Är det någon som har dragit FTX på övervåningen? Specifikt hur gjorde ni för att malla in rätt och få igenom rören genom innertaket och få tejpningen tät mot plasten samtidigt? Antar att man får fixera rören först efteråt och måste ha en hel del rörelsemarginal?
 
Hej Pontus och helrob!
Ja, av dom alternativen så är nog kilvarianten att föredra. Att bredspackla kommer inte fungera. Suck.
Pontus: Jag misstänker att du inte gipsat själv där ännu?
 
Hej på er!

Nej, jag håller på med innerväggar och är nästan klar, men vet i stora drag hur jag ska göra med trappan. På ena sidan har jag byggt vägg och låtit OSB gå utanför en bit, så när jag väl gipsar kommer jag använda kilar för att få ett stumt underlag. Dessutom så har jag spaljén på den sidan så jag löser övergången mellan gips och spaljé med någon form av smyglist.
På andra sidan ska vi ha ett räcke och har då samma bekymmer som du - vi måste gömma bjälken på något vis... Jag har nog mer marginal än vad du har, och kan nog följa väggen på nedervåningen och använda 6 mm-gips och kilar utan problem... Ska träffa bror min i helgen och kan höra om han har tips och råd att ge i ditt fall.

Trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för info Pontus! Okej, spaljesidan är klar här, där var det inga problem. Blir nog o gå med 6mm gips från undervåningen o upp. Sen väga av på bredden med kilar eller skiva så man får det jämt. Hör gärna med bror din!
 
Hej ska strax igång och isolera på övervåningen så den här tråden blir rolig att följa.
Hur mycket har ni följt SMV rekommendationer att använda k24 reglar till snedtak och väggar?
 
Ni som redan byggt innerväggar; satte ni upp innertaket först på hela övervåningen eller innerväggar först och separat tak i varje rum?
Blir väl mindre spill och enklare att montera och sätta el om ett sammanhängande innertak, men svårare att hitta fästpunkter för innerväggarna?
Jag har tänkt mig vitfolierade spånskivor som innertak liknande de på nedervåningen och ingen OSB i taket.
 
Hej igen!
pcbjorklund, pratade lite med bror min om ditt bekymmer i trappan... Att grunda på något vis och sedan bredspackla är förmodligen det absolut enklaste i ditt fall. Du kan ju fortfarande utgå ifrån bottenvåningens vägg och ta hjälp av kilar innan du spacklar för att få rätt djup på väggen. Jag blev faktiskt själv sugen på den lösningen... Har du blivit klokare sen du skrev inlägget?

helrob, ang ventilationen... Att dra om den var bland det första jag gjorde på vinden. Jag började med att rita en grov skiss över kanal + ingående delar. I vår SMV Kalmar har jag monterat frånluft i badrum och kontor/förrådsutrymme. Se till att ha lite marginal när det gäller väggar, lister mm. Jag hade för lite marginal i kontorsdelen och byggde då istället in frånluften i väggen mot allrummet. Donet kommer således sitta högt upp på väggen i kontoret. Just den väggen kommer ändå bli lite tjockare då vi ska ha skjutdörr in till kontoret. Det finns en form av "strumpa" till spirorör som monteras vid genomföringar i ångspärren, men jag använde en speciell tejp från TESA (finns på ex Bauhaus) för att täta med istället.

Kontor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation kontor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller taket... Jag har monterat glespanel på cc30 i hanbjälklag och snedtak + lite extra för innerväggar. Därefter byggde jag innerväggarna och håller just nu på med OSB + gips, och kommer avsluta med tak i form av panel. Jag kan tycka att detta är ett smakfullt tillvägagångssätt oavsett vad man sätter upp i taket. Jag sågar till OSB och skär gips så att jag får plats med tak + lite marginal.

OSB i klädkammare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Pontus
 
helrob:
Jag byggde innerväggar först. Kan förstå poängen med att sätta innertaket först, men i mitt fall synkade det inte så väl med elektriker (spottar i tak och dra flexslang i snedtak bakom gles).

Pontus:
Nja inte direkt, men jag fick ett förslag att sätta en foglist vars överkant är i samma nivå som överkant av nedervåningens gipsvägg. Sen trappväggens gips i nivå med listens överkant. Sen använda en list som är tillräckligt tjock så att inte det på den grundaste stället sticker ut gips utanför listen. Sen eventuellt padda på med nån tunn skiva där väggen är som djupast för att minimera diffen på djupet.
Att grunda och spackla är ett alternativ. Kommer spacklet bita bra på grundat trä och skivmaterial? Vill ju inte att det krackelerar om huset "rör på sig"...

Angående genomförning av spirorör genom ångspärr. Jag använde följande: https://www.ventilation.se/rorkrage-angsparr-dia-80-dia-200/p-2509.htm
Hittade inget liknande på stans byggvaruhus så jag beställde på nätet. Använde även denna för tilluften.
 
pcbjorklund, jag saknar ju egen erfarenhet när det gäller just spackling på byggreglar, men jag vet att det finns akrylspackel för bredspackling på grundade träytor. Jag tror att man ska söka samband med en erfaren bygghandel i det här fallet!

Jag tittade faktiskt på kragen du länkar till. Nu löste jag det med tejp istället då jag hade det hemma, och det gick faktiskt ganska snabbt. Men men, smaken är som baken!

/Pontus
 
@pcbjorklund och Pontus
Innerväggar först får det bli! Taket måste ju även ha lite rörelsemån (tar ut mot väggarna ).
 
@pcbjorklund och Pontus
Vet inte om det hjälper med gummistrumpa eller tejp, det är en sådan här ljuddämpare jag tänkte dra igenom plasten
https://www.soliduct.se/fl-100-1200-plast/p-901.htm men den är ju just flexibel... så kanske inte går att få tätt?

Pontus, du verkar ha rejäla väggar? Jag hade tänkt mig gips+osb+4.5cm+osb+gips=9.5 cm eller blir det tunt? Badrum väggen blir bara osb+våtrumsmattan på ena sidan eller måste man ha något våtrumsgips eller något?
 
@Pontus
Jag har monterat glespanel på typ cc40 i hanbjälklag + lite extra för innerväggar + extra för alla spott-pottorna så cc20 där + extra för takluckeramen och typ cc35 i snedtak + extra för skjutgarderober.
Jag kom fram till att det skulle vara svårt att montera FTX in- och utblåsen utan att sätta innertaket först eftersom man måste kunna skjuta ner rören genom både plast och innertak med lite flexmarginal för att kunna skruva ihop med fästena som i sin tur skall skruvas i taket. Blir ju lättare att ta upp hålet i plasten när man ser exakt var hålet i innertaket hamnar också eller har jag tänkt fel?
 
helrob, du bör satsa på att få så tätt som möjligt för att förhindra att varm och fuktig luft går ut i isoleringen. Kan du inte placera ljuddämparen utanför klimatskalet, dvs ovanför hanbjälklaget eller i snedtaket? Måste just den gå igenom plasten? Som du ser på bilderna så tejpade jag mot själva spiroröret, alt kör du med pcbjorklunds krage. Huvudsaken är ju ändå att det blir tätt.
Taket kan du nästan montera sist av allt. Det underlättar ju eldragning när man inte har taket i vägen. Låt ventilationskanalen gå ner en bit när du drar röret genom plasten och kapa det när taket väl är monterat (eller strax innan du monterar). Håltagning i tak gör du med hålsåg.

45 x 45 kan nog blir lite tunt tror jag. Jag skulle rekommendera nästa dimension. Jag har 45 x 70 i samtliga innerväggar förutom i en vägg i kontoret där jag har 45 x 145. I denna vägg kommer jag placera frånluft + skjutdörr. Sedan klär jag väggarna med 11 mm OSB + 13 mm gips. Tänk på ev rördragningar i t ex badrum då du inte kan böja rören hur som helst. Jag har 45 x 120 i den badrumsvägg (den mellan badrum och sovrum) där vattnet kommer gå, med denna dimension finns det gott om utrymme för böjar.

Jag monterade ju glespanelen på cc 30 från början, men sedan har jag ju kompletterat av olika anledningar så det ser nästan ut som att jag monterat taket redan... ;)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Jag återkommer när jag grubblat klart kring trappväggen! :)

helrob:
"gips+osb+4.5cm+osb+gips=9.5", den lösningen har jag valt. Tycker det känns stabilt. Kommet även isolera innerväggarna (ljud). Väggen mellan lilla sovrummet och badrummet är dock 70mm djup då det ska dras vatten och avlopp från handfat där i. Tror det blir tight med 45-reglar där.
 
  • Gilla
Pontus Ylander och 1 till
  • Laddar…
@Pontus
Känns lite sådär och stå på en stege med tigersågen över huvudet och kapa spiroröret med millimeterprecision utan att skada plasten... ;) Nej såklart kan man lägga den ovanför hanbjälklaget i isoleringen, men blir ju ett moment till och så var det ju så smidigt att man kunde böja den så den passade precis i hålet, men det går väl med en bit rör påsatt också, så det får nog bli så. Tror fortfarande på min lösning, bara att skjuta upp röret någon centimeter efter att man dragit den igenom taket och skruvat ihop den på nedansidan, förankra på ovansidan med något metallspikband, tejpningen får då bli liggande på mage från ovansidan av hanbjälklaget, eller?
 
  • Gilla
Pontus Ylander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.