murak murak skrev:
Tänker grannen provtrycka huset? Står det förresten fortfarande att det är 0,5 l/s per m2 som gräns i de energideklarationer som följer med Smålandsvillor?
Varken jag eller mina 2 grannar ska provtrycka. Vi är andra ägarna på vår kåk medans de byggde sina 2018/2019. Har inte planerat att bo här så många år då vi tänkt bygga nytt enplanshus i framtiden.
Vår nedervåning är provtryckt iaf och där står det 0.22l/s (0.5l/s)

• Gilla
murak
  • Laddar…
pcbjorklund pcbjorklund skrev:
Det kommer inte ligga isolering mot gummit efter du satt upp luftspalt.
Du får spika läkten mot takstolarna och den diagonala regeln, sen dit med board. Just där du har borrat hål kan du inte sätta läkt.
Håller på med detta moment nu, inge isolering vid gummit alltså? Hur gjorde du med vindavledare vid gummit, stoppa du luftspalt även där?

Tänkte bara tipsa och dela med mej om en sak angående möss på vinden.

Det gäller en Villa Kalmar iaf. Vet ju inte hur det ser ut med taket vid entrén på andra modeller.

Hur som helst tyckte jag det sprang i undertake på övervåningen. Eh!!!! Va fan.

Skickade upp några musfällor o smack. Där togs det 3 st på en natt.

Ett riktigt detektivarbete utomhus startades och jag tror jag hittade ingången till vinden. Eller jag vet. Nu är fällorna tomma.

Vid anslutningen av entrekupan så fanns det riktigt fina gluggar mössen kunde gå upp i. Rätt upp på vinden. Kapade bort dom lodräta lockläckten o satte en horisontell lockläkt. Perfekt.

Riktigt dåligt av dom eller smv som gjorde det här. Dom är ju så noga överallt annars med musband o grejer. Men men. Bifogar bild.

• Vit träpanel med lockläkt modifierad för att förhindra möss från att komma in på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
CHEMAS CHEMAS skrev:
Tänkte bara tipsa och dela med mej om en sak angående möss på vinden.

Det gäller en Villa Kalmar iaf. Vet ju inte hur det ser ut med taket vid entrén på andra modeller.

Hur som helst tyckte jag det sprang i undertake på övervåningen. Eh!!!! Va fan.

Skickade upp några musfällor o smack. Där togs det 3 st på en natt.

Ett riktigt detektivarbete utomhus startades och jag tror jag hittade ingången till vinden. Eller jag vet. Nu är fällorna tomma.

Vid anslutningen av entrekupan så fanns det riktigt fina gluggar mössen kunde gå upp i. Rätt upp på vinden. Kapade bort dom lodräta lockläckten o satte en horisontell lockläkt. Perfekt.

Riktigt dåligt av dom eller smv som gjorde det här. Dom är ju så noga överallt annars med musband o grejer. Men men. Bifogar bild.
Tanken är nog att det skall vara en luftspalt där för att vädra under taket. Jag satte metallnät från insidan innan jag isolera, rätt krångligt att komma åt men blev nog rätt.

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
helrob helrob skrev:
Tanken är nog att det skall vara en luftspalt där för att vädra under taket. Jag satte metallnät från insidan innan jag isolera, rätt krångligt att komma åt men blev nog rätt.
Mycket möjligt att det är så. Jag får kanske modifiera lite. Hehe. Men mössen e borta iaf.

E
Nån som har bilder på hur skorsten är dragen på övervåningen (med eller utan vinkel) på en standardtillval för Villa Nybro med 38grader, innan man isolerat och plastat?

Tjenare tänkte kolla hur ni gjorde med luftspalten i övergången mellan tak och takkupan?

• Takstruktur med isolering och rödmarkering vid takkupans övergång där luftspalt diskuteras.
    Skapa konto
K Knox11 skrev:
Tjenare tänkte kolla hur ni gjorde med luftspalten i övergången mellan tak och takkupan?
Jag borrade 4-5 hål i regeln med 22mmborren 🤸

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
S Sunebygge skrev:
Jag borrade 4-5 hål i regeln med 22mmborren 🤸
Okej, satte du bord även på den sidan med duk?

• Byggnadsstomme med träreglar och isolering, synlig ångspärr av plast och en röd pil pekar på en del av konstruktionen.
    Skapa konto
K Knox11 skrev:
Okej, satte du bord även på den sidan
K Knox11 skrev:
Okej, satte du bord även på den sidan med duk?
Ja, jag gjorde 2 tårtbitar som möttes på regeln och tejpade med gröntejp

E
Hur har ni som har ventilationskanal i trappen gjort? Visa gärna några bilder. Jag behöver lite uppslag på vad man kan göra

Ventilationskanal installerad ovanför en trätrappa, isolerad med silverfolie och täckt med plast.
Skapa konto
Ventilationskanal i taket på trappa, delvis täckt med isolering och plast, synlig träram och vägg i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

E ErikGg skrev:
Hur har ni som har ventilationskanal i trappen gjort? Visa gärna några bilder. Jag behöver lite uppslag på vad man
E ErikGg skrev:
Hur har ni som har ventilationskanal i trappen gjort? Visa gärna några bilder. Jag behöver lite uppslag på vad man kan göra

[bild][bild]
Jag drog om ventilationen upp i snedtaket för att kunna få taket att sträcka sig hela vägen ner till ytterväggen, tyckte det blev snyggast.
Grannarna som har ett likadant hus drog inte om ventilationen utan byggde istället en låda runt röret som taket anslöt mot, men har tyvärr ingen bild på det.

• Gilla
ErikGg
  • Laddar…
M Mobility skrev:
Jag drog om ventilationen upp i snedtaket för att kunna få taket att sträcka sig hela vägen ner till ytterväggen, tyckte det blev snyggast.
Grannarna som har ett likadant hus drog inte om ventilationen utan byggde istället en låda runt röret som taket anslöt mot, men har tyvärr ingen bild på det.
Jag gjorde också det och har en lite halvdålig bild men hoppas den duger.

• Byggrenovering av ett tak med exponerade träbjälkar, isoleringsmaterial och metalldetaljer, stege och verktyg synliga i rummet.
    Skapa konto
  • Gilla
ErikGg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.