9 274 läst · 68 svar
9k läst
68 svar
Inova takkassett frikyla
Om det är någon som är intresserad av vad som händer eller om det kan hjälpa någon framöver så bifogar jag slutgiltig offert på en med kyleffekt på 7.7 kW som kommer installeras i hallen centralt i huset. Det som inte ingår i offerten är golvpapp samt att de inte bygger någon låda på vinden.
Om du har chansen så byt till en större.A Akinder skrev:
Du kommer inte att ångra dej.
Mvh
Tony
Ja jag håller med. 13kW är bara 1200:- dyrare om jag har hittat rätt. Hålet i taket är lika stort.
Kolla ljudtrycksnivåer.
https://www.lmgnordic.se/aterforsal...laktkonvektor-ickcw-innova-tak-kassett-112kw/
Sen låt inte dem snåla på dimensionen på rör.
PEX 32 skulle jag köra.
Och låt få ställdonet monterat vid cirkulationspumpen. Om de börjar strula eller bytas ut så är det förjäkla meck att riva på vinden.
Kolla ljudtrycksnivåer.
https://www.lmgnordic.se/aterforsal...laktkonvektor-ickcw-innova-tak-kassett-112kw/
PEX 32 skulle jag köra.
Och låt få ställdonet monterat vid cirkulationspumpen. Om de börjar strula eller bytas ut så är det förjäkla meck att riva på vinden.
Redigerat:
Den du länkade är den modellen vi har diskuteratTotalControl skrev:Ja jag håller med. 13kW är bara 1200:- dyrare om jag har hittat rätt. Hålet i taket är lika stort.
Kolla ljudtrycksnivåer.
[länk]
PEX 32 skulle jag köra.
(Kyleffekt på 7,7 kW). Vi har också diskuterat 20 mm pex. Borde man uppgradera detta?
Oj det är alldeles för klent. Du ska få igenom 1400 l/h. PEX 32 hade jag kört.A Akinder skrev:
Klart det beror på sträcka.
Låt oss säga du har 20 meter t.o.r.
Då får du 74kPa mottryck i bara slangen. Plus 30 kPa över konvektorn. Du kommer inte kunna köra det maxflöde de föreskriver med någon "normal" cirkulationspump som inte kostar skjortan.
Finns färdigisolerade PEX 32.
Tack för svar även om jag inte är tekniskt kunnig för att förstå. Skulle säga att det är cirka 15 meter ToR. Ska se till att uppgradera till PEX 32. Vad menade du med cirkulationspumpen? Behöver jag tänka på något med den?TotalControl skrev:Oj det är alldeles för klent. Du ska få igenom 1400 l/h. PEX 32 hade jag kört.
Klart det beror på sträcka.
Låt oss säga du har 20 meter t.o.r.
Då får du 74kPa mottryck i bara slangen. Plus 30 kPa över konvektorn. Du kommer inte kunna köra det maxflöde de föreskriver med någon "normal" cirkulationspump som inte kostar skjortan.
Finns färdigisolerade PEX 32.
Inte mer än att den ska klara av att ge det flöde fläktkonvektorn vill ha med de mottryck som systemet har.
De borde installatören ha koll på.
Men spontant. En 8 (80kPa) meters.
Grovt räknat vid 1400l/h
4kPa på rören
30kPa konvektorn
15kPa på annat (2 vägsventil, backventil mm)
Så pumpen ska kunna ge 1400l/h vid ett mottryck på ca 50 kPa.
Snart kommer någon skriva här att man inte behöver dimensionera vid max kyleffekt som är vid 27 rumstemp och 7/12 på köldbäraren.
Jag tycker såklart tvärtom att man ska dimensionera efter vad konvektorn kan ge vid "märkeffekt".
Grovt räknat vid 1400l/h
4kPa på rören
30kPa konvektorn
Snart kommer någon skriva här att man inte behöver dimensionera vid max kyleffekt som är vid 27 rumstemp och 7/12 på köldbäraren.
Jag tycker såklart tvärtom att man ska dimensionera efter vad konvektorn kan ge vid "märkeffekt".
