243 709 läst · 505 svar
244k läst
505 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Har nu kommit till att börja sätta väggar och har bestämt mig för stålskena i tak/golv och träreglar däremellan. Har dock stött på lite bryderi i kattvinden och skulle gärna ta emot tips. Jag tänker mig dra in väggen en bit in i kattvinden för att ha förvaring där, till viss del öppna hyllor och till viss del lådor (tänkte använda IKEA NORDLI). Så här ser det ut nu (skenorna är inte fästa i golvet ännu):
Frågor:
1) Hur skulle ni göra för att fästa reglar i snedtaket? Lägga en gles till längsmed och snedkapa reglarna så att de sitter i skena i botten och i gles i toppen?
2) Då kattvinden angränsar till gemensamt utrymme, behöver jag sätta skiva båda fram och bak om reglarna för isolering med avseende på ljud, eller vad är smidigast? Kanske det är overkill?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
1) Hur skulle ni göra för att fästa reglar i snedtaket? Lägga en gles till längsmed och snedkapa reglarna så att de sitter i skena i botten och i gles i toppen?
2) Då kattvinden angränsar till gemensamt utrymme, behöver jag sätta skiva båda fram och bak om reglarna för isolering med avseende på ljud, eller vad är smidigast? Kanske det är overkill?
1. Ja, längs med eller "kottla" med en gles-bit om det känns stabilt nog (prova?).
2. Jag hade nog testat först och om det blir mycket ljud som transporteras där så hade jag bubblat in lite isolering i kattvinden.
Kul att följa! Mata på med bilder =)
2. Jag hade nog testat först och om det blir mycket ljud som transporteras där så hade jag bubblat in lite isolering i kattvinden.
Kul att följa! Mata på med bilder =)
Har ni installerat vattenskåp i badrummet? Jag har tänkt att ha separat badkar så blir ju rätt mycke kopplingar om man sätter allt under tvättstället och vi får inte plats med annat än en rätt grund kommod på typ 42 cm och börjar bli tveksam om jag kan hitta en passande sådan?
helrob: Vi har två separata vattenskåp, ett för golvvärmen och ett för vatten till kommod, badkar, toalett och handdukstork. Vi valde att placera dem så att de öppnar ut mot andra delar av huset för att inte ha skåpen in mot badrummet. Ett går mot trappen och en bak mot kattvinden (vilken vi kommer ha access till via klädkammaren som ligger jämte badrummet).
Kan tillägga att vi kommer ha ett spa-badkar vilket kräver ledningar och el-amslutning på "rätt" plats. Handdukstorken har såväl el som vattenburen värme.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan tillägga att vi kommer ha ett spa-badkar vilket kräver ledningar och el-amslutning på "rätt" plats. Handdukstorken har såväl el som vattenburen värme.
Redigerat:
Hej på er!
Vi bestämde oss tidigt för att vi ville ha öppet i nock i vår Kalmar så jag har lagt ner åtskilliga timmar på att söka information på olika håll för att komma fram till en lösning. Här kommer resultatet! Hoppas att bilderna kan inspirera!
/Pontus
Vi bestämde oss tidigt för att vi ville ha öppet i nock i vår Kalmar så jag har lagt ner åtskilliga timmar på att söka information på olika håll för att komma fram till en lösning. Här kommer resultatet! Hoppas att bilderna kan inspirera!
/Pontus
Notering till mig själv nästa gång jag bygger hus: Skriv ordentligt på väggen vad linjer betyder!
T.ex betydde denna linje; här kan dosan inte sättas för här måste garderoben stå ... och inte centrera dosan här....
Hoppas elektrikern hinner koppla in innan Jul nu när dosorna är flyttade.
T.ex betydde denna linje; här kan dosan inte sättas för här måste garderoben stå ... och inte centrera dosan här....
Hoppas elektrikern hinner koppla in innan Jul nu när dosorna är flyttade.
Nu börjar det bli dags att tänka på nästa steg som blir badrummet. Vet inte hur mycket jag skall lägga ut och hur mycket man kan klara själv. Hur mycket har ni som redan kommit dit gjort själva med era badrum? Plastmatta på golvet eller klinker? Elgolv komfortvärme eller ej? Finns det något behov av ett lamputtag ovanför badrumsfönstret?
Halloj!
Vi gjorde såhär med plastningen mot vindduk i kattvindar/takfot på vårat Villa Nybro.
Plasten löper alltså längs med påsalningen och in under den och ut ovanpå vindduken där den sammanfogas med denne med tejp.
Ser ni något problem med denna lösning? Det pratas ganska friskt om hur detta skall göras på rätt sätt.
Tacksam för svar.
Vi gjorde såhär med plastningen mot vindduk i kattvindar/takfot på vårat Villa Nybro.
Plasten löper alltså längs med påsalningen och in under den och ut ovanpå vindduken där den sammanfogas med denne med tejp.
Ser ni något problem med denna lösning? Det pratas ganska friskt om hur detta skall göras på rätt sätt.
Tacksam för svar.
Logga in
Skapa konto
Korta varianten är:
Jag såg själv på ett ställe där jag har tejp mot regel-spånskiva att det släppt efter 2 år så skall fixa till detta.
- Tejp mot vindduk: kanske 5 år
- Tejp mot plast: 50 år
- Tejp, tätningsmasssa och spänna under ribba: 100 år
Jag såg själv på ett ställe där jag har tejp mot regel-spånskiva att det släppt efter 2 år så skall fixa till detta.
helrob skrev:Korta varianten är:
Men beror ju på hur du gjort i övrigt också, lite svårt att se på bilden.
- Tejp mot vindduk: kanske 5 år
- Tejp mot plast: 50 år
- Tejp, tätningsmasssa och spänna under ribba: 100 år
Nyfiken på vilken tejp/fabrikat som lossnat efter två år?
Gissar på de flesta, i alla fall om man läser det finstilta och där det står typ "provad och garanterad av provinstitut dittan dattan under förhåklande si och så garanterad vidhäftning plast-plast-tejp 50 år".
Inte något om dammig spånskiva mot tejp alls ...
Inte något om dammig spånskiva mot tejp alls ...
Menar du långsidan mot kortsidan på huset hörnet? Jag "fixade" till ena av dem just med ett överlappshörn i plast, lite lurigt.
Jag har även problem att få till det under ftx rören till kök och vardagsrum - svårt att komma åt.
Jag har även problem att få till det under ftx rören till kök och vardagsrum - svårt att komma åt.
Varför tejpa på en dammig skiva? Står ju klart och tydligt i t.ex T-emballages anvisningar att ytorna ska vara rena. Tejpen på länken är förvisso dyr men den har suttit kvar i garaget på de ställen som går att kontrollera efter snart 5 år. Även mot trä. Byggmax har en billig blå tejp. Kanske den du har använt? Klistret på den är inte i närheten av t.ex T-flex.helrob skrev:
https://www.t-emballage.se/umbraco/...l=\Produktblad\197NIXDVFUQM1.pdf&artnr=525008
Nix inte blå ByggMax utan en grön med SP stämpel (som dock även är köpt där). Att den sitter om man inte rör vid den eller cyklar mellan vinterkyla och värme, även mot trä, betvivlar jag inte. Just i mitt fall har den nog rubbats fram och tillbaka när jag dragit rör och golvspånskivan är ingen bra yta.
http://static.byggmax.com/Content/G...blad.pdf?targetFileName=21601 Produktblad.pdf
http://static.byggmax.com/Content/G...blad.pdf?targetFileName=21601 Produktblad.pdf
Redigerat: