Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det EC motor eller AC? Det brukar gå att ställa om hastigheterna (hur beroende på motor).
9.5kW som jag har installerad i vardagsrum/kök har som du hög hastighet på låg. Den har en silent också med min spänning ut, den är riktigt tyst. Kör alltid med den men då är den igång nästan 24h för att hålla ner tempen när det är som varmast.
Hur vet jag det?

Verkar vara AC. Instruktionsboken fanns inte så mycket information om man kan bygla olika hastigheter eller ändra dip switchar.

Hur går det i värmen? Fungera det bra?

Hur går det i värmen? Fungera det bra?
Den funkar kanon. Vi har den gåendes på lägsta effekt inställd på 23 grader. Nu när det har varit så varmt så har den gått hela dagen och gått ner i viloläge på natten ibland.

Idag vid hemkomst var det 22 grader och 30 grader utomhus. Igår när vi var hemma med mer rörelse var det uppe som max på 23,5 grader (höjde inte fläkthastigheten). Just nu har vi 22 grader inne och 27 grader ute. Utan fläkt hade det varit närmare 30 grader inomhus.

Det som kan saknas med modellen är att termostat sitter i insuget och verkar få en högre temperatur än den som är i rummet (ställ in 23 så blir det ca 21,5). En annan sak som hade kunnat vara skönt hade varit styrning via app för att kunna kontrollera på distans.

Slutsats: Vi är helt klart nöjda med investeringen som vi skulle gjort direkt vid inflytt 2018 såhär i efterhand.

Tack alla för alla tips!

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Härligt att du är nöjd. Är fantastiskt skönt med kyla nu.
Ja, håller med ang att mäta tempen på ingående. Har så också på mina enheter. Det diffar också ett par grader.

Det finns 3e part termostater med app.

Härligt att du är nöjd. Är fantastiskt skönt med kyla nu.
Ja, håller med ang att mäta tempen på ingående. Har så också på mina enheter. Det diffar också ett par grader.

Det finns 3e part termostater med app.
Jag har kikat lite kring det, men inte lyckats hitta någon bra info och inte heller hur man får det kompatibelt.

A Akinder skrev:
Jag har kikat lite kring det, men inte lyckats hitta någon bra info och inte heller hur man får det kompatibelt.
En sidofråga, hur löste du kondensvattenavledningen? Går det rakt ut utomhus mot väggen?

V mutalisken skrev:
En sidofråga, hur löste du kondensvattenavledningen? Går det rakt ut utomhus mot väggen?
Går samma väg som övrigt ner i källaren där jag har ett avlopp vid pumpen.

A Akinder skrev:
Jag håller fortfarande på och lära mig vilken inställning som är optimal. Dock så kyler den riktigt bra. Man hör den så klart och om jag ska vara ärlig så låter den nog lite mer än förväntan (men det är ju liksom ljudet från blåsten och kanske inte just själva fläkten). Tycker att ljudnivån är ganska lik på dem olika fläktnivåerna (blåser kraftigt även på låg), vilket jag inte hade förväntat mig, men sen har jag ju också 0 förkunskap.
Har du fått kläm på vilken inställning som funkar bäst? Jag har installerat ett par fläktkonvektorer för frikyla hemma och har kört den rätt hårt de senaste dagarna, och det är klart att den hjälper men det blir ju inte kylskåpskallt inne. Jag har dock lite dålig koll på vilken inställning jag ska ha på cirkulationspumpen och idag går den på kontinuerlig drift på lägsta effekt. Vet inte om det gör någon skillnad att öka farten på den?

Det optimala vore väl att ha fler konvektorer i olika rum, men nu är det som det är. Överlag är jag ändå hyfsat nöjd då det varit olidligt inomhus under tidigare somrar och nu har det ju ändå varit rätt extremt väder i några dagar.

B Bonzo2000 skrev:
Har du fått kläm på vilken inställning som funkar bäst? Jag har installerat ett par fläktkonvektorer för frikyla hemma och har kört den rätt hårt de senaste dagarna, och det är klart att den hjälper men det blir ju inte kylskåpskallt inne. Jag har dock lite dålig koll på vilken inställning jag ska ha på cirkulationspumpen och idag går den på kontinuerlig drift på lägsta effekt. Vet inte om det gör någon skillnad att öka farten på den?