Redigerat:
Tack för alla svar! Jag ska höra av mig till installatören för att bekräfta så att allt blir rätt då det inte står på offerten exakt vad som ingårTotalControl skrev:Inte mer än att den ska klara av att ge det flöde fläktkonvektorn vill ha med de mottryck som systemet har.
Grovt räknat vid 1400l/h
4kPa på rören
30kPa konvektorn
Hej igen alla,
Nu har jag äntligen fått nedan svar. Någon som kan hjälpa mig att kika på om allt låter vettigt eller om något bör justeras? Tack på förhand!
”Hej, här är offerten. Anslutning takkassett är ¾´´ vilket motsvarar 22mm kopparrör eller
25mm pex pga väggtjockleken i röret. Även cirkulationspumpen har samma anslutning. Jag har även skrivit med i offerten angående flödeskrav.”
Nu har jag äntligen fått nedan svar. Någon som kan hjälpa mig att kika på om allt låter vettigt eller om något bör justeras? Tack på förhand!
”Hej, här är offerten. Anslutning takkassett är ¾´´ vilket motsvarar 22mm kopparrör eller
25mm pex pga väggtjockleken i röret. Även cirkulationspumpen har samma anslutning. Jag har även skrivit med i offerten angående flödeskrav.”
Dimensioneringen på rörledning eller cirkulationspump är för klen för att klara mottrycken @~1400 l/h.
Du har 30 kPa över konvektorn.
15 kPa rör
säkert minst 15kPa 2 vägsventil och annat.
Det är 60kPa redan. CPn ger kanske 700-800 l/h vid 60 kPa
Du har 30 kPa över konvektorn.
15 kPa rör
säkert minst 15kPa 2 vägsventil och annat.
Det är 60kPa redan. CPn ger kanske 700-800 l/h vid 60 kPa
Sen en kommentar om vad han skriver.
Anslutningar på pumpar,värmeväxlare, konvektorer mm har ingeting med rekommenderad dimension på rörledningar att göra.
Det brukar alltid framgå vad tryckfallet är på det man hänger på. Det är det man får förhålla sig till när man kollar till hela systemet och dess rörledningar.
Han skriver att pumpen ger 1.0 l/s. Jo vid MIN uppfodringshöjd eller kanske tom vid 0 uppfodringshöjd.
Du har ju betydligt mer än så. Då gäller det att kika på pumpkurvorna.
Han verkar vara mer än "rörkrökare" än VVSare tyvärr.
Anslutningar på pumpar,värmeväxlare, konvektorer mm har ingeting med rekommenderad dimension på rörledningar att göra.
Det brukar alltid framgå vad tryckfallet är på det man hänger på. Det är det man får förhålla sig till när man kollar till hela systemet och dess rörledningar.
Han skriver att pumpen ger 1.0 l/s. Jo vid MIN uppfodringshöjd eller kanske tom vid 0 uppfodringshöjd.
Jag är med på att det bör ändras till PEX 32, men förstår mig inte på de olika cirkulationspumparna. Borde det uppgraderas till en Wilo 1-8 eller vad bör det vara?TotalControl skrev:Sen en kommentar om vad han skriver.
Det tycker jag. Så liten prisskillnad.
Som referens till flöde. Jag har 4 konvektorer. 3 av dem har egna PEX 25. Den 4:e har PEX 32. Typ samma längd som du. Drivs med en 8 meters Magna3 pump.
På en PEX 25 slinga så kommer jag max upp i ca 800 l/h. Och PEX 32 ca 1600 l/h. Dock har jag nog en ventil mer än dig men mindre tryckfall över konvektorn.
Så jag hade absolut kört PEX 32 och en 8a meters cirkulationspump. Wilo 1-8 eller liknade.
Som referens till flöde. Jag har 4 konvektorer. 3 av dem har egna PEX 25. Den 4:e har PEX 32. Typ samma längd som du. Drivs med en 8 meters Magna3 pump.
På en PEX 25 slinga så kommer jag max upp i ca 800 l/h. Och PEX 32 ca 1600 l/h. Dock har jag nog en ventil mer än dig men mindre tryckfall över konvektorn.
Så jag hade absolut kört PEX 32 och en 8a meters cirkulationspump. Wilo 1-8 eller liknade.
Vad blev det för något tillslut?