248 087 läst · 510 svar
248k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Jag kommer köpa TP21 400x900 hxb
Då entréplan redan har ett rörsystem så ska man inte blanda till två rör system där uppe heller. Egentligen räcker det med TP11.or men pga ett rör system så är det bra att ta två paneler i radiatorn de är inte alls tjocka.
efter att ha gjort transmissionsberäkning till övervåningen så räcker det med 300-350 W/radiator till vår Huskvarna som är två planshus. Då är det 500mm lösull på kallvinden
Då entréplan redan har ett rörsystem så ska man inte blanda till två rör system där uppe heller. Egentligen räcker det med TP11.or men pga ett rör system så är det bra att ta två paneler i radiatorn de är inte alls tjocka.
efter att ha gjort transmissionsberäkning till övervåningen så räcker det med 300-350 W/radiator till vår Huskvarna som är två planshus. Då är det 500mm lösull på kallvinden
Vet inte om man kan kalla det ettrörs-system rakt av, det är ju flera oberoende ettrörs-kretsar på bottenvåningen. Jag gjorde likadant på övervåningen och drog tre oberoende parella slingor. Ett med de två gavelsovrummen och klädkammaren, ett med allrum och ett sovrum, ett med handdukstork och element i badrummet.
Ni som isolerat Nybro med skivor. Hur många paket har det gått åt? Blir 250mm isolering i facken mellan takstolarna och lika tjockt på ytterväggarna. Uppe på vinden blir det 340mm.
Om man nu kör med isoleringen smv skickar med så går det åt 21st 95mm skivor per fack om man nu kör 3st skivor på varandra (285mm).
30st balar har vi liggandes där uppe men det kommer man ej långt med. Har tänkt köpa till 220mm och 45mm skivor.
Kanske blir billigare att köra lösull iaf?
Om man nu kör med isoleringen smv skickar med så går det åt 21st 95mm skivor per fack om man nu kör 3st skivor på varandra (285mm).
30st balar har vi liggandes där uppe men det kommer man ej långt med. Har tänkt köpa till 220mm och 45mm skivor.
Kanske blir billigare att köra lösull iaf?
Jag har fått offerter mellan 23000 - 31000kr.helrob skrev:
Att köpa fler isolerskivor borde bli billigare iaf körde ett race nu ikväll efter jobbet i vinkeldelen
Blev Altech radiatorer för mig. 2 st K22 2 st K21 och 1st K11 (väldigt lååångt i kupan). 50cm höga. Fanns flera märken som verkade br och ligga i samma prisklass.murak skrev:
Fick flera riktiga ocker-offerter varav dyraste var 75000. Hittade tillslut en på 35000 och då ingick lite förberedande dragning av vatten till badrum. Öppet och förberett överallt för dragning, inga genomförningar/borrnigar eller så så gick ju rätt fort. Så 5000 per element lät ju bra. Vi kunde inte nyttja rot tyvärr annars hade det ju blivit ngt billigare.
Isolerade villa Ljungby med lösull (0.036). Plastade och förberedde allt annat själv. Själva isoleringen kostade 24500 för 240mm i snedtak och 500mm i tak. Med tanke på allt isoler-damm som yrde när kortsidorna gjordes och tidsbesparingen vs att sätta skivor så är ivf jag glad att vi valde att blåsa in resten.RandomHero skrev:
Tack för svar! Det blev dem för 5kkr/st (Thermopanel TP22 V4)B belz skrev:Blev Altech radiatorer för mig. 2 st K22 2 st K21 och 1st K11 (väldigt lååångt i kupan). 50cm höga. Fanns flera märken som verkade br och ligga i samma prisklass.
Fick flera riktiga ocker-offerter varav dyraste var 75000. Hittade tillslut en på 35000 och då ingick lite förberedande dragning av vatten till badrum. Öppet och förberett överallt för dragning, inga genomförningar/borrnigar eller så så gick ju rätt fort. Så 5000 per element lät ju bra. Vi kunde inte nyttja rot tyvärr annars hade det ju blivit ngt billigare.
Hej! Mycket trevlig tråd att sitta och skaffa mycket och användbar information till sin smålandsvillan villa nybro övervåning 38 grader... Men har en fråga ang hur ni gjort vid valvet in till vinkel delen. Alltså hur ni har byggt där vid skedet vid plastning.. Vet inte riktigt hur jag ska få ihop med med luftspalt osv just där.. Misstänker att man får lek lite Picasso. Tacksam för bilder om folket har /D
Det är ett sju helsikes mätande och tänkande där tyvärr. I mitt Nybro ligger hanbjälkarna i vinkeldelen några cm högre upp än i andra delen. Märkte det nu när jag spikade glesen...Dente skrev:Hej! Mycket trevlig tråd att sitta och skaffa mycket och användbar information till sin smålandsvillan villa nybro övervåning 38 grader... Men har en fråga ang hur ni gjort vid valvet in till vinkel delen. Alltså hur ni har byggt där vid skedet vid plastning.. Vet inte riktigt hur jag ska få ihop med med luftspalt osv just där.. Misstänker att man får lek lite Picasso. Tacksam för bilder om folket har /D
Här är några bilder på hur andra gjort med plasten i vinkeln
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt att få se lite bilder på hur folk har gjort där, ska precis börja med det momentet på vår Lekeryd (vilket ju är en Nybro med trappen i vardagsrummet istället för hallen).
En fundering jag har är hur har folk gjort med luftspalt i ränndalen? Är ju en himla massa reglar som möts och har sig, som man måste borra hål i för att få nåt slags luftflöde från takfot.
En fundering jag har är hur har folk gjort med luftspalt i ränndalen? Är ju en himla massa reglar som möts och har sig, som man måste borra hål i för att få nåt slags luftflöde från takfot.
Misstänkte det nästan, men nu har man lite hum om så då är man nog inte så illa ute.. Tack för snabbt svar!RandomHero skrev:
Som de flesta skriver. "Så länge det är tätt och att taket går att få ihop så spelar det ingen roll"Dente skrev:
Sjukt vad mycket tejp det går åt... grannen som byggt ett Kalmar har inte tejpat alls. Han tyckte det räckte med att köra 60cm överlapp med plasten hur han lyckas få det tätt vid stödbenen det utan tejp är för mig en gåta
Tänker grannen provtrycka huset? Står det förresten fortfarande att det är 0,5 l/s per m2 som gräns i de energideklarationer som följer med Smålandsvillor?RandomHero skrev:Som de flesta skriver. "Så länge det är tätt och att taket går att få ihop så spelar det ingen roll"
Sjukt vad mycket tejp det går åt... grannen som byggt ett Kalmar har inte tejpat alls. Han tyckte det räckte med att köra 60cm överlapp med plasten hur han lyckas få det tätt vid stödbenen det utan tejp är för mig en gåta