244 209 läst · 507 svar
244k läst
507 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Varken jag eller mina 2 grannar ska provtrycka. Vi är andra ägarna på vår kåk medans de byggde sina 2018/2019. Har inte planerat att bo här så många år då vi tänkt bygga nytt enplanshus i framtiden.murak skrev:
Vår nedervåning är provtryckt iaf och där står det 0.22l/s (0.5l/s)
Håller på med detta moment nu, inge isolering vid gummit alltså? Hur gjorde du med vindavledare vid gummit, stoppa du luftspalt även där?pcbjorklund skrev:
Tänkte bara tipsa och dela med mej om en sak angående möss på vinden.
Det gäller en Villa Kalmar iaf. Vet ju inte hur det ser ut med taket vid entrén på andra modeller.
Hur som helst tyckte jag det sprang i undertake på övervåningen. Eh!!!! Va fan.
Skickade upp några musfällor o smack. Där togs det 3 st på en natt.
Ett riktigt detektivarbete utomhus startades och jag tror jag hittade ingången till vinden. Eller jag vet. Nu är fällorna tomma.
Vid anslutningen av entrekupan så fanns det riktigt fina gluggar mössen kunde gå upp i. Rätt upp på vinden. Kapade bort dom lodräta lockläckten o satte en horisontell lockläkt. Perfekt.
Riktigt dåligt av dom eller smv som gjorde det här. Dom är ju så noga överallt annars med musband o grejer. Men men. Bifogar bild.
Det gäller en Villa Kalmar iaf. Vet ju inte hur det ser ut med taket vid entrén på andra modeller.
Ett riktigt detektivarbete utomhus startades och jag tror jag hittade ingången till vinden. Eller jag vet. Nu är fällorna tomma.
Vid anslutningen av entrekupan så fanns det riktigt fina gluggar mössen kunde gå upp i. Rätt upp på vinden. Kapade bort dom lodräta lockläckten o satte en horisontell lockläkt. Perfekt.
Riktigt dåligt av dom eller smv som gjorde det här. Dom är ju så noga överallt annars med musband o grejer. Men men. Bifogar bild.
Tanken är nog att det skall vara en luftspalt där för att vädra under taket. Jag satte metallnät från insidan innan jag isolera, rätt krångligt att komma åt men blev nog rätt.CHEMAS skrev:Tänkte bara tipsa och dela med mej om en sak angående möss på vinden.
Jag drog om ventilationen upp i snedtaket för att kunna få taket att sträcka sig hela vägen ner till ytterväggen, tyckte det blev snyggast.E ErikGg skrev:
Grannarna som har ett likadant hus drog inte om ventilationen utan byggde istället en låda runt röret som taket anslöt mot, men har tyvärr ingen bild på det.
Jag gjorde också det och har en lite halvdålig bild men hoppas den duger.M Mobility skrev: