245 248 läst · 510 svar
245k läst
510 svar
Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV
Några foton från senaste byggjobbsdagarna:
Konstruktion grund till tät luftspalt. Bitarna skall skruvas fast och klämma musnätet, det skall också häftas i yttre boarden och klämmas bakom inre boarden som stänger ventileringen mot takfoten (ej med på denna bild utannästa steg).
Konstruktion grund till tät luftspalt. Bitarna skall skruvas fast och klämma musnätet, det skall också häftas i yttre boarden och klämmas bakom inre boarden som stänger ventileringen mot takfoten (ej med på denna bild utannästa steg).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halva plastad i alla fall. Blir lösull i tak och snedtak ner till kattvinden. I snedtaket på kattvinden manuellt med skivor, mest för jag hade isolering kvar men även för att få kontroll längst ner där det är mest kritiskt och så slipper det pressas ihop så mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej här fanns inga anslutningar till FTX på övervåningen som det skulle enligt ritningen - miss av snickarna!
Frånluftssidan:
Tilluftssidan:
Frånluftssidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluftssidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag och brorsan har också haft en del bekymmer med slarviga snickare - tråkigt! I övrigt - snyggt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halva sidan plastad, här är landgången i hanvinden. Sen skall spirorören anslutas till FTX systemet, tillluft på vänster sida och frånluft på höger. Spott-pottor skall sättas genom plasten och sedan blir det lösullssprutning - förhoppningsvis innan det blir mycket kallare...
Vi funderar på att sätta ett takfönster ovanför toan - men det är ju inte så trevligt att avloppsluftningen går ut ovanför toan också så funderar på att flytta endera av dem. Är det någon som har flyttat på avluftningen (har för mig att jag läste något om det)? Vad är det för typ av slang som sitter där och var köper man en ny längre sådan (den är ca 12 cm i diameter och ca 15 i anslutningen till avluftningsdonet/taket), alltså den svarta randiga mitt i den något röriga bilden)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag svara mig själv från Benders hemsida:
Avloppsluftaren har samma mått som en Palema
2-kupig takpanna och som en Carisma. Produkten
levereras komplett med betongpanna, kragrör och
flexirör. Som extra tillbehör finns en adapter 110/75
mm och en förlängare till flexiröret 110 x 600 mm.
Men utan att veta så gissar jag att det blir rätt dyrt för det ä i storleksordning 2.5 m som jag behöver, så frågan kvarstår, var kan man köpa ett sådant flexirör?
Avloppsluftaren har samma mått som en Palema
2-kupig takpanna och som en Carisma. Produkten
levereras komplett med betongpanna, kragrör och
flexirör. Som extra tillbehör finns en adapter 110/75
mm och en förlängare till flexiröret 110 x 600 mm.
Men utan att veta så gissar jag att det blir rätt dyrt för det ä i storleksordning 2.5 m som jag behöver, så frågan kvarstår, var kan man köpa ett sådant flexirör?
Redigerat:
Tack för bilderna helrob! Kan tyvärr inte hjälpa dig med slangen..
Jag är sugen på att ha öppet upp till nock och funderar fortfarande på hur jag ska lägga luftspalten. Min senaste ide är att böja de två översta board-skivorna lite in under den längsgående bjälken enligt bild. Detta för att det inte ska komma in vatten i isoleringen om det mot förmodan skulle komma in regn. Kommer boarden tåla att vara böjd år ut o år in? Ska jag kanske göra en "hatt" av typ tjärpapp och lägga över boarden som en extra säkerhet?
Det blir i så fall mögelstopp-ventiler i varje fack och ett litet innertak på kanske 50cm för el/lampor, men mer om det senare.
Jag är sugen på att ha öppet upp till nock och funderar fortfarande på hur jag ska lägga luftspalten. Min senaste ide är att böja de två översta board-skivorna lite in under den längsgående bjälken enligt bild. Detta för att det inte ska komma in vatten i isoleringen om det mot förmodan skulle komma in regn. Kommer boarden tåla att vara böjd år ut o år in? Ska jag kanske göra en "hatt" av typ tjärpapp och lägga över boarden som en extra säkerhet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir i så fall mögelstopp-ventiler i varje fack och ett litet innertak på kanske 50cm för el/lampor, men mer om det senare.
Redigerat:
Long time no see! Det har varit en hel del utomhusprojekt på sistone, men nu har vi i alla fall börjat gipsa på övervåningen. En fråga till er som kommit till momentet att gipsa i trappen...
Igår när jag bände bort taklisten som frigolitluckorna vilade på så upptäckte jag en ganska så stor differens i djupet där jag ska sätta gips. Det är väggarna som löper upp på övervåningen mot snedtaket i öppningen i bjälklaget.
Väggen på nedervåningen (i ena änden) sticker ut cirka 6mm längre än bjälklagsregeln. Här är det inga problem att dra till med nödlösning i form av 6mm renoveringsgips (OSB bakom uppe).
Här blir det dock klurigare i och med att bjälklagsregeln inte ligger på samma djup hela vägen. Detta resulterar i att t.o.m. en 6mm gipsskiva ligger helt utanför (djupmässigt) i förhållande till gipsväggen på nedervåningen.
Hade ju helst sluppit foglist här, men frågar är om en foglist kan klara av en så pass stor nivåskillnad som 6mm på det stället där det felar mest.
Det spelar ingen roll om jag hade flyttat väggen på övervåningen lite i och med att det är förhållandet mellan mellanbjälklaget och nedervåningens gipsvägg som ställer till det...
Hur hade ni gjort?
Igår när jag bände bort taklisten som frigolitluckorna vilade på så upptäckte jag en ganska så stor differens i djupet där jag ska sätta gips. Det är väggarna som löper upp på övervåningen mot snedtaket i öppningen i bjälklaget.
Väggen på nedervåningen (i ena änden) sticker ut cirka 6mm längre än bjälklagsregeln. Här är det inga problem att dra till med nödlösning i form av 6mm renoveringsgips (OSB bakom uppe).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här blir det dock klurigare i och med att bjälklagsregeln inte ligger på samma djup hela vägen. Detta resulterar i att t.o.m. en 6mm gipsskiva ligger helt utanför (djupmässigt) i förhållande till gipsväggen på nedervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ju helst sluppit foglist här, men frågar är om en foglist kan klara av en så pass stor nivåskillnad som 6mm på det stället där det felar mest.
Det spelar ingen roll om jag hade flyttat väggen på övervåningen lite i och med att det är förhållandet mellan mellanbjälklaget och nedervåningens gipsvägg som ställer till det...
Hur hade ni gjort?
Hej pcbjorklund! Jag har råkat ut för samma bekymmer... Kan man strunta i gipsskiva och grunda/ bredspackla istället (om det enbart handlar om att fylla ut där bjälken går)? Eller bygga på befintlig vägg på nedervåningen med ytterligare gips och fylla ut med kilar på bjälken för att få ett stumt underlag?
/Pontus
/Pontus
Och jag svarar mig själv igen: självklart köper man inte massa flexrör om det inte behövs utan helt enkelt skarvar på avloppsröret och vinklar av det och bara flyttar flexrörsbiten man redan har - mycket billigare!helrob skrev:Jag svara mig själv från Benders hemsida:
Avloppsluftaren har samma mått som en Palema
2-kupig takpanna och som en Carisma. Produkten
levereras komplett med betongpanna, kragrör och
flexirör. Som extra tillbehör finns en adapter 110/75
mm och en förlängare till flexiröret 110 x 600 mm.
Men utan att veta så gissar jag att det blir rätt dyrt för det ä i storleksordning 2.5 m som jag behöver, så frågan kvarstår, var kan man köpa ett sådant flexirör?