Det optimala vore väl att ha fler konvektorer i olika rum, men nu är det som det är. Överlag är jag ändå hyfsat nöjd då det varit olidligt inomhus under tidigare somrar och nu har det ju ändå varit rätt extremt väder i några dagar.
Själva konvektorn har vi inställd på fläktläge 1/3 och 23 grader. Cirkulationspumpen har jag inte rört sedan de installerade den, men vid intresse kan jag kika på inställningen när jag kommer hem i eftermiddag.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
A Akinder skrev:
Själva konvektorn har vi inställd på fläktläge 1/3 och 23 grader. Cirkulationspumpen har jag inte rört sedan de installerade den, men vid intresse kan jag kika på inställningen när jag kommer hem i eftermiddag.
Jag kikade lite bakåt i tråden och din installation är "smartare" än min som är väldigt manuell. Jag har dubbla batterier i den ena konvektorn då jag kommer köra värme i den på vintern, så jag har inga termostater/givare installerade utan jag kör allt manuellt.

Men kolla gärna ändå om du kan få fram något om effekt/varv/flöde på cirkulationspumpen så kanske jag kan se om jag bör kräma på lite mer.

B Bonzo2000 skrev:
Men kolla gärna ändå om du kan få fram något om effekt/varv/flöde på cirkulationspumpen så kanske jag kan se om jag bör kräma på lite mer.
Om jag får flika in så kräver flätkonvektorer högt flöde. Ju högre flöde ju mer kyleffekt förenklat (ja till rimliga gränser).
Testa att dra på fullt ös på cirkulationspumpen. Lägsta effekt är alldeles för lite. Jag har en 8 meters Magna3 med väl tilltagna rördimensioner som jag kör full galopp på för att komma upp i de flöde jag vill ha.

Konvektorer med dubbla batterier har mindre kyleffekt än med enkelbatteri.

Hur många konvektorer har du och vad för typ? Vad har du för cirkulationspump?

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Om jag får flika in så kräver flätkonvektorer högt flöde. Ju högre flöde ju mer kyleffekt förenklat (ja till rimliga gränser).
Testa att dra på fullt ös på cirkulationspumpen. Lägsta effekt är alldeles för lite. Jag har en 8 meters Magna3 med väl tilltagna rördimensioner som jag kör full galopp på för att komma upp i de flöde jag vill ha.

Konvektorer med dubbla batterier har mindre kyleffekt än med enkelbatteri.

Hur många konvektorer har du och vad för typ? Vad har du för cirkulationspump?
Okej, då ska jag vrida på lite mer ikväll och se om det gör skillnad.

Jag har två stycken Eveco Carisma. Den ena är en CRCMV44 och den andra är en mindre CRCMV24, båda är alltså 4-radiga batterier. Den mindre modellen sitter i ett mindre utrymme (såklart) och det är även denna som har dubbla batterier. Jag upplever dock att effekten räcker till bra i det mindre utrymmet och att det är den större av konvektorerna som eventuellt skulle behöva lite mer flöde för att kyla ordentligt. Den blåser alltså kallt, men det skulle inte skada om det var ännu kallare.

Cirkulationspumpen är en Wilos Yonos Pico 25/1-6.

Redigerat:
B Bonzo2000 skrev:
Okej, då ska jag vrida på lite mer ikväll och se om det gör skillnad.

Jag har två stycken Eveco Carisma. Den ena är en CRCMV44 och den andra är en mindre CRCMV24, båda är alltså 4-radiga batterier. Den mindre modellen sitter i ett mindre utrymme (såklart) och det är även denna som har dubbla batterier. Jag upplever dock att effekten räcker till bra i det mindre utrymmet och att det är den större av konvektorerna som eventuellt skulle behöva lite mer flöde för att kyla ordentligt. Den blåser alltså kallt, men det skulle inte skada om det var ännu kallare.

Cirkulationspumpen är en Wilos Yonos Pico 25/1-6.

Oj med den lilla pumpen så krävs det att du kör på max flöde.
Prova också med att strypa flödet till den lilla konvektor.
Jag sitter lite i samma båt med för litet antal fläktkonvektorer men jag kompenser detta med max varvtal på min Magma 3 pump såsom Total control också gör. Han har dock designat systemet sitt bättre tror jag
MVH
Tony

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.