248 132 läst · 510 svar
248k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Är det någon som har FTX Systemair ventilation och har justerat in vad de tre nivåerna på in och utluft skall motsvara efter att ha kopplat in övervåningen? Min ansats är att öka de befintliga värdena med 50% med motiveringen att volymen inte fördubblas med snedtak och inte heller ökas antalet boenden i huset bara för att man får en våning till men däremot så dubblas antalet utblås och utsug.
Jag kör lite monolog och förtäljer att SMV har ett internt krav vad gäller täthet på 0,5 l/s per m2, finns att läsa om i pärmen man får med.
Vi har under våren anlitat hantverkare för att isolera, dra avlopp och vatten till badrum, fixa ventilation, dra el, osb/plyfa+gips. Mer eller mindre målningsfärdigt. Entreprenören är nu färdig och vi kommer provtrycka nästa vecka. Jag kommer dela med mig av resultatet i denna tråd så andra kan dra lärdom av det.
Det finns mycket bilder så om någon är intresserad av något speciellt moment är det bara att säga till
Vi har under våren anlitat hantverkare för att isolera, dra avlopp och vatten till badrum, fixa ventilation, dra el, osb/plyfa+gips. Mer eller mindre målningsfärdigt. Entreprenören är nu färdig och vi kommer provtrycka nästa vecka. Jag kommer dela med mig av resultatet i denna tråd så andra kan dra lärdom av det.
Det finns mycket bilder så om någon är intresserad av något speciellt moment är det bara att säga till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provtryckning klar. Resultatet blev 0,69 l/s (SMV krav 0,5 l/s)
Efter första tryckningen tejpades altandörrar och vissa fönster, men det gav ingen märkbar förbättring. Läcksökning mha värmekamera, vindmätare och genom att känna med handen. Diffspärren på övervåningen hade många läckor. En del skivmaterial skruvades ner för att bättre kunna få en bild av vart det läckte. Såg då även att installationsskicktet (70mm) i gavlarna var isolerade med 95mm isolering delad på mitten.
Trist. Hade gärna börjat spackla o måla nu.
Jag skall rapportera detta till entreprenören.
Efter första tryckningen tejpades altandörrar och vissa fönster, men det gav ingen märkbar förbättring. Läcksökning mha värmekamera, vindmätare och genom att känna med handen. Diffspärren på övervåningen hade många läckor. En del skivmaterial skruvades ner för att bättre kunna få en bild av vart det läckte. Såg då även att installationsskicktet (70mm) i gavlarna var isolerade med 95mm isolering delad på mitten.
Intressant med mätning. Jag gick runt och kände och tejpade ordentligt, men blir ju aldrig helt tätt runt alla genomförningar så hade varit kul att mäta också.murak skrev:Provtryckning klar. Resultatet blev 0,69 l/s (SMV krav 0,5 l/s)
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vi hade 0.19, när vi byggde för 8år sedan, de måste väl byggt några hus innan ditt?
Så vitt jag vet så finns inte längre något täthetskrav i BBR för småhus. Jag vet att det finns ett inofficiellt krav för passivhus på 0,3 l/s per m2. Annars är det upp till var och en att ställa egna krav. T ex SMV som har 0,5.M Mandok skrev:
Det fanns läckor lite här o var på övervåningen, överallt där det fanns skarvar i plasten. Nedervåningen var tät förutom vid ett par ventiler, i en av skarvarna mellan modulerna i golvet (ner mot grunden) samt vid altandörrarna. De läckaget var dock inget mot de läckor som var på övervåningen.
Hela taket ser ut som dessa, det var de första killen från smv sa vid slutbesiktning.. ”detta är absolut inte svartmögel, utan skivorna är dränkta i olja...”
Pratade med en snickare som kollade, och blev lite misstänksam över fläckarna..
Besiktningsmannen köpte smv’s historia...
Kan ju också nämna att snickarna som monterade taket har trampat igenom borden på flera ställen, ett ställe ser man rakt ut i tegelpannorna...
Pratade med en snickare som kollade, och blev lite misstänksam över fläckarna..
Besiktningsmannen köpte smv’s historia...
Kan ju också nämna att snickarna som monterade taket har trampat igenom borden på flera ställen, ett ställe ser man rakt ut i tegelpannorna...