också men den har nog inte blivit använd de senaste tio åren.
Edit: Vi har snöslunga också men den har nog inte blivit använd de senaste tio åren.
Hos oss plogar bonden vår uppfart, ca 4-500 meter kanske, ibland tar han gårdsplanen också, annars tar vi den med snöslungan/snöskyffel. Bonden plogar inte gratis, han servar fler i närheten också och vi får en faktura en gång om året, X SEK á Y gånger. Problemet vi har, med andra, är just drivbildningen, med öppet landskap runt om.
Våran egna väg ansluter till en vägsamfällighetsväg (eller vad man ska kalla den).. och vi har fått kontakt med den som plogar där så han vet att vi finns och han har provat att ploga vår väg och det gick bra .. men han bor inte själv just här utan kör bara åt vägsamfälligheten så att säga..HandySmurf skrev:
Så det är inte så att han kan komma närsomhelst o gräva fram en.. haha :/ måste nog ha en backup.. minst!
MVH Sandra
PS - har några bönder i närheten också, men då vi nyss flyttat hit känner vi ju dem inte än.. vi vet bara att de inte sköter plogningen på vägarna härinne.. däremot kan de säkert hjälpa till om de är hemma och man kör fast osv.
Har precis kastat ut en tråd i en annan del av forumet för tips om fyrhjulsdriven bil hahaspekerök skrev:
Vi har iaf hittat på en som plogar här, men det känns som man inte helt kan vara beroende av just honom.. han bor liksom inte här utan sköter vägen åt vår vägsamfällighet..
MVH sandra
Som jag nämnde i nått svar här innan så hittade vi igår på den som plogar här på vår anknytande väg (vägsamfällighet) och han kunde, mot lite betalning, köra ner på vår väg också.. så det är ju bra! Vi fick fint plogat och han hade inga problem att vända med sin maskin..
Dock var vi ju insnöade igen när vi skulle åka och handla imorse.. (maken tog sig till jobbet, men det hade drivit igen då med.. och när jag skulle åka iväg och handla 4 timmar senare fanns inga spår av hans bilspår..).. då hade det ju ändå inte snöat ett skvatt! Bara drivit igen..
Nu kommer plogbilen förbi här igen på eftermiddagen.. men det känns som man behöver ha nått alternativ! Har inte direkt råd att låta honom åka här två gånger om dagen (även om pengarna han vill ha är bra pris)..
Det kändes lite som om att just idag, när det bara drivit på sidorna, hade en snöslunga räckt och varit bra.. även om man får promenera lite.. för det hade räckt med att köra en gång upp på ena sidan och en gång ner på andra sidan (driver tydligen mest igen på sidorna och inte på mitten?!)..
Men ja.. hur kraftig skulle en snöslunga behöva vara .. ? elstart känns som ett måste då jag har problems med ryggen.. lampa skulle vara bra då det inte direkt finns nån annan belysning där..
Vi har i dagsläget en 4hjulsdriven åkgräsklippare.. (stiga) som man kan köpa plogblad till och/eller snöslunga.. men är det ett bra alternativ? jag tror snöslungan kostade runt 15000 plus.. och plogbladet nära 5000 ..
Gah.. inte lätt det här.. en sak är säker jag orkar fasiken inte skotta hela vägen för hand!
MVH Sandra
Dock var vi ju insnöade igen när vi skulle åka och handla imorse.. (maken tog sig till jobbet, men det hade drivit igen då med.. och när jag skulle åka iväg och handla 4 timmar senare fanns inga spår av hans bilspår..).. då hade det ju ändå inte snöat ett skvatt! Bara drivit igen..
Nu kommer plogbilen förbi här igen på eftermiddagen.. men det känns som man behöver ha nått alternativ! Har inte direkt råd att låta honom åka här två gånger om dagen (även om pengarna han vill ha är bra pris)..
Det kändes lite som om att just idag, när det bara drivit på sidorna, hade en snöslunga räckt och varit bra.. även om man får promenera lite.. för det hade räckt med att köra en gång upp på ena sidan och en gång ner på andra sidan (driver tydligen mest igen på sidorna och inte på mitten?!)..
Men ja.. hur kraftig skulle en snöslunga behöva vara .. ? elstart känns som ett måste då jag har problems med ryggen.. lampa skulle vara bra då det inte direkt finns nån annan belysning där..
