Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad blev det för något tillslut?
Jag får återkomma då jag inväntar en slutgiltig offert, men tanken är PEX32 och 1-8 pump. Tanken är att arbetet ska ske till våren efter att värmepumps säsongen lugnat ner sig. Jag återkommer med slutgiltig offert samt bilder när arbetet är klart

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Bifogar slutgiltig offert. Kommentera gärna synpunkter innan vi spikar den. Arbetet kommer att utföras i mars, men ska lämna besked inom kort hur jag vill göra.

• Offert för installation av naturkyla med specifikationer och priser exklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. Nu har du väl dimensionerade rör samt circulationspump.

Lite andra tips inför installationen:

Ställdon/motorventil skulle jag be att få monterad i närheten av circulationspump. Inte så roligt att behöva gå upp på vind och riva i isolering vid eventuell ventilfel.
Be att ställdonet får styra circualtionspumpen om inte fläktkonvektorn har en egen styrning för det.
Dvs när ställdonet får signal för kyla så startar circulationspump. Och tvärtom vid inget kylbehov.

Även strömbrytare kan vara skönt att slippa ha på vinden.

Head up också med fjärrkontroll. Då sitter termostaten/mätproben som mäter lufttemperaturen förmodligen vid inloppet på fläktkonvektorn. Då kommer fläkten att förmodligen snurra även när inget kylbehov föreligger. För att mätproben ska kunna mäta lufttemperatur.
Om du kör trådad termostat så sitter förmodligen mätningen i termostaten och då behöver inte fläkten gå för att mäta lufttemp.

Ser bra ut. Nu har du väl dimensionerade rör samt circulationspump.

Lite andra tips inför installationen:

Ställdon/motorventil skulle jag be att få monterad i närheten av circulationspump. Inte så roligt att behöva gå upp på vind och riva i isolering vid eventuell ventilfel.
Be att ställdonet får styra circualtionspumpen om inte fläktkonvektorn har en egen styrning för det.
Dvs när ställdonet får signal för kyla så startar circulationspump. Och tvärtom vid inget kylbehov.

Även strömbrytare kan vara skönt att slippa ha på vinden.

Head up också med fjärrkontroll. Då sitter termostaten/mätproben som mäter lufttemperaturen förmodligen vid inloppet på fläktkonvektorn. Då kommer fläkten att förmodligen snurra även när inget kylbehov föreligger. För att mätproben ska kunna mäta lufttemperatur.
Om du kör trådad termostat så sitter förmodligen mätningen i termostaten och då behöver inte fläkten gå för att mäta lufttemp.
Tack för alla tips. Vid intresse kan jag återkomma när det är monterat och klart

H
Får man ha brain (sprit från borrhålet) dragna i isolerade pexrör pga brandrisk. Kolla det.

H H-Thomasson skrev:
Får man ha brain (sprit från borrhålet) dragna i isolerade pexrör pga brandrisk. Kolla det.
Svårt att hitta ett svart/vitt svar på den frågan. Men om vi tänker oss mängden vätska som kan befinna sig i systemet i huset och vilken värme vi får av den förbränningen (i en brand som redan är så varm att den tagit sig genom rören), hur avgörande är det för utgången av branden?

Jag är inte brandingenjör utan gissar att det i de flesta scenarios inte påskyndar branden avgörande mycket. Någon annan som vill räkna ut volymen och sen prova tända på genom en pex-slang? Kan nog hamna på startsidan på byggahus

B
Är det under 30 vol%, och det rör sig om en vanlig villa ska det inte vara ett problem med brandskyddsreglerna för kb spriten. Har ett svagt minne att långa längder med pem/pex slang inte gillades, eftersom den snabbt brinner av.

Finns mer detaljer på msb

Nu är den äntligen på plats!

• Nyinstallerad luftkonditioneringsenhet i ett rum med vitmålat trätak och del av fönsterjalusi.
    Skapa konto
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Härligt! Har du testat något?
Jag kör redan min kyla igång på 22°C. Den hoppar igång ibland. Jobbar hemmifrån och vårsolen värmer på bra i det rummet jag sitter där vi har enorm mycket fönster i alla väderstreck.

Härligt! Har du testat något?
Jag kör redan min kyla igång på 22°C. Den hoppar igång ibland. Jobbar hemmifrån och vårsolen värmer på bra i det rummet jag sitter där vi har enorm mycket fönster i alla väderstreck.
Den är igång på 21 grader sedan någon timme tillbaka. I övrigt har jag inte testat den något ännu.

Bifogar faktura om det är någon som är intresserad. Vi är nöjda och den håller ner temperaturen på hela våningen tillfredsställande

• Faktura för installation av naturkyla med detaljerad kostnadsuppställning och preliminär skattereduktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Hur tycker du den kyler och hur är ljudnivån? Nu när det hunnit vara några varma dagar menar jag.

V mutalisken skrev:
Hur tycker du den kyler och hur är ljudnivån? Nu när det hunnit vara några varma dagar menar jag.
Jag håller fortfarande på och lära mig vilken inställning som är optimal. Dock så kyler den riktigt bra. Man hör den så klart och om jag ska vara ärlig så låter den nog lite mer än förväntan (men det är ju liksom ljudet från blåsten och kanske inte just själva fläkten). Tycker att ljudnivån är ganska lik på dem olika fläktnivåerna (blåser kraftigt även på låg), vilket jag inte hade förväntat mig, men sen har jag ju också 0 förkunskap.

Redigerat:
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
A Akinder skrev:
Jag håller fortfarande på och lära mig vilken inställning som är optimal. Dock så kyler den riktigt bra. Man hör den så klart och om jag ska vara ärlig så låter den nog lite mer än förväntan (men det är ju liksom ljudet från blåsten och kanske inte just själva fläkten). Tycker att ljudnivån är ganska lik på dem olika fläktnivåerna (blåser kraftigt även på låg), vilket jag inte hade förväntat mig, men sen har jag ju också 0 förkunskap.
Är det EC motor eller AC? Det brukar gå att ställa om hastigheterna (hur beroende på motor).
9.5kW som jag har installerad i vardagsrum/kök har som du hög hastighet på låg. Den har en silent också med min spänning ut, den är riktigt tyst. Kör alltid med den men då är den igång nästan 24h för att hålla ner tempen när det är som varmast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.