Så ser det ut :)
IMG_20151018_110052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Några foton från senaste byggjobbsdagarna:
Konstruktion grund till tät luftspalt. Bitarna skall skruvas fast och klämma musnätet, det skall också häftas i yttre boarden och klämmas bakom inre boarden som stänger ventileringen mot takfoten (ej med på denna bild utannästa steg).
20151103_114034.jpg
Skapa konto

• Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
20151103_114122.jpg
Skapa konto

Så här ser det ut i öppningen ner mot takfoten. Rejält blås upp genom innan sluter till. Nätet som redan sitter är tunt plast.

• Gilla
Pontus Ylander
  • Laddar…
Halva plastad i alla fall. Blir lösull i tak och snedtak ner till kattvinden. I snedtaket på kattvinden manuellt med skivor, mest för jag hade isolering kvar men även för att få kontroll längst ner där det är mest kritiskt och så slipper det pressas ihop så mycket.
20151103_183416.jpg
Skapa konto

• Gilla
rodje och 1 till
  • Laddar…
Nej här fanns inga anslutningar till FTX på övervåningen som det skulle enligt ritningen - miss av snickarna!
Frånluftssidan:
20151102_114133.jpg
Skapa konto

Tilluftssidan:
20151102_114106.jpg
Skapa konto

Jag och brorsan har också haft en del bekymmer med slarviga snickare - tråkigt! I övrigt - snyggt!

vindsbrygga-handvind-hus.jpg
Skapa konto

Halva sidan plastad, här är landgången i hanvinden. Sen skall spirorören anslutas till FTX systemet, tillluft på vänster sida och frånluft på höger. Spott-pottor skall sättas genom plasten och sedan blir det lösullssprutning - förhoppningsvis innan det blir mycket kallare...

• Gilla
murak
  • Laddar…
Vi funderar på att sätta ett takfönster ovanför toan - men det är ju inte så trevligt att avloppsluftningen går ut ovanför toan också så funderar på att flytta endera av dem. Är det någon som har flyttat på avluftningen (har för mig att jag läste något om det)? Vad är det för typ av slang som sitter där och var köper man en ny längre sådan (den är ca 12 cm i diameter och ca 15 i anslutningen till avluftningsdonet/taket), alltså den svarta randiga mitt i den något röriga bilden)?
toa-avluftning.jpg
Skapa konto

Jag svara mig själv från Benders hemsida:

Avloppsluftaren har samma mått som en Palema
2-kupig takpanna och som en Carisma. Produkten
levereras komplett med betongpanna, kragrör och
flexirör. Som extra tillbehör finns en adapter 110/75
mm och en förlängare till flexiröret 110 x 600 mm.

Men utan att veta så gissar jag att det blir rätt dyrt för det ä i storleksordning 2.5 m som jag behöver, så frågan kvarstår, var kan man köpa ett sådant flexirör?

Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack för bilderna helrob! Kan tyvärr inte hjälpa dig med slangen..

Jag är sugen på att ha öppet upp till nock och funderar fortfarande på hur jag ska lägga luftspalten. Min senaste ide är att böja de två översta board-skivorna lite in under den längsgående bjälken enligt bild. Detta för att det inte ska komma in vatten i isoleringen om det mot förmodan skulle komma in regn. Kommer boarden tåla att vara böjd år ut o år in? Ska jag kanske göra en "hatt" av typ tjärpapp och lägga över boarden som en extra säkerhet?
luftspalt1.PNG
Skapa konto

nock1.jpg
Skapa konto

Det blir i så fall mögelstopp-ventiler i varje fack och ett litet innertak på kanske 50cm för el/lampor, men mer om det senare.

Redigerat:
Tror definitivt tjärpapp eller takgenomtrampningsduk vore enklare och mer hållbart att ha i toppen.

• Gilla
murak
  • Laddar…
Long time no see! Det har varit en hel del utomhusprojekt på sistone, men nu har vi i alla fall börjat gipsa på övervåningen. En fråga till er som kommit till momentet att gipsa i trappen...
Igår när jag bände bort taklisten som frigolitluckorna vilade på så upptäckte jag en ganska så stor differens i djupet där jag ska sätta gips. Det är väggarna som löper upp på övervåningen mot snedtaket i öppningen i bjälklaget.

Väggen på nedervåningen (i ena änden) sticker ut cirka 6mm längre än bjälklagsregeln. Här är det inga problem att dra till med nödlösning i form av 6mm renoveringsgips (OSB bakom uppe).
2.jpg
Skapa konto

Här blir det dock klurigare i och med att bjälklagsregeln inte ligger på samma djup hela vägen. Detta resulterar i att t.o.m. en 6mm gipsskiva ligger helt utanför (djupmässigt) i förhållande till gipsväggen på nedervåningen.
3.jpg
Skapa konto

Hade ju helst sluppit foglist här, men frågar är om en foglist kan klara av en så pass stor nivåskillnad som 6mm på det stället där det felar mest.

Det spelar ingen roll om jag hade flyttat väggen på övervåningen lite i och med att det är förhållandet mellan mellanbjälklaget och nedervåningens gipsvägg som ställer till det...

Hur hade ni gjort?

Hej pcbjorklund! Jag har råkat ut för samma bekymmer... Kan man strunta i gipsskiva och grunda/ bredspackla istället (om det enbart handlar om att fylla ut där bjälken går)? Eller bygga på befintlig vägg på nedervåningen med ytterligare gips och fylla ut med kilar på bjälken för att få ett stumt underlag?

/Pontus

helrob skrev:
Jag svara mig själv från Benders hemsida:

Avloppsluftaren har samma mått som en Palema
2-kupig takpanna och som en Carisma. Produkten
levereras komplett med betongpanna, kragrör och
flexirör. Som extra tillbehör finns en adapter 110/75
mm och en förlängare till flexiröret 110 x 600 mm.

Men utan att veta så gissar jag att det blir rätt dyrt för det ä i storleksordning 2.5 m som jag behöver, så frågan kvarstår, var kan man köpa ett sådant flexirör?
Och jag svarar mig själv igen: självklart köper man inte massa flexrör om det inte behövs utan helt enkelt skarvar på avloppsröret och vinklar av det och bara flyttar flexrörsbiten man redan har - mycket billigare!

Hej pcbjorklund
Trist, men tror på Pontus förslag med kilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.