helrob helrob skrev:
Korta varianten är:
  • Tejp mot vindduk: kanske 5 år
  • Tejp mot plast: 50 år
  • Tejp, tätningsmasssa och spänna under ribba: 100 år
Men beror ju på hur du gjort i övrigt också, lite svårt att se på bilden.

Jag såg själv på ett ställe där jag har tejp mot regel-spånskiva att det släppt efter 2 år så skall fixa till detta.

Tack för svar.

Jag blev mest orolig för hur jag vikt plasten. Jag fick konstruktionen i sig ”okejad” av Göran Axelsson på Myresjöhus/ SMV efter att jag postade inlägget.

Jag hoppas att tyngden av lösullen (när den sprutas i facken) kommer göra så att den håller plasten med tejp still mot vindduken av sin egen tyngd så att säga. Givetvis så är duken rengjord innan tejpning.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag kapade upp såhär. Reglade upp vid varje skarv o kommer skruvlimma tillbaka skivorna jag kapat upp.
[bild]
Nu har jag sågat upp lite mer och såg att det redan är förberett för dragning av avlopp!
Frågan är om det finns hål genom flera reglar än de närmaste? Sågat uppdel i trägolv som visar isolering och avloppsrör förberedda för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband visar avståndet mellan avloppsrör och genomföringshål i träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såklart hamnar avloppet till toan på andra sidan regeln... Kan man dra det igenom eller måste man satsa på bakutkast och dra över regeln bakom kattvindsväggen?
 
Avlopp till toan måste du dra över.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Avlopp till toan måste du dra över.
Tänkte såklart inte försöka få igenom 11 cm avloppsrör genom 7 cm hål... utan frågan alltså mer:
Visst bör det fungera att utöka hålet genom balken så att man kan dra avloppsröret igenom (förstärka på båda sidorna sen) och fallet bör väl inte heller bli något problem då det bara är frågan om ca 60 cm?
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
helrob helrob skrev:
Tänkte såklart inte försöka få igenom 11 cm avloppsrör genom 7 cm hål... utan frågan alltså mer:
Visst bör det fungera att utöka hålet genom balken så att man kan dra avloppsröret igenom (förstärka på båda sidorna sen) och fallet bör väl inte heller bli något problem då det bara är frågan om ca 60 cm?
Haha. Nä det förstod jag. Jag har för mej att smv inte rekommenderar att ta så stort hål i bjälklaget. Men ring o kolla med dom alternativt en bra snickare. Skulle jag iaf göra.
 
Och här ser man ju exakt var jag har tänkt ha avloppsbrunnen till badkaret...
 
  • Avloppsinstallation i golvet för ett badkar med rörmärkningar och isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Rörinstallation under golvet med korta tillvattenrör framför brunnen under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick bra med brunnen,
däremot väldigt korta tillvattenrör så hamnar under tvättställskommoden.
Installation av brunnen med korta tillvattenrör under en tvättställskommod i konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Börjar med att tacka trådskaparen och alla som skrivit i tråden. Har varit till otrolig hjälp nu när vi satt igång att inreda övervåningen i vårt hus från Smålandsvillan (villa Nybro med takkupa).

Har läst tråden säkert fyra fem gånger, googlat runt och ringt ca 100 gånger till smålandsvillan de senaste veckorna så tänkte dela med mig av det jag lärt mig.

Jag har samlat alla inköpslistor och steg för steg hur vi gjort hittills (inte klara än) på en blog här:
http://www.overvaning.se

Hoppas det kan hjälpa någon som är i färd med att börja isolera ovanvåningen!
 
  • Gilla
Glofinken och 4 till
  • Laddar…
Hej,

Då var det dags att isolera övervåningen på vårt Villa Eksjö från Smålandsvillan. Jag ska försöka maximera utrymmet genom att dels isolera hela vägen upp till nock men också att isolera mot de yttersta reglarna i takstolarna för att ha möjlighet att använda utrymmet hela vägen ut mot ytterväggarna (kattvindarna). Takstolsfacken är ca 120mm breda.

Jag har fått ganska mycket isolering med huset, skivor som är 95mm breda. Antar att det är standard för Smålandsvillan-hus. Jag vet att många fyller på med lösull och det står lösull i principskissen jag fått från SMV men jag funderar på att köra skivor hela vägen upp till nock. Säkert rejält jobbigt att få upp de sista men jag hoppas på att minimera tjockleken och kanske spara lite pengar. Vad tror ni?

Jag undrar också över hur mycket isolering jag behöver om jag kör skivor hela vägen och inte lösull. På bifogad bild tänkte jag sätta läkt för luftspalt längs de blå linjerna. Tror ni 36mm läkt för luftspalten räcker eftersom jag har styv plywood mot taket? Masoniten kommer bukta sig nedåt (inte uppåt) så därför tycker jag 36mm borde räcka och jag tänkte inte heller sätta en läkt i mitten av 120mm-facken, eller behövs det?

Sen tänkte jag sala på de röda linjerna för isolering. Den regeln som sitter bakom de röda strecken är 195mm bred, om jag gör en luftspalt på ca 40mm (läkt + masonit) kommer det vara ca 155mm kvar för isolering. Jag har också förstått att ett sista lager isolering bör ligga tvärs (horisontellt)? Jag har hört vissa som tycker att jag inte behöver ha mer än 200mm isolering om jag har luftspalt men här är det många som pratar om ca 300mm, osäker på vad som gäller.
Om jag har 155mm kvar på befintlig regel i snedtaket, ska jag då sala på 35mm för att få plats med två st 95mm-skivor och sen lägga 95mm-regel tvärs för ett tredje lager 95mm-isolering (totalt 3x95mm = 285mm).

Jag funderar även på hur luftspalten ska fästas längs den gröna linjen men det får bli en senare fråga. Vet att det diskuterats i tråden och bilder har visats men jag är ändå inte helt införstådd i hur det ska se ut ännu.
 
  • Takstol med isolering och färgade markeringar för luftspalt och isoleringsplan i en renovering av övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har förhöjda långsidor på huset så det blir nog lite annan lösning för dig jämfört med vad som diskuterats här i tråden men samma princip. Du får ju rejäla kattvindor som blir riktigt användbara!
Hur mycket isolering som går åt räknar du ju lätt ut själv, bara mäta arean på taket och sen dividera med måttet på isolerskivorna och multiplicera med tre för tre lager.
Hur tjock isolering man ska ha är ju i slutändan upp till dig, blir en kompromiss mellan uppvärmningskostnad och kostnad och utrymme för isoleringen. Beror också på var i landet du bor och hur utsatt läge dit hus har. Byggnormerna ställer också krav på energi förbrukningen i nybyggda hus.
 
Hej Jörgen,
Vi använde 36x25mm läkt när vi byggde luftspalt, läkten satte vi stående i kanterna mot takstolar och liggande i mitten för att undvika att boarden i luftspalten och yttertaket trycks ihop, när lösullen sprutas in så brukar det vara ganska högt tryck så därför behövs läkt i mitten av boarden. Om du använder isolerplattor istället och har styv plywood i yttertaket så behöver du nog inte läkt i mitten.

Har också noterat att vissa i tråden har >300 mm isolering, verkar dock vara de som bor i norra Sverige. Vi har byggt i Skåne och kommer ha ca 245mm lösull i taket. När vi isolerade gavlarna så använde vi de 95mm isolerskivorna som smålandsvillan lämnade kvar, två lager av dessa följt av ett lager 45mm isolerskivor. Ångspärren satte vi bakom 45mm skivorna för att få 45mm reglar som vi kan fästa osb-skivor och gips på utan att punktera ångspärren.