Vi har i dagsläget en 4hjulsdriven åkgräsklippare.. (stiga) som man kan köpa plogblad till och/eller snöslunga.. men är det ett bra alternativ? jag tror snöslungan kostade runt 15000 plus.. och plogbladet nära 5000 ..
Gah.. inte lätt det här.. en sak är säker jag orkar fasiken inte skotta hela vägen för hand!
MVH Sandra
Driver det i stort sett alltid från samma håll, så kom ihåg att skotta mot läsidan. Försöker man bygga en vall som "vindskydd" kommer man ångra sig snabbt...
Någon form av drivskydd på sikt kanske kan hjälpa om det finns plats, till kommande vintrar då.
Någon form av drivskydd på sikt kanske kan hjälpa om det finns plats, till kommande vintrar då.
Och en annan sak är också säker själv skulle jag ganska snart ruttna på att köra handdragen snöslunga längs 200 meter infartsväg.Snigla skrev:
Ni kan kanske anlägga en parkeringsplats i slutet av er egna väg, dvs få en uppfriskande 200-meters promenad varje morgon som kväll under snövintern.
Jag vet då en som inte alls ids skotta sin 2-300 långa infart under den mest snörika delen av vintern, utan helt enkelt bara skottar upp precis en parkeringsplats ute vid den stora allmänna vägen.
Sen vi flyttade in har det ju varit tre stormar och blåst konstant.. och mestadels har det blåst från ett annat håll än senaste (snö) veckan.. det kom ju lite snö innan också.. men det la sig aldrig på vår väg utan blåste bara bort tack och lov.. nu senaste veckan när det blåst från ett annat håll.. drevar det igen ganska fort.. och det gick ännu fortare efter plogbilen varit på besök! Min teori är att de små vallarna han lämnade på sidorna.. gör att snön inte lika lätt blåser av vägen igen.. utan lägger sig som bomull på sidorna. Bara min teori alltså haha..engs skrev:
Vi har hitills inte träffat den som äger all mark runt om oss.. han bor nämligen inte här.. och ska man göra nått vid hans åkerkant (ja och hans väg eg.. fast vi har servitut då) så måste man nog försöka komma överrens med honom först.. annars kör han väl ner allt med sina maskiner haha
MVH Sandra
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
jag läste först 1 kvadratkilometer och tänkte no way...cust3000 skrev:
Vi har runt 100m infart plus lite gårdsplan och det kör vi för det mesta med snöslunga, men när det är mycket snö är man ganska trött på det... (i år när stockholmområdet fått så lite snö har det varit toklungt, men de föregående åren hade väl vi som ni har i år)
En snöslunga är bra att ha tillgång till, men kosta på dig att ibland hyra in tjänsten av den som plogar åt föreningen, det kan det lätt vara värt.
Nej, egentligen håller jag lite med dig där.. angående att man tröttnar på att springa där med snöslungan.. oavsett hur bra den är liksom. Men tanken är att den ska kunna underhålla lite.. om och när man behöver det.. sen kan man ju "ett par gånger i veckan" hyra in plogbilen för att ploga ordentligt..Mikael_L skrev:Och en annan sak är också säker själv skulle jag ganska snart ruttna på att köra handdragen snöslunga längs 200 meter infartsväg.
Ni kan kanske anlägga en parkeringsplats i slutet av er egna väg, dvs få en uppfriskande 200-meters promenad varje morgon som kväll under snövintern.
Jag vet då en som inte alls ids skotta sin 2-300 långa infart under den mest snörika delen av vintern, utan helt enkelt bara skottar upp precis en parkeringsplats ute vid den stora allmänna vägen.
Och ang parkeringsplats.. så gjorde vi så häromdagen när vi hm åkt ner i diket.. vi skottade och puttade och fick upp bilen.. sen ansåg vi den vara parkerad för kvällen haha.. sen fick vi skotta lite väg åt den bakåt dan därpå (så vi tog oss ut på den lite mer allmänna vägen) när maken skulle till jobbet. Och visst, de gånger det vankas riktigt med oväder får nog bilen stå däruppe.. MEN vi har också en hyresgäst som går med kryckor.. han vill iaf kunna ta sig ut med sin bil några ggr i veckan..dvs han kan inte gå så långt..
MVH Sandra