D DNH skrev:
Hela taket ser ut som dessa, det var de första killen från smv sa vid slutbesiktning.. ”detta är absolut inte svartmögel, utan skivorna är dränkta i olja...”

Pratade med en snickare som kollade, och blev lite misstänksam över fläckarna..

Besiktningsmannen köpte smv’s historia...

Kan ju också nämna att snickarna som monterade taket har trampat igenom borden på flera ställen, ett ställe ser man rakt ut i tegelpannorna...

Få det uppkollat ordentligt så att de inte är fuktiga.
Förutsätter att de söndertrampade skivorna skall bytas ut.

D
C CIW skrev:
Få det uppkollat ordentligt så att de inte är fuktiga.
Förutsätter att de söndertrampade skivorna skall bytas ut.
De byter inte ut de trasiga skivorna....

D DNH skrev:
De byter inte ut de trasiga skivorna....
Varför inte?
Vad sa besiktningsmannen?

D
C CIW skrev:
Varför inte?
Vad sa besiktningsmannen?
Nä, smv.
De lappade med nån svart klisterlapp.

murak
Våra skivor såg liknande ut och vi fick det också förklarat att det är pga oljehärdningen. De har inte ändrat utseende på 3 år så jag litar på påståendet.

Givetvis ska de fixa skivor som blivit trasiga! Ring byggledare eller direkt till smålandsvillan, nu med en gång. Ta mycket kort.

Jag har själv bara gott att säga om smålandsvillan som företag, de har varit väldigt hjälpsamma. Men det betyder inte att byggarna som sätter upp huset är något att ha! Stå på dig!

murak
D DNH skrev:
Jag vill inte gå in på detaljer, men vi ska ha 2 års besiktning nu och hoppas att de inte godkänner lagningen.

Saken är den att vi alla missade takproblemet vid slutbes, och detta upptäcktes inte för än månader senare..

Så himla tråkigt.
Ah, ok. Jag trodde ni höll på att bygga nu :) Om jag förstått det rätt så kan det vara svårt att få fel åtgärdade som egentligen skulle uppmärksammats på slutbesiktningen. Jag hoppas jag har fel.

Har ni upptäckt något läckage under de två år ni bott i huset? Är övervåningen inredd?

D
murak murak skrev:
Ah, ok. Jag trodde ni höll på att bygga nu :) Om jag förstått det rätt så kan det vara svårt att få fel åtgärdade som egentligen skulle uppmärksammats på slutbesiktningen. Jag hoppas jag har fel.

Har ni upptäckt något läckage under de två år ni bott i huset? Är övervåningen inredd?

Nä, vi har tänkt börja inreda nu. Men vill ha åtgärdat taket först. Ett hål rakt igenom, de andra kanske klarar sig är liksom en bula som är nedtryckt, lite spräckt. Funderar på att skjuta in en skiva som överlappar om de inte åtgärdar det riktigt.
Deras snickares lösning känns sådär..

Det kommer inget vatten idag, tack vare hela takpannor?

Det borde duga med att skjuta in en skiva och tejpa. Det är ju trots allt bara ett extra kondens och vindskydd under pannorna.

Hade så i ett (1) av facken på min smv. Övriga var helt "rena".

Tjena!

Grym trå, man lär sig mycket knep. Jag är nu i farten på övervåningen på en villa Eksjö och undrar några saker jag hoppas nån har bättre koll på än mig.

Fråga 1
Tänkte börja med att sala på takstolarna med 95x45 och märkte genast att dom inte låg i rak linje med varandra, diffar med 1-2 cm. Hur skall man göra det smidigt för att fixa en rät linje från gavel till gavel ?

Fråga 2
Hur har ni fäst plasten mellan gavel och långsida ? Har reglat upp med 70x45 så 2 st 95 skivor sitter som en smäck. Fäster man plasten på undersidan av första takstolen eller hur går man tillväga ?

murak
Hej!

1. Jag gjorde inte detta moment själv men jag hade lagt något (plywood, oljeboard eller liknande) mellan befintlig regel och nya 45x95 där det behövs. Lägg en någorlunda rak regel horisontellt över takstolarna för att kunna jämföra o mäta. Sen tror jag inte det behöver vara på milimetern, men det beror på hur man är lagd :)

2. Plasten från långsidan viks ner ett par decimeter på plasten på gavlarna. Sen tejpa skarven. Eller tvärt om. Det finns många sätt att göra det, men det viktiga är att skarven blir tät och att skarven inte utsätts för dragkrafter som med tiden kan få även bra tejp att släppa.

Lycka till!

• Gilla
DlcEksjö
  • Laddar…
Man kan sadla på genom att sätta en tunnare regeln parallellt med befintlig regel men utan att den ligger dikt emot utan den hålla på plats genom spikbleck/bitar av glespanel, då kan man justera så att man får samma höjd på alla reglar. Vi använde den metoden, ett extra plus är mindre köldbrygga eftersom regeln inte är massiv utan det blir ett luftgap.

• Gilla
murak
  • Laddar…
helrob helrob skrev:
Man kan sadla på genom att sätta en tunnare regeln parallellt med befintlig regel men utan att den ligger dikt emot utan den hålla på plats genom spikbleck/bitar av glespanel, då kan man justera så att man får samma höjd på alla reglar. Vi använde den metoden, ett extra plus är mindre köldbrygga eftersom regeln inte är massiv utan det blir ett luftgap.

Först och främst, Tack för svar
Jag har tänkt på den lösningen, men vilken regel skall man utgå från om man vill ha rakt från gavel till gavel ? Den som bygger ut mest eller utgå från ett mått som ligger utanför alla reglar och köra efter det ?

Och funderat på hur man skall göra med det gapet mellan befintlig regel och 95:an, lägga en remsa med isolering emellan ? Någon jag såg som hade monterat "vad jag tror" var vindpapp över springan som blir. Förstod inte riktigt varför..

Hur som haver blir det skit med isoleringen sen då jag tänkt köra med skivor, hade räknat så fint på tjocklek av skivor som skulle passa fint men nu blir det ju upp till några cm som skall läggas till. Men får tänka om på tjocklek på skivorna helt enkelt

murak
D DlcEksjö skrev:
Först och främst, Tack för svar
Jag har tänkt på den lösningen, men vilken regel skall man utgå från om man vill ha rakt från gavel till gavel ? Den som bygger ut mest eller utgå från ett mått som ligger utanför alla reglar och köra efter det ?

Och funderat på hur man skall göra med det gapet mellan befintlig regel och 95:an, lägga en remsa med isolering emellan ? Någon jag såg som hade monterat "vad jag tror" var vindpapp över springan som blir. Förstod inte riktigt varför..

Hur som haver blir det skit med isoleringen sen då jag tänkt köra med skivor, hade räknat så fint på tjocklek av skivor som skulle passa fint men nu blir det ju upp till några cm som skall läggas till. Men får tänka om på tjocklek på skivorna helt enkelt
En centimeter hit eller dit spelar inte så stor roll med skivor, det går att puffa till dem så de passar. Men jag förstår hur du tänker :)

Vindpapp i gapet är bra om man skall sprutisolera taket eftersom man vill fylla ett fack i taget.
Du har rätt att det blir problem att isolera i gapet som uppstår - men luft är en bra isolator jämfört med trä i vilket fall, så blir ändå en förbättring jämfört med massiv regel. Jag rekommenderar spikplåt för att fästa upp en sådan konstruktion för att inte skivorna i facken bredvid skall fastna mot glespanelbitarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.