Ser att din takfot ser annorlunda ut, men jag skulle tro att du ska dra luftspalten ner mot den gröna linjen och sätta åldersbeständig tejp i skarven för att se till att det inte kan blåsa in i isoleringen. Sen är det viktigt att ångspärren fästs tätt mot den grön-vita vindpappen som kommer upp från undervåningen, t ex med åldersbeständig t-flex tejp, så jag gissar att det redan finns isolering bakom den?
 
Intressant!
@Simon Hultgren la du det sista lagret med 45mm-isolering horisontellt för att isolera köldbryggorna från de vertikala reglarna i gaveln? Fäste du sen osb/gips i de horisontella 45mm-reglarna eller hade du ytterligare ett installationsskikt mellan 45mm-isoleringen och osb/gips?

Gällande att fästa luftspalten vid den gröna linjen. Antar att det räcker med att fästa mot den liggande regeln med tejp? På vissa ställen har jag nämligen för lite överhäng på vindpappen så jag kan inte vika upp den mot masoniten och tejpa vindpappen mot masoniten. Antar att det vore bäst men som sagt får jag nog tejpa mot regeln i det fallet vindpappen har för lite överhäng.

Jag lutar åt att köra 95+95+45mm isolering med skivor. Vi bor söder om Kungsbacka utanför Göteborg så ingen extremkyla. Finns det någon praxis avseende om skivor eller lösull isolerar bäst? Alltså om 235mm isolering med skivor är bättre, sämre eller lika som 235mm lösull.

Osäker på hur du menar med att fästa ångspärre mot vindpappen från undervåningen och om det är isolerat bakom där. Jag får fota mer när jag kommer hem och lägga upp bilder och tankar här..
 
Vi har ett Kalmar, också utanför Kungsbacka mot Vallda. Vi håller också på att isolera. Vi kanske ska hjälpa varandra? :)
Vi har börjat sätta skivor på gavlarna och tänkte sätta tre lager med 95mm och sen plast. Men ska sista lagret ligga åt andra hållet? Det har vi helt missat.
 
@Jörgen78 Precis, vi satte lagret med 45mm skivor horisontellt, köpte skivor som hade en bredd som passar när man sätter 45x45 reglar med cc på 450.

Angående luftspalten så tror jag också du kan fästa den mot den liggande regeln, precis under det gröna strecket.

Eftersom de dragit upp vindpappen som de gjort på bilden så borde det vara isolering bakom den, men absolut värt att kontrollera det. I instruktionerna för det huset vi byggde (Villa Nybro) så står det att det är viktigt att fästa ångspärren mot vindpappen, och ångspärren sitter ju innanför isoleringen. Har du fått sprängskisser som visar detaljerna för hur du ska sätta ångspärr i takfot, tak och gavlar?
 
@Simon Hultgren Aha, så 45mm isoleringsskivor med bredden 450mm så det passar mellan reglarna utan att behöva skära varje skiva? Satte ni även 45x45-reglar vertikalt för att fästa osb/gips eller fäste ni osb/gips endast på de horisontella reglarna?

Jag hittade skissen du tänker på (bifogad). Nu förstår jag vad du menade. Jag antar att det isoleras när jag isolerar det förhöjda vägglivet. Vi ska iväg över valborg så jag dubbelkollar och fotar lite gällande detta nästa vecka.

Sen är det nog bara börja sätta upp luftspalten i varje fack och sen även sätta mögelstoppers högst upp i varje fack eftersom jag ska sätta luftspalt till nock. Kan jag köra fogskum i nederkant av luftspalten eller är tejp att föredra? Tänkte om jag ändå skulle fogskumma/tejpa mellan masoniten. Behöver jag även täta längs sidorna på masoniten där jag har läkten och regeln?

Det lutar som sagt åt 95+95mm vertikalt och sen plast och sen ett lager med 45mm-skivor horisontellt som jag sedan återanvänder som installationsskikt och fäster osb/gips i.
 
  • Teknisk ritning som visar detaljer för isolering och konstruktion av tak och väggsektion i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.